Gå til innhold

kan dette stemme, ang sier mamma og pappa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

poden er nå passert 7 mnd. har hørt en stund at han sier ma-ma-ma-ma. og noen ganger sier han pa-pa.

så tenker jo jeg i mitt stolte hjerte, uten helt å tro på det selv. å guri han sier mamma. så jeg svarer tilbake og sier ja mamma.

så hadde jeg besøk av en god venninde her idag. hun holdt poden, tulla og lo. jeg sitter i den andre sofa`n.

så reiser jeg meg, for å gå ut på kjøkkenet å hente noe.

han snur seg etter meg å sier ma-ma ma-ma. så sier venninna mi oi han roper på deg. så diskuterte vi dette litt frem og tilbake, men kom frem til at det var tilfeldig. dette skjedde faktisk en gang til.

så kom min mann hjem. tar gutten i armene og koser m han. sitter han tilbake i fanget på min venninne for å gå på do. da snur poden seg etter han og sier pa-pa pa-pa.

er dette fakta eller. sier han mamma og pappa i en alder av 7 måneder????

jenta vår sa ikke en dønn dritt før ho var 18 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger å ikke tro det ,-) Har pode på 7 1/2 mnd og han sier bare Pappa ,-(

Jeg har overbevist meg selv om at det bare er lyder men så en dag satt vi og spiste lunsj. Pappaen hadde nettopp ringt og sagt han var på vei innom og jeg sa til poden "Nå kommer snart pappa". Han stoppet med å spise og vrei seg for å se mot stuedøren hvor pappa alltid kommer.

Må jo bare le men litt irriterende når jeg sier "Maaaamaaa" og han svarer rolig "Pappa!"

Skrevet

Tja, hvorfor ikke? Virker jo som han roper på dere! Barn som har eldre søsken lærer jo som regel fortere.

Skrevet

Det høres kjent ut. Har tre barn som har gjort/gjør det samme(:

Kjempe koselig.

Skrevet

Ja jeg tror nok at han sier mamma og pappa. Jenta mi er 8 mnd hun snur seg mot pappa hver gang vi sier "hen er pappa" så det er tydelig hun vet hva det betyr. Sier det selv også men da er det ikke alltid en sammenheng.Mamma har hun desverre ikke lært seg som jeg har oppdaget. Sa mamma da hun var 3 mnd men da var det helt sikkert ikke bevisst. Hun sier også a-bø ganske bevisst forresten.

Skrevet

Didrik er 6,5 mnd og sier papp-papp når han ser pappaen. Har gjort det noen uker nå. Men nekter å si mamma... =( De hører det jo mange ganger i løpet av dagen da, så ikke så rart egentlig

Skrevet

Øhh, skjønner ikke hvordan anonymknappen kom på der, meeeeen hehe

Skrevet

ååå gode poden min :)

ja han snur seg også når vi sier hvor er mamma, pappa.

det er så små og uskyldige, men hærlighet for en kompetanse de sitter inne med. hva var vell livet uten barn ;)

Skrevet

snuppa vår sa klart og tydelig mamma når hun var 6 mnd. de hørte det også på helsestsjon og noterte det, var jo veldig tidlig hehe koselig. hun visste nok ikke at mamma var meg men nå er hun 7,5 mnd og vet HELT klart at mamma er meg. hun sier også pappa nå eller A_PA_PA!

ikke tvil!

katten er GO_GO

mens hundene bryr hun seg ikke om. sier aldri go go ellers så velger å tro at det er han ja

Skrevet

Her sa mini mamma da han var 4 mnd og bevist fra han var rundt 6-7 mnd. Pappa kom litt etter, merkelig nok da jeg er er alene med han,men vi snakker om pappa og pappa er på besøk av og til.. jaja. kjekt er det uansett.så det stemmer nok..

Skrevet

Hva som er normalt, tidlig og sent varierer ekstremt mye..

Min første var utrolig treg til å prate. Noe som jeg kanskje merket litt ekstra fordi jeg var i tennårene da jeg fikk meg en bror og han var tidlig. Dette husker jeg jo godt.. Da han var 6-7 mnd sa han tittei. (noe jeg husker fordi det var stort sett jeg som brukt det ordet når jeg tullet med han. Så jeg var verdens stolteste storesøster da) Hadde han kun sagt dette en gang så kunne det nok vært innbilling, men det var det ikke.

Resten av ordforådet til min bror kom også tidlig.. Min første sønn sa bare enkelt ord fram til han var to år, men så eksploderte det.. Nå er han 2,5 og skravler som en foss.. Så når det kommer så kommer det.. Uansett alder. hehe

Men det å si mamma og pappa er også ganske lik mange andre "bable-lyder" de har så det kan jo være det også.. Men dere vil merke det mer og mer framover om det er beveisst. Det er ihvertfall ikke umulig. :-)

Skrevet

Ikke for å ødelegge gledene her.. Men alle barn som vel og merke ikke er døve vil starte med vokallyder først.. dette med ma ma ma og pap pap er de enkleste lydene, og de første som kommer.

Min hadde også disse som 7 mnd. Men ikke bevisste.. Klart ser på oss og sier bla paappp a pap men det er vel for å skape kontakt med det lille "ordforådet" han har. Altså ikke det å direkte si pappa, men å vise at jeg også kan "snakke".

Uansett en fantastisk utvikling å følge med på.

Skrevet

Vår gutt sier mamma til meg og pappa til faren sin. Det er helt tydelig. Han er 7,5 mnd og har gjort dette en god stund, og det er tydeligvis litt tidlig, men det er jo helt forskjellig når disse små klarer ulike ting. Jeg tror ikke han er noe geni for det, men han har knekt noen koder nårdet gjelder språk. Han har noen andre ord han kan også som er knyttet til de daglige gjøremål. Men han klarer ikke krype enda og er litt treg fysisk sett. Folk her skriver bare i forhold til hva de har opplevd selv og tror at det er en lov fordi det var sånn det var for dem. Det er så store ulikheter i det første året at du får bare følge med på utviklingen og tyde hva barnet ditt forstår eller ikke forstår selv.

Skrevet

Han sier jo det, så det må jo stemme ;) En begynnende måte å si mamma og pappa på. Spesielt når han sier det til de riktige personene endatil. Min eldste sønn begynte å si ma-ma-ma og pa-pa-pa da han var 6 mndr. Men han sa det uavhengig av hvem han satt hos, av oss to. Det er jo ord de hører ofte...mamma og pappa.

Skrevet

Datteren min på 4,5 mnd har sagt ma-ma-ma i sikkert en mnd og vi mener hun sier mamma:D , selvfølgelig! Men det er jo ikke bevisst selvsagt, hun hermer etter våre lyder;)

Skrevet

bare så det er sagt. det er derfor vi heter mamma og pappa. rett og slett fordi det er det letteste å si for de små.

bare sjekk, det samme på alle språk så og si.

her er det klart bevist fordi hun sier aldri mamma til pappa og omvendt. og hun roper på meg når jeg er hjemme alene... maaaaama. ikke pappa. velger å tro hun forstår det. ikke noe geni men langt fremme ja ikke tvil med det språket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...