Gå til innhold

Er det flere som skal dele permisjonstiden med pappaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså å dele opp de 32 ukene, slik at han får mer enn bare de obligatoriske pappaukene?vi lurer litt på dette..Det betyr at jeg må i jobb litt før..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjonstid er normalt 44 eller 54 uker. Er det noen grunn til at dere bare skal ha 32 uker?

Min mann skal ha to uker permisjon i forbindelse med fødselen og 6 uker når jeg er ferdig med mine 48 uker.

Skrevet

Heldigvis får jeg det meste av permisjonen. Men hadde mannen min ytret sterkt ønske om å være hjemme hadde vi delt. Han har vært hjemme 6 uker med begge de andre barna, +2 uker ved nedkomst. Vi har vel for så vidt ganske konservative kjønnsroller i heimen vår, som vi begge er godt fornøyd med Jeg jobber deltid fordi jeg vil være hjemme med barna mens de er små. Dette fordi JEG vl være sammen med barna mest mulig. pappan kunne ikke tenke seg å være heltids elle deltidshjemme, da han trives best med å jobbe. Men det betyr ikke at han ikke er interessert i barna sine, han er minst like mye med barna på ulike aktiviteter som meg, men det er helst når barna har blitt litt større enn baby.

Skrevet

HI tenker vel sikkert at 3+6 uker i starten er øremerket mor, og at 6 uker på slutten er øremerket far kanksje?

Skrevet

Her ville pappaen at vi 3 skal være sammen i hans 6 uker, så jeg tar ut min ferie da. For min del kunne han gjerne vært alene, men syns også det er koselig at vi skal være bare oss 3 - bare kose oss!

Etterpå skal jeg jobbe 1 dag per uke frem til permslutt og han være hjemme. Det er litt lettere med tanke på hans arbeidsgiver og vi får begge det beste av 2 verdner; hjemme og jobb!

Skrevet

jeg var nok litt utydelig:). Det jeg mente var fødselspenger.Vi mammaer har rett på tre uker før fødsel og 6 uker etter.4 uker er forbeholdt far. så de resterende 33ukene tilhører familien. Men mest vanlig er det at mammaen tar alle ukene. Men vi har snakket om at han kanskje skal ta noen flere uker, men da må jo jeg ut i jobb.. Men har jo krav på 2 timer ammtid hver dag. Uff, dette er ike lett...

Skrevet

Hos oss skal pappa'n ha de tre siste mnd, han ville nok gjerne hatt mer også, men passer best sånn. Koselig at han får litt alene tid med den lille synes jeg :)

Skrevet

dette har vi tenkt til ogs, de to siste mnd får papsen.men hvordan gjør man det med amming tro?

og hvordan ordner man alt dette, er det masse søknader og greier?

Skrevet

Til CB-BabyBoy

Du vet at du ikke trenger å ta ut ferie i pappas permisjon lengre!!

Nå kan far ta ut permisjon sammen med mamma, og begge får betalt

Skrevet

Hos oss skal jeg har de 4 første mnd (6 mnd om jeg ammer - ammet ikke sist), og så skal pappan og jeg dele de resterende ukene på 2.

Dvs. at vi jobber/perm annenhver uke.

Vi er veldig klare for det, siden vi fortsatt er i perm med nr1.

Jobben til oss begge setter stor pris på kontinuitet, og synes det er en perfekt løsning.

Skrevet

vi har snakket litt om det vet ikkje om det er lov endå, men det blir kanskje påbudt med 4 uker ferie til neste år, og då tar far ut ferien som normalt, venter en april baby, og han får to uker etter fødsel med lønn, også tar eg ut ferie når han har sine permisjonsuker. har ikkje hørt om dette er greit med arb. giver ennå. men vi får se...=)

Skrevet

Vi skal dele.

Far får mer enn 2+6 uker her.

Vi har ikke helt bestemt oss for hvordan det skal deles, men deles skal det.

Må avvente litt hvordan det er med jobbsituasjon og umuligheten av å få barnehageplass i Bergen, men far får ganske mye. (Er stygt redd jeg må i jobb igjen FØR desember, og vi har termin i mai.)

Skrevet

ser man det! er det sant?? kan man ha permisjon samtidig??

Skrevet

Med første man hadde vi tenkt til å dele ganske likt. Jeg syntes det var topp at pappan var så engasjert! det viste seg imidlertid at synet endret seg endel da sønnen min kom. Viste ikke at amming var så vanskelig for eksempel. syntes pluttselig det var pyton at far skulle være hjemme når jeg endelig begynte å få dreisen på ting! dermed ble det 3 mnd på far, noe hadde vi sammen og dro på tur, men mest var han alene. DET er forøvrig veldig viktig! la dem prøve seg på egenhånd!

Amming gikk fint mens jeg jobbet. gikk på jobb etter "frokost" og var hjemme til middagspupp. trappet bare ned et måltid.

Denne gang tror jeg at jeg må gi far litt mer tid. Det er jo tross alt ikke min permisjon....vi snakker om delt igjen.

Skrevet

Synes det er flott å dele permisjonen, og en fin mulighet for pappa til å delta det første året. Men mitt inntrykk er at det er mange førstegangs-foreldre som velger denne løsningen, og ikke når de får flere barn. Ofte går permisjonstiden så fort, at "mamma" angrer litt på at de delte permisjonen. Og litt stress også ift til amming. Iallefall sier mine veninner dette, som har prøvd delt permisjon. En annen sak er jo at pappa konsentrerer seg 110% om den lille, som jo er bra. Men glemmer husarbeid, klesvask og matinnkjøp som må gjøres,... og så må mamma gjøre dette etter jobb.... Kanskje har mine veninner vært litt uheldige her, hva vet vel jeg....

Skrevet

Heisann! om litt under en uke hører jeg til her, gleder meg!!!!! vi har også snakket om perm, og planlegger å dele likt. Min kjære vil veldig gjerne være hjemme så mye som mulig, det er også han som gjør mesteparten av det huslige hjemme til daglig, så det synes jeg han fortjener. selv om jeg også gjerne kunne vært hjemme lenger enn 6-7 mnd. Men når begge ønsker, er det jo rettferdig å dele, så lenge det ikke går utover mini, da, tenker jeg. har en jobb som er fleksibel, får 2 timer ammefri og mannen min og mini kan også komme innom, da vi bare bor 15 min gange fra jobb. spent på hvordan dette går! Spennende å lese om dine erfaringer, canutten - og at det er flere som planlegger å dele. La far få styre hjemme er mitt motto, får hvis han bare er hjemme med mor eller et par uker, er det raskt at han bare må "ta over" hennes rutiner og ikke får samme opplevelsen av å mestre dette helt selv - det tror jeg er viktig :)

Skrevet

Vi skal dele nesten likt - dvs jeg skal ha de 7 første mnd, og kjæresten de siste 5 + han forlenger med 5 uker ferie.

ikke helt bestemt meg for når jeg skal legge min ferie.

Synes det er viktig at han får være hjemme siden han har lyst og mulighet. Får dekket "mellomlegget" til 6G fra jobben sin, så økonomisk spiller det ingen rolle.

Litt artig, for han får masse misunnelige kommentarer fra kompiser som veldig gjerne kunne tenkt seg det samme. Synes det er fint at så mange menn har lyst til å være hjemme med de små.

Skrevet

Jeg synes det ofte er litt "egoistisk" av mor å ikke slippe til far litt mer. Tror de fleste fedre har veldig godt av å være hjemme ALENE med ungen en stund - og bra for barnet også. Vi planlegger å ta 54 uker, 9 mnd til meg og 3 til pappan, pluss litt ferie inni der. Men ser det hadde vært verre om vi hadde tatt 44 uker - da hadde fort blitt knapt og vanskelig med amming o.l.

Skrevet

Vi deler 50-50 :)

HAr en jobb hvor det er uproblematisk å stikke hjem og amme når pappa og babyen har behov for det :)

Tror at hvis jeg bare kunne ha kommet til visse tider hadde det blitt litt stressende for pappan, men nå gleder vi oss bare begge to !

Skrevet

Hei! Nå må jeg virkelig si at jeg ble en smule provosert! Er forøvrig veldig enig med de rett over her..

Til orientering; 3 uker før og 6 uker etter er FORBEHOLDT mor, mens 2 uker evt u/lønn ,pluss 6 uker er FORBEHOLDT far. Resten kan man dele som man vil! OG mor står da ikke i noen særstilling her, utover at det er praktisk at hun er hjemme det første 4-6 mnd grunnet amming, OM hun ammer! ETTER at barnet har begynt med fast føde, finnes det ingen verdens god grunn til at ikke far skal overta!

Her i huset tok far hele permisjonen med nr.1, mens jeg studerte. Med nr. to var jeg hjemme de første 7 mnd. Vi har hatt et utrolig utbytte av at far har deltatt såpass mye! Vi har rett på ammefri, og legger man god viljen til, er det ikke noe problem å pumpe seg litt.

Denne gangen deler vi 50/50, og det gjør jeg med den STØRSTE glede!! Fordi jeg ser hvor mye det har å si for mannen min, og ikke minst for barna.. husk at vi her i landet har en laaaaaaaaaang permisjon.. så hvorfor ikke dele 50%? Personlig har jeg hvertfall store problemer med å fatte at en far kan godta å kun ha sine usle 6, men det er vel fordi han ikke vet hva han går glipp av...?

Ikke for å tråkke noen på tærne, men lenge leve ekte likestilling..

PS! SELVSAGT kan mannen min også vaske gulv.. og klær!

Skrevet

Vi vil også prøve å få til 50/50. Da jeg studerte var han på 5 år baby og pappa`n hadde pappapermisjon i 6 mnd. Ser i ettertid at far og sønn fikk knyttet gode bånd i den prioden(ps IKKE ment som kritikk til andre som velger andre alternativ).

Vel uansett så velger nok hver familie det som fungerer best for dem :)

Skrevet

Er ikke nødvendig å fyre seg sånn opp. Hadde også et syn på at det bare var rett og rimelig at pappaen fikk ta en stor del av permisjonen.

Helt til vi fikk unger som var superurolig, var mye plaget med magen, sov lite og roet seg nesten bare med pupp. Når de "verste" 6 mnd var over og vi endelig begynte å få litt rutine på ting hadde det vært rett og slett urettferdig dersom mannen min da bare skulle seile inn og overta permisjonstiden når endelig pemisjonen begynte å bli kos. Da var jeg sliten og lei, og trengte å komme meg. Tror jeg hadde kommet til å gått inn i en tung depresjon hvis jeg hadde vært nødt til å gått ut i full jobb da. I tillegg er det ikke alle som har råd til å ta ammefri, og 54 uker permisjon. Jeg begynte å jobbe da mini var 81/2 mnd, da tok mannen min sine "obligatoriske" uker, før det var ut i full jobb for oss begge og full barnehageplass.

Man må bare innse at det ikke er for alle det passer å dele permisjon likt osv. Jeg har prøvd og prøvd å pumpe, men man kan ikke noe for det når det ikke funker. Og jeg har ikke hatt en så fleksibel jobb at jeg har kunnet amme når som helst.

Synes det er flott for de som ønsker å dele og det funker fint. Selvfølgelig unner jeg pappaen det og ungene det, men som sagt, ikke alltid det funker like bra i praksis.

Skrevet

Vil nå forresten si at mor absolutt er i en særstilling i forhold til permisjon. Det er jo faktisk vi som har bært på ungen i 9 mnd, født, ammet osv. Noen er myye plaget med både bekkenløsning, ryggplager eller depresjoner osv osv. Det tar tid å komme seg etter et tungt svangerskap og en tung fødsel, spesielt hvis da ungen er urolig når den endelig kommer ut

Skrevet

Lorentz med ny gutt; er du sikker? Kikka på nav sine sider og fant dette:

Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

Jeg tolker dette slik at dersom vi skal være hjemme sammen, så kan vi maks får 50% av min lønn. Da synes jeg det er bedre å ta ut min ferie :)

Og jeg må innrømme at jeg reagerer litt på dette over her; denne diskusjonen går da ikke på om mammaene er ego eller ikke??? Folk må da få lov å velge det som passer best for de. Jeg ville gjerne latt min mann vært hjemme lengre, men han får det rett og slett ikke til pga jobben - han kan ikke være borte i et halvt år f.eks. I tillegg så kan det jo også ha noe med økonomi å gjøre også. Man får kun dekket inntil ca 400 000 kr og dersom man tjener mer, så taper man dette. Uansett så har jeg tro på at folk velger det som er optimalt for de og de forhold som er rundt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...