Gjest Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Nå er jeg sååå lei! Har en på jobb som har vært sykemeldt noen mnd. Hun hadde bare vært ansatt i 5 uker før hun ble sykemeldt. Hun var da inne på opplæring, og hadde 100 %. Så nå er hun hjemme med full lønn, enda stillingen hun skal ha er 40%... Det som er så forbanna er at hun ikke gir noe form for beskjed eller tilbakemelding. Da den først sykemeld gikk ut, tok hun ikke kontakt på 9 dg! Hun var ikke å få tak i på tlf. 9 dg etter sykemeld gikk ut var hun innom og leverte en ny, når jeg ikke var der! Så nå har hun vært hjemme i 3 uker til, og den sykemeld gikk ut i går... Hva skal jeg nå gjøre? Hun tar jo ikke tlf, og lar ikke høre fra seg. Begynner seriøst å lure på om hun bare var ute etter å utnytte oss?? Hadde dere våget dere på noe sånt??
Gjest Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Er det lov da? Hadde aldri tolerert sånn oppførsel. Men skulle være rart om hun kan gjøre det,hun måtte jo jobbe evt vakter mellom sykemeldinger for å få videre sykelønn? Har hun ikke prøvetid? Hadde ikke godtatt sykemld,og gitt henne fyken fortere enn f...!
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Ja hun har jo full mulighet til det. Men ville vel tatt kontakt med arb.giver. Er jo normalt det.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Det er du som er hennes arbeidsgiver eller? Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde ikke vedkommende fått kommet tilbake nei. Når hun ikke en gang kommer med sykmelding når hun skal har hun ingenting på den jobben å gjøre. Jeg hadde aldri våget meg på noe sånt, hadde jeg blitt sykmeldt noe jeg kommer til åb li i løpet av uka så leverer jeg sykmeldingen umiddelbart
Himmel og hav Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Jeg ville tatt kontakt med nav, du er jo pliktig til å ha oppfølging av henne som sykmeldt, men det er jo umulig når hun ikke tar telefonen eller tar kontakt selv. Hør med dem hvordan du skal forholde deg til henne. Evt. kall henne inn til et møte, skriftlig. I og med at hun "forsvant" etter bare fem uker tror jeg at jeg hadde vært litt mistenksom jeg også, i og med at du ikke kan få sykepenger med mindre du har jobbet i minst fire uker. Som ansatt så har hun jo også forpliktelser - ikke bare rettigheter!
Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Kan jo ikke si noen opp når de er sykemeldt! Da hadde jeg fått arbeidstilsynet/nav på nakken!! Sykemeld var tilbake-datèrt, slik at den gikk i ett med den nye sykemeldinga. Så jeg har ikke noe på det heller. Men jeg må jo kalle henne inn på medarb.samtale, om hun er tilgjengelig da! Jeg kan ikke tenke meg at jeg har bruk for en slik en! Men aner ikke hvordan jeg skal få henne ut heller...
Gjest Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Jo jeg er arb giveren hennes. Men innbiller meg at nav ikke er på min side liksom... Men jeg kan jo alltids spørre noen der. Bare så sint nå! Måtte bare blåse ut litt!
KariMari Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Jepp, råder deg også til å ta kontakt med nav. Det må da finnes en måte å bli kvitt mennesket på?
Sessa ruger igjen... Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Hun er vel kanskje i prøvetid? I så fall ville jeg sagt: Jeg beklager at du har vært syk, men i min bedrift legger vi vekt på åpenhet og kommunikasjon, og når du ikke gir meg noen tilbakemeldinger i forhold til hvordan det går med deg og hvor lenge du blir borte og det i tillegg ikke er mulig å nå deg på telefon, så føler jeg at dette er ting som tyder på at du kanskje ikke er den rette for min bedrift." Har du snakket med noen av referansene hennes i forkant av at hun ble ansatt? Da ville du jo i så fall kanskje fått en pekepinn. Dette ville jeg faktisk ikke tollerert i lengden. Greit at folk blir syke, men når du er ny i en jobb bør du stå på litt for å bygge opp tillit og respekt hos arbeidsgiver.
wirre;o) Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Regner med hun var ansatt på prøvetid? Da lager du bare ikke en ny kontrakt. Enkelt og greit;o) Også får du håpe hun er sykemeldt ut prøvetiden sin, slik at dere slipper å betale nye 16dgr i sykelønn for henne.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Hei Har arbeidsgiveransvar selv og du kan helt klart ikke si henne opp. Hun har selvflgelig full rett til å være syk... Du har noen forpliktelser i forbindelse med oppfølging som du må sette deg inn i, hun har selvflgelig også det. Dersom du innkaller henne til oppfølgingssamtale skriftlig og hun gjentatte ganger ikke kommer eller svarer på dette kan du begynne med å varsle NAV om at hun ikke møter.
~sjiraff~ Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Etter 6 uker skal dere jo ha en oppfølgningssamtale. Fravær på 9 dager uten å gi beskjed er en god grunn til en advarsel. Men klart hvis hun da i ettertid er kjapp med beskjeder og sykemeldinger så er det dessverre ikke så mye du kan gjøre. Utrolig kjipt med sånne folk.
rødhette* Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Er vel etter 1 uke ny sykemelding skal leveres. Jeg fikk beskjed hos mitt legekontor en gang at jeg kunne gå hjemme 1 uke etter sykemelding hadde gått ut (100%), hvis legen ikke hadde friskmeldt. Men måtte selvfølgelig få ny sykemelding. Syns du også bør sjekke opp om hun faktisk er syk før du sitter og sier slike ting som det her: for hun kan jo faktisk ha vært max uheldig, og blitt skikkelig syk. Selv ble jeg faktisk syk samme dag som jeg startet i en sommerjobb, en gang, og var sykemeldt hele sommeren. Veldig kjipt for arbeidsgiver, men jeg syntes ikke det var mye kult jeg heller.
Libido- Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Ved langvarig sykemld. er vel du som arb.giver pliktig til å sette opp et møte. Ble slik etter de nye sykemeldingsreglene. Det burde du vel vite? Utolig kjipt med slike folk ja.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Må tenke litt på hvorfor hun er sykemeldt også. kanskje hun er sykemeldt av psykiske årsaker - depresjoner osv. Da er det ikke alltid like enkelt å skulle ordne opp i alt. Vet selv hvor vanskelig det er å gjøre noenting som helst når man er sykemeldt. Vil ihvertfall ikke tro du kan si henne opp. Men du bør sende henne et brev der du innkaller henne til samtale og oppordrer henne til å ta kontakt med dere.
RajaPia Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Sykemeldingen kan en vel ikke si noe på , men den sykemeldte har plikter ovenfor arbeidsgiver! Ta det opp med arbeidsgiveren din. Så kan de ta det opp med NAV.
RajaPia Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Ser du er arbeidsgiveren. Om hun etter gjentatte forsøk på kontakt , helst skriftlig , og hun ikke reagerer , så kontakt NAV og spør hva du kan gjøre. Om hun har psykiske problemer eller andre lidelser , gir det vel ingen rett til å gjøre det som en selv vil. Mqan har både plikter og rettigheter , både som arbeidstaker og arbeidsgiver !
___ Skrevet 21. november 2007 #18 Skrevet 21. november 2007 Heldig vis er det ikke du som betaler sykepenger for henne lengre. Jeg er også arbeidsgiver. Sånne tilfeller er forferdelig frustrerende. Hun plikter uansett å sørge for nye sykmeldinger hvis hun fortsatt er syk. Egentlig skal hun til lege for å få ny sykmelding før den gamle går ut og du skal ha kopi umiddelbart. Hvis det er vanskelig for henne å få levert den med en gang skal hun i det minste ringe. Du skal tros alt planlegge ut fra de opplysningene du har. Det er jo umulig å legge opp arbeidsplaner når man ikke vet hvem som kommer på jobb. Ta en telefon til NAV og forhør deg om hvordan du skal forholde deg. Send også inkalling til møte med deg om tilrettelegging og en skriftlig advarsel ang å gi beskjed om sykmelding. Hvis hun ikke møter opp eller problemene med tilbakemeldinger fortsetter tror jeg du kan si henne opp. Selv om du ikke har lov til å si henne opp forde hun er syk, kan du si henne opp for ikke å møte på jobb etter at den sykmeldingen du har fått har utløpt. Du kan også si henne opp forde sykdommen går ut over driften av bedriften, men da skal det være ekstemt. Jeg ville for øvrig som deg sterkt mistenke at hun forsøker å utnytte dere mest mulig. NAV liker for øvrig heller ikke å bli utnyttet. Det er derfor godt mulig de står på din side.
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. november 2007 #19 Skrevet 21. november 2007 det er noe nye regler i forhold til oppfølging under langtid-sykemeldinger.. ta kontakt med nav og hør hva du skal gjøre!!! du kan faktisk kalle henne inn på møte for å ha oppfølging med henne. og hun kan ikke nekte å komme selv om hun er sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå