Gå til innhold

Hvor smittsomt er vannkopper?

Anbefalte innlegg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det er visst vannkopper på avdelinga til Telma...hun har ikke fått noen prikker enda, og forhåpentligvis slipper hun å få det nå. Men er det kun smittsomt hvis en har fått prikker? Blir litt bekymra over at Iris kan bli smitta!:-/ Og barnefar er livredd for at han kan bli smitta, for moren hans huska ikke om han hadde hatt vannkopper før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den mindste fikser vannkopper fint. Sykdommen blir værre jo eldre ungene er. Og det er smittsomt. Og dere får det nok.

Skrevet

smittsomt er det ja. men alle må visst igjennom det. men har du hatt det en gang, så blir du ikke smittet av ungen din om hun får det

Skrevet

Men Iris er jo bare 2 mnd! Heldigvis har jeg hatt det som 6-åring, så jeg blir vel ikke smitta igjen. Får krysse fingrene for at barnefar får det heller ikke...syke menn vettø!:P

Skrevet

vannkopper smitter faktisk mest før det bryter ut. og det tar ca 10 dager fra man blir smitta til det bryter ut. og det er den tiden det er mest smittsomt..

Skrevet

vannkopper er veldig smittsome! de smitter fra en dag før utbrudd, til ca 8dager etter utbruddet! (mange tror at de kun smitter mens de væsker..dette stemmer altså ikke)

I tyskland kalles de forresten luftkopper i stedet for vannkopper ettersom de smitter via luft:o)

de smitter via luftsmitte, og ved væske fra prikkene. (vanligest at de smitter via luftveiene)

Om hun er smitta vil hun få prikker 14-21 dager etter hun var med en med koppene!

du burde egentlig være glad om hun får det nå.. så slipper hun å få det når hun blir eldre ettersom det ofte blir mye verre da! Synes mere synd på pappaen hennes dao)

Skrevet

Høres jo ut som om det går greit at barna blir smitta, så nå blei jeg litt beroliga. Men håper inderlig ikke at barnefar blir syk...han har jo vært syk med diverse helt siden Iris blei født!:-/

Skrevet

En barnelege (som ikke akkurat er verdens mest forsiktige) sa til meg at unger helst ikke skal ha vannkopper før de er året.

Oftest går det bra, men noen får ettersykdommer. Jeg ville lest om dette i Nylanders bøker.

Skrevet

Det er nok ganske smittsomt! På avdelinga til lillegutt har alle unntatt ei hatt det den siste mnd!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...