Gå til innhold

Cellegiftkur på familiemedlem,farlig for den gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det på noen som helst måte være uheldig for fosteret at mor er mye i kontakt med person på cellegiftkur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer ikke helt å se for meg at det er farlig, men dersom du er bekymret så ta kontakt med legen din eller søk på internett...hvis det er ett nært familiemedlem(foreldre, søsken ol) så kan du jo alltids spørre legen som behandler personen....

Skrevet

tror ikke det skal ha noe å si.

Legen min vet jeg og småen har mye nær kontakt med min tante (hun ar bare en sønn, og tror at småen min blir det nærmeste hun kommer barnebarn, så er like mye der som hos mamma)

Skrevet

Hei!

Vi har nettopp hatt en i nær familie som har gått gjenom noen veldig sterke cellegiftkurer. Jeg er gravid og fikk beskjed om og ta disse hensynene;

Ikke kroppskontakt de tre første dagene- Dvs ingen klemmer og ikke ta på hender osv...

Skyll ned i toalettet to ganger hvis du skal på do etter den som har hatt cellegift har vært der.

Ikke bruk samme sengklær og klær.

Disse hensynene skulle bare taes di første tre dagene og etter det kan man forholde seg normalt til personen som har fått cellegiften.

Og det gjaldt hovedsakelig gravide og små barn fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Jeg var mye med svigermor da hun fikk cellegift og jeg var gravid med storejenta. Aldri hørt at det skulle gjøre noe, cellegiften går jo rett i blodet, i de timene man får kur.

Skrevet

Jeg ville sjekket det skikkelig opp. Trodde det var sånn at helsepersonell som er gravid ikke jobber med pasienter som får cellegift. Så da er det vel noe der..

Skrevet

De forhåndsreglene har jeg hørt gjelder når det er stråling inne i bilde, ikke cellegift

Skrevet

Sylwania har rett.

Skrevet

Det var ikke stråling inni bildet men tripple cellegiftkurer.

Det var "kreftlegene" på sykehuset som mente at vi skulle følge disse reglene for å være på den sikre siden.

Grunnen til at det bare gjaldt de tre første dagene var fordi at det var da personer som har fått sterk cellegift svetter mest.

Skrevet

Jeg mener også de forhåndsreglne er når personen får stråling. da mamma fikks tråling fikk ikke hun ene pleieren være så mye med henne pga hun var gravid....

Skrevet

Det gjelder cellegift. Jeg har hatt cellegiftkurer.

Skrevet

Som sagt ovenfor så var det ikke stråling inne i bildet, kun cellegift.

Skrevet

Den som er på cellegift skal det første døgnet (eller få noen andre som ikke er gravid til å hjelpe seg... :

*Være nøye med håndhygiene

*Bruke papir til å tørke opp rester av urin eller oppkast og deretter vaske med såpe og vann.

*Klær som tilsøles av urin, avføring, etc bør vaskes med en gang.

*Ved tilsøling på huden bør huden vaskes med såpe og vann

*Ha god toaletthygiene. Menn bør sitte å tisse. Dra ned i toalettet to ganger

*Legge bleier/bind i plastpose og knyte godt igjen.

På den måten kan du omgås andre normalt, også gravide og små barn!

Skrevet

Sylwania; jeg så jo du hadde rett, jo! Hehe *klem*

Skrevet

Takk for svar, jenter. Får holde litt avstand de første dagene da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...