Gå til innhold

Følelse av for lite melk


Baby s'il vous plaît*HØYGRAVID

Anbefalte innlegg

Jeg har ei skjønn lita snelle på 9 dager som helt inntil for noen dager siden har vært kjempeflink til å ta godt tak om brystet og legge seg godt til for lange måltider. Nå er hun plutselig blitt så rolig og vil bare sove og når hun først våkner og ber om mat, så sovner hun nesten like fort som jeg har lagt henne til brystet og ender med å bli liggende og "kosepatte". Det er jo klart at det ikke blir noe økning i melkeproduksjonen av det! Hva kan jeg gjøre for å øke interessen hennes igjen slik at jeg ikke mister melka?? Synes også hun har fått dårligere sugetak, hun gaper ikke like høyt som før og lar seg veldig lett forstyrre av egne hender, klær etc.

 

NB. Var på helsestasjonen og fikk henne veid i går. Hun veide 3138 g ved fødselen, gikk så ned til 2890 i løpet av dagene på barselavdelingen og nå var hun gått opp til 3000 g, altså 110 g vektøkning på 6 dager. Er det lite? Kjenner dette går på selvtilliten løs, jeg vil jo så gjerne lykkes med ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Dette med selvtillit skal du droppe med det samme. Du har nok melk, og du kommer til å få enda mer. Hvis ikke du tror det selv, er du nesten garantert problemer. Faktisk de fleste som jeg kjenner som ikke har lykkes med ammingen har "TULLET MED HODET SITT". Tro på deg selv som mamma. Og tro på kroppen din.

 

2. Vektøkningen er kanskje i nedre del av skalaen. Men det ville jeg ikke tenkt så mye på. Noen ekstreme legger på seg 500 gram i uka i begynnelsen, andre mye mindre.Jeg synes å huske at sånn anbefalt er ca 150 gram. Men jeg kjenner dem som ikke har fått til det, men ikke gitt opp ammingen, og ungen er en diger krabat på året nå.

 

3. Ungen legger seg ikke bare ned og dør av sult. Den sier i fra.

 

4. Plukk opp ungen regelmessig selv om hun sover og vekk henne nok til at hun tar puppen. Jeg ville ikke sjenert meg for å gjøre det hver 2. time på dag og hver 3. på natt. Ihvertfall.

 

5. Jeg trikset med nr. 1 i begynnelsen. Kledde av ham, litt kald i fisken, så sugde han mye bedre. Og jeg masserte inni armer og under foter, lirket og lurte. Etterhvert ble han ekstrem å spise. Men i begynnelsen var han litt vanskelig.

 

6. Sugetaket kan du trikse med også. Dytte ned haka med en finger i starten, eller lure til hun gaper ordentlig og stappe puppen langt inn. Spesielt det å dytte ned haka med en finger etter at puppen var i munnen hjalp med nr. 1 her i huset.

 

Kjempebra jobba! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...