Gå til innhold

Veldig stor baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner i morgen på den 30 uken, og var i dag til vektestimering (UL) på sykehuset. Jordmor kom frem til at gutten vår er ca 10% større enn gjennomsnittet. Hun hang seg enormt opp i dette, og til mer hun snakket om det, til mer mislykket følte jeg meg som gravid. Det var virkelig ubehagelig, og hun ga meg en sterk følelse av skyld. Hvis babyen blir født 10% større enn gjennomsnittet, vil den veie ca 3800 gram, og det er vel ikke så abnormt er det det da? Jeg ble så usikker nå. Det virket i alle fall ikke som at det var noe tvil om at den vil være / er overvektig.

Som dere skjønner gikk jeg litt slukøret fra sykehuset, jeg som trodde det var bra at barnet vokste godt og tok til seg næring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke meningen å være anonym - innlegget var skrevet av meg.

Skrevet

Det må da være et godt tegn at babyen

vokser og trives.

Jeg håper at babyen min også legger på seg godt nå før han skal ut- nærmere 4000 høres da perfekt ut :-)

Får da være måte på hvor mye vi skal måtte gå rundt å bekymre oss for..

Lykke til videre

Skrevet

ehm... hva skal jeg si, som fikk en gutt på 4,5 kg første gangen..? 3800 g er ikke unormalt nei, og jeg syns at jordmora burde latt vær å henge seg så mye opp i vekta. Jeg har aldri hørt noe negativt fra helsevesenet om at jeg har fått en stor gutt, og mest sannsynlig får en jente på over 4 kg denne gangen, så den jordmora må være litt rar :P

Skrevet

Så leit at du fikk en slik opplevelse. Det jeg har hørt er at det er mest genetisk om man får en liten eller stor baby.....En kan sulte seg og ende opp med en stor baby mens en stor konsument av sukker godt kan få en liten baby. Synes det høres ufint ut å gjøre en mor lei seg på grunn av usle 10% i + eller - i forhold til gjenomsnitt. Et snitt er et snitt, noen er jo da større eller mindre ennn dette! Kan jo være en som gravid tar ting litt tyngre enn det er ment også da:)

Skrevet

Jøss, så rart? Min første var 4300g og jeg fikk aldri følelsen av at det var noe jeg hadde gjort "galt" på grunn av det. Jeg skal på Riksen i morgen og temaet størrelse på barn et definitivt viktig. For min del fordi jeg regner med stort barn også denne gangen og at jeg ikke ønsker å prøve å føde naturlig denne gangen. Det endte med KS sist også, etter 30 timer....

Jeg er 160cm og veier vanligvis ca 64kg. For min del er det genetisk med store barn, 3 generasjoner nå over 4kg.

Skrevet

Tusen takk for svar her, damer :-). Jeg er førstegangsgravid så derfor litt mer usikker enn hva jeg mest sannsynlig vil være ved en evt. gang nr. 2. Er bare 20 år også, og har lite erfaring med babyer i familien generelt. Da jeg var født var jeg nokså lita, er 150 høy og ca 60 kg til vanlig. Ikke at det nødvendigvis spiller noen rolle da, men ville bare frem til at jeg ikke er sped. Men barnets far var nokså stor da han ble født, og barnet har jo naturligvis arveanlegg også fra ham ;-).

Skal i alle fall ikke tenke mer på disse prosentene. Babyen får være så stor som den er, så lenge han ikke stiller med et helsemessig handicap, og det gjør han tydeligvis ikke etter svarene deres å dømme :-).

Takk jenter!

Skrevet

Gjennomsnittsvekt er vel 3500 (har jeg hørt), 3800 er vel ikke så galt.

Skrevet

Jeg har 4 barn med veldig forskjellige fødselsvekter.nr 1 var 3260,nr 2 var 4230 nr 3 var 3950 og nr 4 som ble født 31 aug i år var på hele 4880 g!!og jeg er 1.65 høy og veier ca 65 kg til vanlig.la kun på meg 10 kg i siste svangerskap...fikk aldri høre noe negativt om størrelsen på fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...