1mor Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Eg fdte ei nydeleg lita jente den 24.10.2007 (altså ikkje så lenge sida). Allerede andre dagen på sjukehuset var eg så sår på brystvortene at eg måtte pumpe for det gjorde så utrulig vondt! Eg var sår i heile to uker etter fødselen også kom det seg og eg klarte å amme i nokre dager før eg plutseleg vart sår igjen. For nokre dager sida var eg og tok prøver av brystene og da vart det funnet ut at eg hadde sopp på begge bryst. Både eg og jentungen går no på antibiotika og eg klarte å amme hun igjen for 2 dager sida. Men så er eg da blitt så utrulig sår igjen at amminga bare er reine torturen:( Griner hver gang eg legger henne til brystet fordi det gjer så vondt!! I tillegg har eg plutseleg fått utrulig lite melk i brystene selv om eg pumper ofte!! pumper bare så vidt 50-60 ml til sammen ( før pumpet eg opp til 180 ml til sammen). Hva skal eg gjøre??? er på vei til å gje opp amminga (noko eg absolutt ikkje vil, men dette er slitsomt) nokon som har nokre gode tips og råd ang såre bryst og lite melk??? venter spent på svar!!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Uff, det er ikke mye godt med såre bryst. Slet veldig med det i begynnelsen. Smørte brystvortene med barnekrem fra løveapoteket ( en veldig fet salve). Tror jeg ville rådført meg med apoteket. Vet de også har albueskjell på sykehuset, som vistnok skal hjelpe. Har ikke prøvd selv. Opplevde etter pumping i forbindelse med bytur i helgen, og bli veldig sår på den ene igjen. Smører med barnekrem, og syns det har blitt noe bedre nå. Nesten så man gruer seg til å legge barnet til brystet. Jeg har erfaring med at det har gitt seg etterhvert, så trøster meg med det.
Tussa og Sofie Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Signerer denne ja, jeg måtte pumpe i flere dager før det ble bedre, klarte bare ikke amme. Jenta fikk heller ikke godt nok tak og har dårlig teknikk og det er jo grunnen til at du blir sår. Vi prøvde ammeskjold uten særlig hell....Jeg har stort sett ikke hatt mer en 100 ml totalt når jeg har pumpet og det er på morgenen, kanskje bare tilsammen 50 ml på kvelden, så jeg har vært nødt å gi henne erstatning da hun har et enormt matbehov. Kanskje du kan få komme på ammepoliklinikken så kan de se på sugeteknikken. Jeg har nærmest gitt opp, ammer litt, pumper myyye og gir mme. Nå skal jeg prøve nesespray for bedre å få tømt brystene, tulla har aldri klart det og nå har vi akkurat gjennomgått brystbetennelse og antibiotika. Litt av et styr så skjønner godt at du vil gi opp. Jeg har vel nærmest tenkt at jeg fullpumper så lenge jeg kan dersom ikke sprayen gjør susen. Da blir ikke dette noen hyggelig opplevelse for noen av oss og jeg vil ikke angre senere på at vi mistet flere mnd med kos pga ammehelvete!¨ Lykke til!
ateena_k Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 hei! jeg hadde veldig såre brystvorter men tvang meg til å amme hele tiden. etter en stund (ca 5uker) ble det bedre å nå er jeg hærdet:) Men det kan sikkert ikke sammenlignes med dine plager. så trist når ting blir så kompliserte og vanskelig... håper det ordner seg snart for deg og barnet!
Chunky81 Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Mye lufting av brystvortene. Smør litt morsmelk på og luft så mye som mulig. Jeg gikk rundt hele dagen med puppene ute (har ikke naboer som kan se inn til leiligheten ). De fleste babyene får ikke perfekt sugeteknikk før de er nærmere 2 måneder. Hos oss hjalp det om jeg holdt godt tak i brystet under amming for at gutten ikke skulle vri/dra for mye. Skal legge til at gutten min ble bare ammet i 1 uke før jeg gikk over til flaske (veldig liten vektoppgang) og jeg drev og pumpet frem til gutten var ca 2 måneder. Da bestemte jeg meg for at enten kaster jeg pumpa og finner frem pulver eller så får han lære seg å ta bryst. Etter 2-3 dager med flaske-pupp-flaske, så fikk han det til og er blitt en skikkelig puppmonster. Vet ikke om jenten din tar flaske eller mme, men dersom hun gjør det skal du ikke være bekymret for å gi mme, ofte øker din melkeproduksjon også da viss du får tømt brystene. For å få melkeproduksjonen din opp er det viktigt å slappe av, spise og drikke godt. Når jeg skulle øke melkeproduksjonen i pumpeperioden min måtte jeg passe på å spise/drikke (alt for lett å glemme med en liten baby i hjemmet) og jeg drakk ammete og spiste havregrøt hver morgen og kveld. Lykke til. Alt ordner seg skal du se. Du får en glad liten jente om du ammer eller gir flaske.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Det er som å høre mn egen start! Sopp var et sant helvete! Fikk i tillegg tilbakefall- råder deg til å holde på i to uker etter symptomfrihet! Skjell ble redningen for meg i starten, da ble sårheten mye bedre. Mååtte bruke dem første 6 ukene, deretter fikk jeg jo sopp, så tror jeg hadde smerter ved amming i omtrent 3 mnd av og på, men jeg var som deg, helt innstilt på å fortsette å amme. Det var blod, svette og tårer, men nå er mini 8 mnd, og vi holder på fortsatt. Men jeg anbefaler skjell på det varmeste!! I tillegg var min erfaring at smertene grunnet sopp responderte raskt på medisin. God bedring, lykke til:)
Bippe77 Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde også veldig såre brystvorter... blødde.. ble skorper som lagde store krater i brystvorten når de falt av... jeg begynte med ammeskjold jeg da... hjalp masse! På den måten fikk sårene lege... luftet også masse! Mange som er negative til skjold, men alle de jeg har pratet med som har brukt dem er bare positive! Jeg fikk ikke mindre melk og det var null problem å slutte den dagen jeg følte meg klar for det! Ventet en god stund jeg da.. for å være helt sikker på at alt av sår var grodd skikkelig! tror jeg startet etter 2 uker og sluttet etter 2 mnd...
1mor Skrevet 20. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2007 tusen takk for gode råd:) eg har prvd skjold, men det gjorde like vondt:( skial se om eg får tak i ammete og begynne å spise havregrøt:)
agb27 Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Hei! akkurat det samme skjedde meg! men derfor reagerer jeg på at dere har fått antibiotika. jeg fikk en kraftig urinveis infeksjon etter fødselen og fikk antibiotika kur, etter dette fikk jeg sopp på brystene og Mia i munnen. min lege ville ikke gi meg antibiotika forde det gir sopp. Mia fikk en mikstur som heter mycostatin, du burde be om den kremen til brystene dine også, vanlig canesten fungerer ikke. du kan miste melken av soppen, den kan redusere prouksjonen, så bra at du pumper deg vil jeg tro. strandskjellene som fåes kjøpt på apoteket er supre,, veldig viktig å smøre nippelen med morsmelk(mot sårhet, legger seg som en beskyttene hinne,) og pass på å luft brystene tørre hver gang etter amming, det hjelper også mot soppen. Jeg måtte desverre gi opp kampen om ammingen, det var en stor sorg, men nå vet jeg hva snuppa får i seg av mat ihvertfall. jeg orket ikke mere fordi jeg var redd jeg hadde for lite melk og for at jeg slet med å få bort soppen. den forsvant med en gang jeg sluttet, og hvis du tenker på at det er mye stress med flasker, så er det kun en vanesak. åja...sorgen går over...etterhvert:) lykke til..
lisje marthemora Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Jeg var også plaget av såre brystvorter og jeg brukte purelan salve, det er en salve som selges på apoteket, og den trenger du ikke å vaske av før du mater. Også brukte jeg skjold og det virket heltfint. Har brukt det helt siden tulla ver 3 uker, og nå er hun 8 mnd. Har ikke fått mindre melk av den grunn. fullammet til hun var 6 mnd.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde også utrolig såre brystvorter da jeg kom hjem fra sykehuset. Ble små sår, som det etterhvert ble skorper på. Grudde meg til hver gang jenta skulle ha mat, da ho tok første "taket" i puppen spitet det helt ned i tærne. Jeg har nok ikke hatt det like ille som deg, men på meg hjalp i alle fall purelan salva du får kjøpt på apoteket. Kombinert med å lufte og smøre med morsmelk... Etter få uker var puppene helt fine og å amme var ingen sak. Dattera mi er nå straks 10 måneder, og fremdeles ei skikkelig "puppe-jente". Det som er så synd er at en gang med "feil" amming, gir såre brystvorter så lenge..Ellers veit jeg at mange har hatt veldig god nytte av amme-klinikken hvis sykehuset ditt har no sånt, der ser de ofte hva som gjøres "feil"... I forhold til melka, har jeg vel egentlig ikke så mange råd, men jeg tror kanskje at hvis man stresser mye rundt det, så kan det fort gjøre vondt verre.. Pump det du får ut, gjerne litt ofte, og er det ikke nok for datteren din, så får du gi henne litt mme i tillegg. Lykke til! Håper du får til ammingen, for det er veldig kos...
Verdens lykkligste mamma Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Hei, dette problemet høres veldig kjent ut! Mitt tips til deg som er verdt å prøve før du gir opp, er å klippen en "silkenattkjole/bukse" eller lignende som du legger på brystvortetene før ammeinnlegget. Skift mellom hvert måltid, og pass på at du er helt ren på fingrene når dette gjøres. Bruk noe brystvortekrem men ikke for mye da brystvorten blir fuktig hele tiden. Dette er med på å danne sopp. Jeg gjorde dette samtidig som jeg brukte skjold. Det finnes mange ulike merker - min lille ville ikke ta advent sine skjold men Medela. Hadde vondt med det samme den lille sugde men gikk over etter to min. Dette var min redning, og jeg håper du også får til dette!! Lykke til med noe som blir koslig etterhvert selv om du mest sannsynlig ikke synes det nå!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå