Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Tema: Pleie og omsorg til mann i demens. Les kapittel 21 i samhandling og yrkesutøvelse om dokumentasjon av helsehjelp. Oppgave 1. Hvilke behov og problem har Herr Andersen? Behov: Han må ha hjelp til personlig hygiene og trenger hjelp til å få på seg klærene. Ha faste rutiner. Aktivisering f.eks brette servietter. ( Bare det å ha noe å gjøre). Han har behov for å legge på seg i og med at han har begynt å spise lite, mista vekt. Problem: - Han er begynt å bli glemsk - Han er forvirret - Viser manglende forståelse for det som skjer rundt han - Han klarer ikke lengre å vaske seg selv - Forsvinning ut av huset til ulike tider - Vandrer rundt i avdelinga - Pakker kofferten og tror kona henter han - Problemer med å uttrykke seg selv - Inkompitent for urin og avføring med tanke på at han ofte tar av seg bleia, blir da våt i buksa - Spiser og drikker lite og da går ned i vekt Oppgave 2. Hvilke ressurser har pasienten i forhold til hvert behov og problem? Faste rutiner: Han har kone, barn, barnebarn som kan komme på besøk. Han gikk på jakt med sine kamerater de kan også komme på besøk. Ansikter han har sett i mange år, gjerne fra de var unge vil de nok huske igjen. Faste tider med måltid. Personlig hygiene: Ta av alle ringer, sette opp håret, Vaske hendene før jeg går inn, Vaske hendene før stell, bruke stellefrakk, Bruke hansker ved intimvask, vaske hendene etter stell, smøre pasient med bodylotion, pusse tennene til pasient, vaske hendene, gi fluor tabelett til pasienten, vaske hendene, børste håret og eventuellt spraye litt hårspray, følge pasienten til stua, vaske hendene når dette er fullført. De bør rapporteres på en slik måte at de er mest mulig objektive, gjengir funn slik at de faktisk er, og ikke er fortolket. Data skal skrives ned enten elektronisk, som mest vanelig nå, eller i kadeks og kurve. - Pasientens Navn og fødselsdato - Hjemmeadresse hvis pasienten bor hjemme - Hvilket rom og sengenummer pasienten har i avdelingen - Hvordan pasienten har det, problemer, ressurser - Eventuelle timeavtaler til spesialist, rønten osv.. Oppgave 2. Skriv en ettermiddagsrapport i kardex til senvaktene om Fru. Larsens tilstand. Gikk inn til Eli ved middagstider. Hun sa at hun følte seg mye bedre. Har ikke spist frokost, ønska middag servert på senga og fikk det. Pirka i middagsmaten. Noen timer senere gikk jeg inn til Eli, Og hun hadde holdt på maten hun hadde fått i seg. Eli begynner å få gløden tilbake. Ikke så sår i endetarmsåpningen men oppfordrer til å smøre med barriærekrem til det ikke er sårt. Trine
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Beborens problemstillinger Beboerens behov Beboerens behandling gebiss Behov for at dette er reint til enhver morgen Legge gebisset i en kopp med vann hver kveld. Gi henne dette på morgenen. Dårlig adl Behov for hjelp ved morgen og kveldsstell, behov for tilrettelegging for en daglig tur, alle måltider legges til rette til faste tider, må dusjes da hun ikke klarer dette selv. Tilrettelegge stellene, og gi veilledende hjelp men ikke for mye da beboreren skal helst klare mesteparten selv. Prøve å holde på det beboeren kan slik at det ikke ruster og glemmes. Å gi beboeren for mye hjelp, hjelper ikke han/henne da de kan bli apatisk når di ikke får nok adltrening.hun mestrer for eksempel å vaske seg på ovenkroppen selv og da er det viktig at hun får lov til dette. Skift av bleie intimvask og dusjing må hun ha full hjelp med. Påkledning av overkrop klarer hun også helt fint selv så jeg trekker meg unna et steg når dette skal gjøres slik at hun får følelsen av mestring.for at hun skal få seg en spasertur og litt farandring fra det å være innelåst hele tiden, er jeg som helsefagarbeider nødt til å følge henne. Ift maten er det dager der hun ikke er så veldig lysten på mat, dette kan komme av litt forskjølelse elelr feber ift uvi. Da er det alikevel viktig å få henne til matbordet slik at vi kan prøve å få i henne noe mat hvertfall. Demens/altzeimer Behov for tett oppfølging og plass på sykehjem. Dører låste slik at beboer ikke har mulighet til å vandre av gårde på egenhånd. Beboere med altzeimer treger absolutt faste rutiner og trygghet. Beboeren er boende fast på sykehjemmet, demens avdelingen. Her har vi god oppfølging og faste rutiner som gir beboeren trygghet. Med faste rutiner og trygghet rundt rutinene gir dette en stabilitet som er god for disse menneskene som lider av altzeimer. Urinveisinfeksjon UVI Uvi må følges opp hele tiden.i dette tilfelle får beboeren uvi da hun ikke tenker på å tørke seg forfra og bakover. Det er mye bakterier fra endetarmen som kommer opp i urinrøret og gir denne infeksjonen med gjevne mellomrom. Hun har behov for antibiotika og gjevnlig vask og god intimhygiene, også unngå å fryse er et godt tips. Under behandlingen med antibiotika passet jeg godt på at hun ikke frøs eller gikk våt i bleien. Dette forverrer bare situasjonen. Hun klaget over at hun var litt sår åsså nedentil, å dette kan jo komme av uvi så etter morgenstell med full vaks nedentil smurte jeg med en vannavstøtende salve og dette sa hun hjalp. For å nå forebygge en ny uvi, prøver jeg å forklare henne viktigheten i å ikke smøre avføringen frem mot kjedeåpningen. Det er nok vanskelig å unngå en ny uvi men vi kan jo forsøke. Inkontinens urin og noen tilfeller avføring Behov for oppfølging ift dobesøk og dette med å bruke bleie dag/natt. Vi gir henne bleie som hun er nødt å bruke dag og natt. Di bleiene hun bruker på dagen er tynnere en di på natten, og dette er for det er mer behagelig og det er ikke like mye urin og eventuelt avføring som kommer på dagen. Hun er mer selvstendig der at hun klarer å gå noen ganger på toalettet på dagtid. Har hun fått avføring i bleien, så må man fram med vaskeklut og vaske henne. Dette klarer hun ikke selv. Osteoporose/beinkjørhet Har behov for fysisk aktivitet, inntak av kalsium 1000 mg hos eldre og vitamin d. Redusere risiko for fall i hverdagslivet og for brudd ved bruk av såkalte hoftebeskyttere som har vist seg å redusere risiko for lårhalsbrudd. Det finnes også smertestillende og midler som bygger opp beinvevet og sakner vevsnedbrytingen men det er det sykepleier eller lege som må ta seg av. Behandlingen for henne blir vel mest å forebygge fall , dette kan gjøres med at sengehesten hennes heises ved legging og at hun har tilrådelighet noe å holde seg i hele tiden. Bøyler på badet toalett med handtak er viktige hjelpemidler. Hun har også rullator som hun hele tiden går med, da dette gir henne støtte når hun skal ut å bevege seg. Dårlig hørsel på hø øre Har behov for høreapparat på dette øret, slik at hun får med seg beskjeder som gis Høreapparatet teas av henne hver kveld, og en gang i uken taes det fra hverandre og legges i zalo vann. En gang i mnd skiftes det batteri i dette. Hver kveld når det taes av henne, klikkes batteriet ut slik at det ikke ligger å bruker unødvendig strøm på natten. For å sette i apparatet bruker vi å sette på over øret først for så å sette inn den delen som ksla inn i selve øret. Morgenstell Planlegging og utørelse: *ha en rein uniform som er vasket på 90 grader, ingen neglelakk, ringer eller smykker. Håret mitt er oppsatt i strikk og jeg vasker hendene før jeg går inn på rommet. Jeg slår forsiktig på lyset før jeg går inn å vekker beboeren, dette for å ikke vekke henne for brått og skremme henne. Anny ”karlsen” Alder: 87 år Diagnose: osteoporose og demens Sosiale forhold: Anny har vert gift i 15 hår, men ble skilt i 1963. Anny har tre døtre, 5 barnebarn og et oldebarn. Hun får besøk av sine døtre i omgang hver onsdag, dette syns hun er positivt. Hun kjenner igjen sine døtre og barnebarn. Dette ser vi på avd som positivt. De er også veldig flink til å gå ut på tur med henne, da hun er kjempe glad i å gå ut å få frisk luft og komme seg ut. Når familien til Anny er på besøk så er di på rommet hennes så fremst di ikke er ute på tur. Hvor lenge vert i instutusjon: hun har vert i instutisjon siden mai 2006, da ble hun lagt inn av sine døtre da hun var beg å rote noe fælt med hjemmet , hvor hun bodde og hvem de var. Hun hadde ikke kontroll over blære og noen ganger kom de på besøk og hun hadde griset med avføring over hele badet. Dette gjorde til at de tok avgjørelsen til å legge henne inn på heltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå