Gå til innhold

Trøtt og sliten! (ang sykemld)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er sykemeldt, hvorfor er dere det?

Er så underernært på søvn for tiden at det nesten verker i kroppen. Sover om natten, men sover bare ikke godt nok til å bli uthvilt. Prøver sove på ettermiddagene, men blir ikke uthvilt da heller.

Frustrerende, og er bare i uke 20.. jobber 100 % i kontorjobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykmeldt halvt pga veldig kvalme og en hodeverk som ikke vil gi seg.. Når det er sagt skulle jeg mer enn gjerne vært fult på jobb og sluppet dette..

Skrevet

Sånn har jeg det også - føler at jeg aldri klarer å komme meg til hektene. Har ikke mulighet til å slappe av etter jobb heller, for da har jeg en gutt på 16 mnd som jo krever sitt. Har vært konstant forkjølet de siste par månedene så nå går jeg på reserven. Vurderer seriøst å be om sykemelding - det er jo tross alt viktig for meg og alle rundt meg (og inni magen) at jeg har litt overskudd.

Tror ikke man oppnår noe annet enn å slite seg totalt ut ved å holde på sånn over lengre tid.

Du kan jo be om sykmelding i et par ukers tid - da får du forhåpentligvis mulighet til å hente deg inn igjen!?

Skrevet

Med nr 1 var jeg ikke sykemeldt før siste måneden og da kun 20% for å kunne sove litt lengre på morgenene. Uansett hvor tidlig jeg la meg så sovnet jeg ikke før kl 5 om natta og var helt utslitt.

Nå med nr 2 har jeg hatt en tøff graviditet hvor jeg har vært uvell fra dag 1 og ble etter ferien sjapt sykemeldt 50%. Etterhvert så har uvellheten sluppet litt og jeg har blitt kun 25% sykemeldt og det er rett og slett fordi jeg stort sett har vært syk (forkjøla, bihulebetennelse, vondt i hodet, bekkenløsning osv..) siden. I tillegg til å ha en liten en som du skal rette oppmerksomheten mot en del timer i døgnet så blir det bare rett og slett for mye å jobbe fullt!

Og for å ha sagt det, så er jeg av typen som jobber selv om jeg er syk og har slitt litt med det å kunne godta at jeg er sykemeldt!! Men det begynner å gå bedre nå og jeg aksepterer at jeg ikke er superkvinne!!

Er nå litt over 23 uker!

Skrevet

Misforstå ikke, vil ikke bli sykemld. Men lurer bare på hvor grensa går for at det begynner å bli nødvendig? Men det er vel veldig individuelt.

Håper å få jobbe lengst mulig, føler jeg detter helt ut om jeg skal være borte fra jobb. Er derfor så utrolig frustrerende å være konstant sliten.

Skrevet

Hei! Jeg har også 2 svangerskap bak meg helt uten sm. Har nærmest satt min ære i å komme meg på jobb. Skal sies at det aldri hadde gått hvis det ikke var for ferie m.m. når jeg gikk med nr.2. Ble nemlig innlagt flere ganger pga for tidlige rier. Har en svigerinne som sm seg for null og niks. Nå i 3.sv har jeg gått helt av felgen, føler meg helt utmattet, og har vært 100% sm siden uke 6! Fatter ikke hvordan jeg skal komme meg til hektene igjen, men det blir nok bedre etterhvert! Har så smått begynt å prøve meg med litt kurs og møter på jobben, men er utmattet i flere dager etterpå. Har funnet ut at jeg bare får være egoist denne gangen, og tenke på megselv.

Skal samtidig sies at jeg blir sint når jeg hører andre si at det bare er å utnytte systemet ect. Der er jeg sterkt uenig. ! Men ett sted går jo grensen for hvordan man skal tyne helsa..

Skrevet

Det går jo kanskje an å prøve en deltidssykemelding.

Jeg er 30% sm, det gir meg ca 2 timer kortere arbeidsdag hver dag,

og de timene brukes til å sove.

For meg har det vært forskjellen på en levelig hverdag

og det komplette mareritt.

Skrevet

Dette er mitt 3. svangerskap, og jeg har vært sykemeldt siden uke 20.

Det var legen som anbefalte 100% sykemelding (han kjenner meg ganske godt, har hatt han som fastlege i over 10 år.) Jeg hadde ikke lyst på 100%, men er takknemmelig for at jeg hørte på han nå. Blir også utslitt av å gjøre "ingenting" pluss at jeg har kraftig bekkenløsning.

Jeg er student da, (ganske hardt studie med mye obligatorisk undervisning, lesing og praksis) så det bare forlenger studieforløpet litt.

Det handler om å ha overskudd til de andre barna, mannen huset, og ikke minst seg selv. Det virker som om mange mener gravide ikke har gode nok grunner til å sykemelde seg. At man er jo "bare" gravid..(hvor vanskelig kan det være) Flere som blir overrasket når jeg sier at det var legen som anbefalte sykemelding i mitt tilfelle.

Hvis folk tror jeg foretrekker å sitte hjemme å se på opera og BiM, så tar de skammelig feil altså:P

Det vil alltid være noen som utnytter systemet, uansett om de er gravide eller ikke. Men de burde ikke få ødelegge for deg. Snakk med legen din, og fortell han at du er sliten/ikke får sove. Koster ingenting å ta det opp med han!

Skrevet

Jeg tenkte også at man ikke kunne bli sykmeldt "kun" av søvnmangel. Men etter 6 mnd med 2-4 timers søvn hver natt har jeg blitt 20% sykemeldt. Det gjør ihvertfall at jeg får slappet litt mer av og føler at jeg har mye mer overskudd - 6 timers arbeidsdag går jo kjempefort!

Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke er "sykere", men tenker at det er bedre med et par måneder på 80% enn å bli helt utslitt og 100% sykemeldt.

Skrevet

Gradert sykemelding er veldig fint. Det er ikke meningen at du skal slite deg helt ut, det vil ingen takke deg for, aller minst deg selv når babyen kommer.... Ingen grunn til å sykemelde seg 100%, det er ikke sikkert du får behov for i det hele tatt før termin, men noen prosent kan gjøre at du føler deg mye bedre.

Du SKAL føle deg bra når du er gravid, det er det beste for deg selv og barnet og alle rundt deg. Jeg oppfordrer IKKE til å utnytte systemet, men har du det DÅRLIG er det ofte ikke så mye som skal til for at du får en mer levelig hverdag, og det er verdt et forsøk!

Skrevet

Må skrive på denne tråden idag (igjen?!) Kunne ikke passet meg bedre.

Kom nett fra legen. Måtte gi tapt og sykemelde meg jeg og- 100% resten av denne uken- også 50% fra neste uke. Men det var bare en uke med 50%- hva skjer da? Er det ok å bare ringe for å forlenge den, eller må jeg til legen igjen?

Han spurte når neste kontroll var, som er 6 desember hos jordmor. Da skrev han tom. 2 desember på sykemeldingen med 50%. Men jeg har veldig vanskelig for å tro at jeg på litt over en uke blir veldig bra og får masse energi, og tenker på å fortsette 50% ut resten av svangerskapet.

Er såååå sliten, har en jobb jeg trenger å konse å bruke tankene konstant, og det er rimelig kjipt når en ikke har så mye energi. Hadde jeg hatt en annen jobb, kontor-flytte-papir jobb kansje det hadde gått. Men jeg må lissom være opplagt jeg da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...