hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 var på ultralyd i dag pga at jeg har vært så dårlig i det siste, alt var fint med babyen heldigvis men da jeg spurte om størrelsen fikk jeg sjokk! er i uke 31+5 og babyen skal da være fra 1400 til 1700 g, jordmor sa min var 2 til 2,5 kilo! vekstavviket er på 17 %. noen som har opplevd dette og som vet om det vil jevne seg ut eller om jeg vil få en baby på over 4,5 kilo?! og så var det disse målene da, BPD=hodemål? MAD=magemål? femur vet jeg er lårben, men hva er AC? det ble ikke målt på ord ul, og var nå på 300...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 babyene er jo såpass stor at det er vanskelig og få til helt korrekte mål nå. Tror at 1 mm feilmåling gir ca 2 % vekstavvik, så det er jo ikke sikkert at det er så gæli. Dessuten tror jeg nok at ungene vokser litt i rykk og napp nå. Kanskje din unge vokser mye nå og ikke så mye på slutten? Jeg har også fått vekstavvik på ul i uke 35, men legger ikke så mye i det. Så lenge sf-mål er innenfor normalen så tror jeg ikke det er så stress. Lykke til!
mammaTilLinnea Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 jeg var på ul i går, 32+1, og babyen ble da målt til 1700 g, lå visst helt etter skjema... hos min var bpd 85, mad 87 og femur 62
SolbakkenS Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Vanskelig å svare for dette er veldig individuelt tror jeg. Men 4 uker før datteren min ble født fikk jeg beskjed om at hun veide mellom 4-4,5 kg, ble jo litt stresset kan du si...Men legene ville ikke gjøre noe med det, feks sjekke en gang til på termin mtp keisersnitt. Sa at vekt hadde ikke noe å si ved fødsel...Må si at jeg ble kjempestresset ved det, var jo redd for å ødelegge ting og tang, he he. MEN, gullet veide 3300 og var 53 cm lang. Grunnen til at de hadde tatt så feil var ikke at hun hadde sultet de siste ukene, men de regner en ca vekt utfra lengde. Og både jeg og pappa er høye, (1,78 og 1,85).Dette skjedde på ahus. Nå fikk jeg beskjed om vekstavvik på 20 prosent i uke 26, men tror nå at det bare er slik at babyen er lang denne gangen også. Forskjellen er bare at nå skal jeg føde på kongsvinger sykehus, og da får jeg automatisk oppfølging for å sjekke vekt/lengde på baby nærmere termin( ca en mnd før). Mtp at den ikke skal bli for stor ved fødsel. En digresjon, men må si at pappa ble kåret til norges største baby når han ble født i 1934, med 6,7 kg. Hjemmefødsel... Er du engstelig, så be legen/jordmor forklare deg tallene og begrepene på neste kontroll og be evt om en ekstra ul nærmere termin. Ikke noe greit å gå å engste seg sånn. Huff, ble langt:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå