Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Jeg og min kjære skal gifte oss til sommeren og jeg hadde da lyst til å ta etternavnet hans etter mitt eget. Men hva skal babyen hete? Si hvis jeg heter Marianne Karine Hansen Og samboer heter Fredrik Svensen Nordset Mitt navn blir da Marianne Karine Hansen Nordset Men babyen.. får den begge våre etternavn? Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Det skal i alle fall vår baby. Jeg og barna får begge etternavn, mens far bare har sitt. Hadde vært mye enklere hvis jeg kunne tatt etternavnet til far, eller omvendt, men nå har vi begge veldig sjeldne etternavn, så da må det bli begge
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Vær no så snill pakk på de ungene massse navn.... Hvis dere får en jente, kaller henne Ida Sofie Karlsen Hansen og hun engang skal gifte seg... Dere har begge sjeldne etternavn og hennes tiltenkte har det.... Kjenner noen med fire navn, hva er egentlig vitsen???
Mamma til go'jentene Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Hei! Jeg er egentlig i mot at barn skal ha så mange navn, hva er liksom vitsen? Har selv fire navn, to fornavn og to etternavn. Bruker aldri begge etternavnene, kun det siste. Synes det er en tullete ting med to etternavn. Jeg synes heller ikke at to fornavn er nødvendig, det brukes som oftest bare ett likevel. I oppveksten ble begge mine brukt, men som voksen ser jeg at det er VELDIG tungvint. Likevel kommer min baby til å få mitt etternavn før mannen min sitt, altså, selv om jeg synes det er tullete. Dette er først og fremst fordi hun er jente, og jeg syns jenter, i større grad enn gutter, kan ha to etternavn. Videre har det bare blitt sånn, og mannen min vil ha det. Men jeg vet, med hånden på hjertet, at jeg kun kommer til å bruke det siste etternavnet på henne, mannen sitt, derfor er det egentlig bare tull. Men men... Så jeg er svært opptatt av dette, men klarer ikke å være konsekvent, da jeg ikke følger mine egen prinsipper en gang... Hehe... Lykke til! Ps, skal babyen din ha to fornavn også? Da tror jeg det greier seg med det og så ett etternavn. Men det er heldigvis kun opp til dere!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Nei, babyen får bare et fornavn... Synes selv det høres dumt ut med 2 etternavn. Samboer har jo også to etternavn, men han også bruker kun det ene. Mens jeg samtidig ikke har lyst til å gi fra meg mitt.. he he. Skal ikke være så lett. Men hvis jeg tar samboers etternavn etter mitt..blir det da rart om babyen kun får samboers? Eller er det bare best at jeg også kun heter hans etternavn? HI
Mamma til go'jentene Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Det blir ikke rart i det hele tatt! Bare koselig! Da er dere en familie med ett felles etternavn.. Jeg kjenner mange som har gjort det sånn, og synes det er den fineste løsningen! Det peneste er ett fornavn, og ett etternavn... Syns jeg da
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Hva som er riktig valg for dere kommer an på hvor viktig du synes det er at barnet ditt får det gamle etternavnet ditt. Personlig ville jeg valgt enten "Hansen Nordset" eller bare "Nordset". Du kan gjerne bruke begge etternavn selv om barnet bare får fars etternavn. Selv ville jeg synes det var rart hvis jeg kvittet meg helt med etternavnet mitt. Etternavnet er på en måte en del av den jeg er. Hos oss vil barnet imidlertid få mitt etternavn til slutt. Samboeren min heter Jensen, mens jeg har et uvanlig etternavn. Derfor har vi valgt å beholde våre opprinnelige etternavn. Samboeren min ønsker at barnet også skal ha hans etternavn, så da blir det begge to, men med mitt til slutt.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Ingenting er vel rart, men hadde kun valgt "Nordset", altså fars siste navn, som jeg forstår du skal ha bakerst også. Syns det holder med ett etternavn jeg, med mindre det er et veldig spesielt navn man også vil føre videre. Vår gutt har bare ett etternavn, pappaens. Vi er ikke gift, så jeg heter noe annet, syns det går helt fint, syns ikke det er rart å hete noe annet enn sønnen min. Vi hadde begge sjeldne etternavn, mitt er absolutt sjeldnest, men jeg hadde ikke noe ønske om å føre det videre.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Jeg valgte å sløyfe mitt eget etternavn når jeg giftet meg, og ta min manns. Barna har bare min manns. Jeg har selv hatt et tungvindt navn, altså flere navn, men valgte å forandre på dette når jeg giftet meg. Mitt råd til deg, for barnas del, ville være å sløyfe et mellomnavn, og kun bruke fornavn, så ditt etternavn, og til slutt din manns etternavn. Men jeg må innrømme at jeg henger meg litt på dem som mener det er nok med ett etternavn :-) Det er dere som foreldre som velger hvilke navn barnet skal ha, så det er opp til dere å bestemme dere. :-) Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Nei, det synes jeg er den beste ideen! :-) Jeg har selv vokst opp med to etternavn, og har i mange år vurdert å sløyfe det ene. Men når jeg skal gifte meg neste år, så sløyfer jeg det ene etternavnet. Barna skal i alle fall ha kun ha min samboers etternavn. :-)
Noah-gullet Mai-08 Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Jeg og skal gifte meg til sommeren,så da kommer babyen til og ha både etternavnet mitt og pappaens. Siden jeg skal ha begge to:-)
kees_me termin 14/6-07 Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Eg har tatt min manns etternavn og sløyfet mitt eget,barnet vårt skal bare ha hannes. Trur mang kvinner velger å beholde sitt ettenavn p.g.a all denne omtalen om feminisme og å stå opp for kvinnene.... Kanskje.... Eg e no kanskje litt gammeldags....
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde helt klart bare tatt ett navn. Vi fikk jenta vår før vi giftet oss, men hun fikk bare pappa'n sitt etternavn. Jeg skulle jo også ta hans navn etterhvert. Synes det er veldig tungvindt med to etternavn, fornavn også forresten... Også synes jeg det er veldig koselig at hele familien heter det samme..
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Vi skal også gifte oss til sommeren, og vi vet ikke hlet hvordan det skla bli med navn. Enten så tar han mitt navn, og jeg hans, eller så beholder jeg mitt uten noe endring. Jeg har en sønn fra før vårt forhold, og han har bare mitt navn. derfor vil jeg beholde navnet mitt, og vil også at den nye babyen skal ha mitt etternavn. Selvølgelig får han begge sitt etternavn, derfor får han bare et fornavn, liker ikke når det blir for mye navn, det er jo helt forvirrendes.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Her har både jeg og pappan to etternavn (han har sin mors + "vårt", jeg har mitt gamle + "vårt") og barna får bare "vårt". I eksemplet ditt hadde våre barn da bare hett Nordset, og det synes jeg er kjempekoselig. Da har vi ett navn på postkassa, dørskilt, navnelapper som vi merker barnas ting med osv. Hovedgrunnen er likevel at mitt doble etternavn er vanskelig å uttale (etter 4 års ekteskap bruker jeg ALDRI mellomnavnet), og jeg ville ikke gi barna et navn de ikke kan uttale før de er tolv år.... Barna skal selvsagt få vite hvilke andre navn som ligger i familien, og ha mulighet til å bytte om de ønsker. Et slikt valg er jo ikke ugjenkallelig.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ta min manns etternavn og at våre barn også skulle få hans etternavn. Så traff jeg en av disse Hansen, Olsen, Jensen, Johansen-mennene. Oppdaget plutselig at hvis jeg skal ta hans navn er det flere hundre i Norge som heter det samme som meg. Slik har mannen min hatt det i mange år, og det har ført til mange misforståelser, feilsendt post, feillringer etc. Derfor vil han at jeg skal ha mitt eget etternavn, og at barna våre også skal få det. Samtidig vil han at de skal ha hans også. Så da blir det et dobbelt etternavn der hans kommer først og mitt kommer sist.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Virker som om jeg er en av få her som faktisk er gift og IKKE har bytta over til mannen min sitt etternavn. For meg har det aldri vært aktuellt. Navnet mitt er meg, og jeg ser ingen grunn for at jeg skulle bytte. Hadde håpet at barna kunne få mitt tetternavn, men det viste seg at det hadde svært stor betydning for mannen min at barna fikk hans, så da ble det begge. Mitt først og hans etterpå. Ble naturlig for oss å gjøre det sånn siden vi ikke har felles etternavn.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 Hehe, vi skal ta hans først så mitt på alle familiens medlemmer... så får vi se om det blir sagt bare det siste(altså mitt) eller som et dobbelt etternavn.. Så jeg er visst IKKE gammeldags;)
eggstokk Skrevet 21. november 2007 #19 Skrevet 21. november 2007 Som nevnt et tidligere innlegg så er min "romantiske" oppfatning at alle skal hete det samme. Så hos oss blir etternavnet mannens. Jeg står lit utenfor til han får fingen ut og frir. Men, kan jo gjøre som familien til en kompis.....Mor og far har beholdt sine egne ettenavn....Altså Jensen og Hansen, og en av ungene heter Jensen, og den andre Hansen.....en fin fifty/fifty deling der.....hi hi......
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #20 Skrevet 21. november 2007 Ingen har 2 etternavn. Pikenavnet til moren som mellomnavn er vanligst. Det er da ikke så komplisert. Er navnet karlsen hansen som etternavn er navnet verken karlsen eller hansen, men begge. Altså ett helt nytt etternavn. Ikke det samme som far hvis han heter bare hansen. De fleste får det ene etternavnet som mellomnavn og det andre som etternavn hvis de bruker begge. Er det så komplisert. Det er bare det siste som går videre. Jeg har faren sitt etternavn på de to første, så fikk jeg 1 barn med en annen han fikk mitt etternavn, så fikk jeg ett barn med enda en ny, han fikk også mitt etternavn. Det beste så jeg er glad ivertfall de to siste fikk mitt slik at ikke det ble 3 etternavn på de 4 barna mine. En tanke hvis dere avler videre med en ny.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #21 Skrevet 21. november 2007 Det er åpnet i navneloven for to etternavn med bindestrek imellom. Jeg har to barn fra tidligere forhold som har mitt etternavn som er ganske sjeldent. Kun 20 stk i hele norge som har dette navnet , min mann har et såkalt - ....sen navn. Jeg har begge etternavnene med bindestrek det vil også barnet vårt få. Feks kari Lundby- Hansen. Da får alle barna delvis samme etternavn :-)
Tredje bolla i magen :) Skrevet 21. november 2007 #22 Skrevet 21. november 2007 Jeg har beholdt mitt eget navn og mannen min har beholdt sitt. Ungene har fått ett fornavn, mannen min sitt etternavn til mellomnavn, og mitt etternavn. Dette skyldes kun at han har et fryktelig vanlig kjedelig etternavn mens jeg har et veldig sjelden og spesielt etternavn. Det kunne aldri falt meg inn å ta mannen min sitt etternavn. Og jeg vil ha samme etternavn som ungene. Vurderer å ta mannen min sitt etternavn som mellomnavn, men syns det er så unaturlig å skulle hete noe annet plutselig, så har ikke helt bestemt meg enda. Mellomnavn blir jo stort sett ikke brukt uansett. Skulle gjerne hatt samme etternavn på hele familien, men så lenge han ikke vil ha mitt navn så blir det ikke aktuelt. Gutten vår på tre er så stolt av sine navn allerede. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå