Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 har ei jente på 4 mnd,som jeg ammer.har for cirka en mnd siden måtte ty til litt tillegg på kveldstid grunnet at jeg har for lite.nå har hun begynt å vri seg bort og vil ikke suge,enda det er nok melk der.hva skal jeg gjøre?vil jo gjerne amme henne iallfall da jeg har nok melk på dagtid.noen tips???
Gjest Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Med mitt første barn trodde jeg også at jeg hadde for lite, og begynte med tillegg. Har i jobbsammenheng fått mer erfaring vedrørende amming. Vi mødre har en tendens til å tro at vi har for lite melk om kveldene, fordi puppene kjennes tomme ut og babyen er urolig. Men mange babyer er som oss voksne også slitne etter en lang dag, noe som kan gjøre at vi misforstår og tror at vi har for lite melk. Noen kvelder kan vi også ha mer melk enn andre kvelder. Føler man at man har mindre melk, så bør man amme oftere. Det gir mer melk. Når vi mammaer blir engstelige for å ikke ha nok melk, vil det også påvirke oss slik at vi blir mer urolige, noe som smitter over på barnet. Vår bekymring for at vi ikke har nok melk, tror jeg også kan påvirke produksjonen vår, slik at det blir litt mindre melk. Da jeg fikk nummer to var jeg fast bestemt på å ikke gå i denne fella med å gi tillegg, og det ble kvelder hvor minstemann var sutrete og puppene virket tomme, mn jeg valgte å ha is i magen, og ikke gi tillegg. Dette har ført til at vi ikke har trengt å gi noe tillegg. Lillegutt går mye opp i vekt, og har gode våte bleier. Mitt tips er derfor at man ikke skal gi opp så lett, og tro man har lite melk, det stemmer ikke så ofte. Det samme gjelder med din lille nå, ikke gi opp puppen. Tilby henne oftere pupp. Har du forsøkt å stimulere brystvorten slik at det kommer melk med en gang hun tar puppen i munnen? Hun er kanskje utålmodig, ofte er det slik, når et barn får både mme og pupp, at de foretrekker mme som kommer fra flaska, den melka kommer med den gang. Melken fra puppen må de "jobbe" litt mer for å få ut (pga. utdrivningsrefleksen). Elles må du bare være tålmodig, og ta det med ro. For barn merker som sagt at vi mammaer er urolige og bekymrer oss. Det kan igjen påvirke utdrivningsrefleksen slik at hun må vente lenger på melken. Lykke til! Dette skal nok gå bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå