Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Ikke helt riktig forum dette da, men jeg prøver meg. Katten min er 4,5 mnd, og idag spydde hun. To ganger etter hverandre. Ikke store mengder, ikke matrester eller hår. Hun mjauer veldig mye, men det gjør hun ofte når hun må være alene. Hun er ellers veldig aktiv og leker og løper rundt. Pleier katter å spy sånn uten videre? Kan nevnes at hun ikke har gress her inne, men hun er ute noen timer pr dag ca.
Bebisslykke Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Det er helt normalt at katten spyr, men rart at det ikke kom opp hår eller mat... ring en dyrlege heller:)
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 hei:o). Jeg har hatt noen katter og de har alltid spydd av og til, særlig da de var kattunger. Kan være det er hårballer som vil opp, men ikke kommer, eller at hun har spist noe rart hun har funnet. Kan jo også være mark, men det vil du kunne se i oppkastet. Lurt å gi markkur en gang i halvåret..men...det er ganske vanlig at de spyr litt:o)...som små barn gjør ) Håper katten din er frisk da:o)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 20. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2007 Takk. Venter med å ringe vet til i morgen, hun er jo ellers i fin form og spiser bra. Trodde det var vi som skulle spy jeg
Babyluren Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Det der er helt normalt. Kan skyldes at hun har fått i seg noe, har spist/drukket for fort, mark, hårballer etc. Katter spytter ikke slik vi gjør, så om hun f.eks har et hår el. lignende i munnen vil hun heller forsøke å svelge det, og så kanskje spy det opp. Min katt har jeg inntrykk av at kan spy på trass. Det beste er å spy på teppet, må for all del ikke spy et sted det er lett å tørke opp. Og så er det viktig for katten å rygge mens den spyr slik at hver runde blir ca en fots lengde. mmmm.... Som sagt, det er normalt at katten brekker seg innimellom. Vanlig er en 2-3 ganger pr runde. Dette er ikke noe å ringe veterinær for. Blir katten derimot pjusk, matt i pels, viser det tredje øyelokket, kaster opp mer enn disse to tre gangene pr. gang, blod i oppkastet, slutter å spise og drikke eller begynner å drikke mer enn normalt, da er det grunn til å oppsøke veterinær. En ting til. Katter er veldig fine på toalettområdet sitt. Om katten ikke er fornøyd (den kan f.eks ha lagt en illeluktende kabel der tidligere på dagen) så må jo uansett det den har fordøyd ut, så da kaster mange katter heller opp enn å gå på et skittent toalett. Gi katten en ormekur to ganger i året, og lykke til både med kattehold og graviditet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå