Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Når i sv er det man ikke skal fly? Vi planlegger en tur til thailand når jeg er 5 mnd på vei. Går dette bra?
bullebull&gullegull Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Hør med flyselskapet. Men mener at det er rundt 33 uker de setter grensa? Utenfor det så kan man få erklæring fra lege at man får fly og at det ikke er noen indikasjon for prematur fødsel. Jeg og planlegger tur til Thailand rundt den tiden, tenkte jeg skulle høre med fastlegen min om hva han syntes omdet.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Nå ble jeg veldig missundelig. Topp å dra til Thailand når du bare er 5 mnd på vi. Jeg håper du har tatt hepatitt A sprøyten før du ble gravid.
Frk. Molly Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Du kan fly frem til 36 uker. Vi har best. tur til Thailand midten av februar, har termin 29.mars (ul.termin 7.april). Vet jeg har lov, men er VELDIG usikker om jeg skal ta sjansen........ Hadde ikke vært i tvil om jeg var 5 mnd på vei. Turen vår ble planlagt før babyen, for å si det sånn...... ( Fra uke 36-38 kan du ikke fly lengre enn 4 timer).
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 da er dere nødt til å ta sprøyter. thailand er en av risikolandene for malaria . så sjekk ut .. og vær forsiktig.. og kjøp støttestrømper og gå mye ellers risikerer dere blodpropp.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Det kommer vel helt an på hvor i Thailand man skal og hvordan man skal bo og oppholde seg. Skal man på jungelferie og bo i bungalower kan det sikkert være greit med malaria tabletter - man trenger da ikke sprøyte, men store deler av Thailand er malariafri sone, så det går sikkert helt fint.
Krolla og Theodor Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Du kan fint fly når du er 5 mnd på vei, husk bare å drikk MASSE, gå/beveg deg masse og kjøp støttestrømper (et must). Det er først fom uke 36 at det er restriksjoner: Mellom uke 36-38 skal du ha legeerklæring og flyturen kan ikke vare mer enn 4 t. Vedr Thailand går det helt sikkert flott - du kan ikke ta levende vaksiner, så du får holde deg unna jungelen etc (men det har du sikkert funnet ut av allerede). Forsikre deg om at isbiter er laget av flaskevann (de pleier være flinke med det), ligg unna salat og frukt som du ikke skreller selv og sørg for å spise godt kokt/stekt mat. GOD TUR.
aprilspøk Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Husk helsetrygdekort i tilfelle du trenger sykehushjelp. Ellers er vel 5 mnd en perfekt tid å reise på. God tur!
Krolla og Theodor Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Helsetrygdekortet gjelder kun i EU-land, dessverre.. Husk reiseforsikring - legg merke til begrensningene i forsikringen v/graviditet
yvve73 Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Svar til hun som skulle ut og reise veldig nærme fødsel( ikke HI) Vær klar over at grensen for å fly er forskjellig fra flyselskap til flyselskap. Vet om ei som nesten ble nektet fly hjem fra Riga( Latvia) med Air Baltic da hun hadde igjen rett i underkant av to mndr av svangerskapet. Hun hadde rundet grensen imens hun var der borte. Så Air Baltic har vel da grense ved 32 uker eller noe.
Frk. Molly Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 uff,ja, alt sånn må selvsagt være avklart på forhånd. Kommer nok uansett frem til at vi må avbestille....blir neppe en så behagelig tur for meg som det det skulle være. :-)
*Ida og diamanten* Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 HEI! Ikke bekymre deg så lenge vaksinene er i orden! Jeg er ganske mye i Thailand da vi har leillighet der. Ingen problem selv om jeg er gravid. (5 mnd jeg også) Ha desinfiserende gelè med deg hele tida, kleenex og vann!! Jeg spiste salat, men anbefaler ingen å gjøre det på resturant... Når det gjelder frukt; DE SKRELLER ALT FOR DEG!!! Man må ikke tro at man kan bli syke av alt! Det kan være lurt å holde seg til de delene av Thailand som ikke Malariamyggen liker seg. Jeg pleier å holde meg i sentral-thailand. Ellers synes jeg at du skal kose deg mens du lader til fødselen!! God tur dersom du drar!!
tonnil Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Hei Vi hadde planer om bryllups reise til Thailand i midten av januar, og da ville jeg vært 6 mnd på vei. Legen vår sa at vi måtte bestemme dette selv, men sa til oss at han ikke anbefalte det. Over tretten timer på fly, med absolutt begrenset bevegelsesmulighet, veldig mye varme på den tia (husk at babyen ikke skal koke), ikke alltid helt trygt med maten, dvs at det er mye som ikke er trygt å smake på. Tenk på all den gode sjømaten du går glipp av?! Uansett, dette bestemmer dere selv, men vi fant ut at det ikke passet for oss. Både pga den lange reisen, varmen, og maten. Vi har istedenfor bestilt et 5 + hotell på Tenerife. Da er det ikke så langt hjem igjen hller, om noe skulle skje =) Men lykke til =)
Golly Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Jeg har ingen erfaring med å fly dit 5 mnd på vei, men jeg reiste dit da jeg var 6 uker på vei. Så jeg har jo gjort noen erfaringer. Jeg fikk ingen vaksine, de ville ikke gi meg det så lenge jeg var gravid. Polio hadde jeg fortsatt aktiv etter ungdomskole-vaksinen, så det var kun hepatitt A. Men de mente at risikoen for at jeg skulle få det var lavere enn ved at jeg tok sprøyta. Magen oppførte seg helt greit hele turen, men vi var kjempenøye på maten. Spiste ingenting grøntfôr, og holdt oss langt unna isbiter. Så det er sikkert bare å nyte turen så lenge du selskapet gir deg lov til å fly:)
*Ida og diamanten* Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Sjømat er noe av det tryggeste å spise i thailand! Det er alltid ferskt, og du kan som regel velge ut hvilke av rekene, hummerene og fiskene du vil ha, fordi de lever frem til de kaster de på grillen. De holder "dagens fangst" i akvarier de fleste stedene. Klart at varmen kan være ekstrem der. Etter jeg ble gravid har jeg ligget under parasoll når jeg har vært på stranden, ikke bad i skittene bassenger og på flyturen så er det vel bare å reise seg litt.. reis på premium economy eller noe... vi har jo alle "sofadager"...
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Jeg er straks 7 mnd, og flyr til Miami for cruise i Karibien på fredag. Ingen betenkeligheter med det, så lenge formen er fin.... Jordmor sier bare god tur, og at det ikke er noe problem i det hele tatt... Når det gjelder min reiseforsikring, gjelder den tom uke 30, men det ville jeg undersøkt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå