Milletrille Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 For meg var det en selvfølge å følge vaksineringsprogrammet. Jeg har ikke vært inne på tanken en gang at det var et alternativ å ikke gjøre det. Men så har jeg et par venninner som er veldig i mot å vaksinere barna. Må innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i saken. Og her pleier det å være mange med sterke meninger og med en del kunnskap og informasjon innabords, så fyr løs!
Loglady Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Litt for sent på kvelden for meg til den store drøftinga, men vil si følgende: For min del har det vært viktig å gjøre god research og sette meg ordentlig inn i sakene, før jeg tar en avgjørelse. Dette fordi jeg ikke stoler blindt på norske helsemyndigheter, myndigheter og majoritet i det store og det hele. Finnes nok av eksempler, både i historien og i nåtid som bekrefter at man bør være selvstendigtenkende, og tørre å ta ansvar. Helse er også politikk, og i politikken finnes det mye som er skjult for det almenne øyet. Man bør kort og godt ikke være naiv, men ikke paranoid heller. Utfra researchen jeg har gjort, og samtalen jeg har hatt med legen vi bruker, har jeg valgt å vente med å vaksinere datteren min til hun er året. Da velger vi noen basisvaksiner, men ikke alle, og ikke alle på en gang. Jeg spurte legen hva gjorde i forhold til sine barn, og hun hadde gjort det på denne måten. Alle grunnene skal jeg ikke komme inn på i denne omgang, men det falt sammen med en del av det jeg har lest.
Nickeguri Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Har du vært inne på vaksineforumet? Der er det masse argumenter for og mot.
Nickeguri Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 For eksempel her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/9854231
Milletrille Skrevet 20. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2007 Ok! Visste ikke at det var en egen vaksinedebatt, så takk for svar!
Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Jeg har IKKE vaksinert min 9 mnd gamle datter. Har ikke valgt det selv. Hadde det vært opp til meg, så hadde hun fått alt som var anbefalt!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Argumenter i mot kan jo være at det er ekle stoffer de sprøyter inni babyene. Men på en annen side kan sykdommene det vaksineres i mot være farlige. Personlig kommer jeg til å utsette vaksinasjonen av vesla.
Milletrille Skrevet 20. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. november 2007 Kikket på vaksinedebatten, men der var det ikke veldig mye seriøst. Jeg syns det er litt egoistisk av de som ikke vaksinerer barna sine. For det er vel takket være vi som vaksinerer at de aktuelle sykdommene er veldig lite utbredt? Min mormor sier det hver gang vi er der, at vi skal være så glad våre barn får vaksiner, da hun mistet flere i familien pga disse sykdommene som nå nesten er utryddet takket være vaksineprogrammet. Men at det er helt ufarlig, og het uten fare for bivirkninger, skal jeg ikke påstå. Men som sagt, jeg har ikke satt meg dypt inn i denne saken, så kom gjerne med flere seriøse argumenter.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Slik har jeg tenkt paa saken: Argumenter for: - Mindre risiko for at barnet som blir vaksinert faar alvorlige sykdommer eller ettervirkninger av slike sykdommer. - Bidra til aa gjoere samfunnet tryggere for folk med nedsatt immunforsvar - Bidra til aa minske risikoen for at gravide utsettes for roede hunder - Barn har godt av aa utsettes for smittestoffer i ung alder for aa bygge opp imunforsvaret og vaksiner er en skaansom form for "trening" av kroppen Argumenter imot: - Foerste gangen barnet faar en vaksine vet man ikke om barnet kan vaere allergisk mot innholdet (alvorlig eggallergi f.eks kan gi heftige reaksjoner fordi de fleste vaksiner inneholder eggproteiner) - Vaksiner har bivirkninger (men veldig sjeldent med alvorlige) Personlig synes jeg argumentene for vaksinasjon er mer tungtveiende, saerlig ettersom vi reiser en del. Dessuten har jeg en liten niese med sterkt nedsatt immunforsvar, noe som har gjort meg veldig bevisst paa hvor viktig vaksinasjon av alle andre er nettopp for slike som henne.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Jeg er for vaksineprogrammet som det er i dag. (med et unntak som jeg kommer tilbake til) Ikke fordi det nødvendigvis har vært med å utrydde noen sykdommer, da det er naturlige svigninger i alle sykdommer og land uten vaksinasjonsprogram har omtrent tilsvarende svinging som de med. Men jeg er av den tro at det har en effekt og at mine barn, dersom svigningen skulle snu og sykdommene komme tilbake så er de beskyttet, ikke bare fra å selv bli syke men å forårsake at andre blir det. På den annen side, vi har valgt å ikke t den nye pneumokokkvaksinen på vår lille frøken. Rett og slett fordi det er en vaksine som ikke har vært i bruk over lang tid, sykdommen er hverken hyppig eller veldig vanlig (i Norge) og det er ikke forsket på bla hvordan den eventuellt kan påvirke fertilitet og reproduksjon. Så frem til det er litt mer kjent med bivirkninger og kanskje forsket enda litt så venter jeg med den. Har heller ingen ørebarn i nær familie...
FrøkenSprøken Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Flott skrevet kaklehøna! For å være helt ærlig synes jeg det er utrolig egoistisk å ikke vaksinere barna sine. De sykdommene vi vaksinerer mot kan være veldig farlige for små barn, eldre og syke, og faktisk også for helt friske mennesker. Er en grunn til at vi har fått disse vaksinene er fordi disse sykdommene tok mange liv. Selvfølgelig er det ikke risikofritt å ta disse vaksinene heller, men jeg kan love dere at det hadde vært mye farligere for barna deres å få noen av disse sykdommene. Disse sykdommene er så godt som utryddet takket være disse vaksinene, men de vil uten tvil blomstre opp dersom vi slutter å vaksinere barna våre. Og vil dere det? Dere kan tillate dere å la være å vaksinere barna deres BARE fordi vi andre gjør det, og det synes jeg er UFATTELIG EGOISTISK! Hvorfor skal vi andre ta risikoen på vegne av deres barn? Er det lov til å kaste søppel i naturen hvis ingen andre gjør det? For hvis alle andre gjør det har det vel ikke noe å si om ikke akkurat DU tar ansvar og finner søpplebøtta. Hvis alle derimot hadde tenkt som deg hadde ikke naturen sett ut. Men gjør den ENE ispinnen noe da? Synes det blir det samme jeg.
Milletrille Skrevet 21. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. november 2007 Takk for seriøse svar. Mange her som tenker likt som meg ser jeg. Flere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå