Gå til innhold

q-tips i rumpa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi på 1 mnd har ikke bæsja på 4 dager og fikk tips fra min mor om og bløte en q-tips og trykke borti rumpehullet for og hjelpe henne med og få det trykke trange. synes det hørtes litt ekkelt ut egentli. men noen andre som har prøvd dette?? gikk d bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke q-tip, men jeg har en gutt som ikke hadde bæsja på over en uke, og i går stakk jeg temperaturmåleren inn... da ble det fart på sakene gitt =) Om han kun får mm trenger du i utgangspunktet ikke stresse, det kan gå over en uke før det kommer!

Skrevet

Jeg har gjort det et par ganger. Jenta mi sliter noen ganger med å få igang bæsjen liksom ;) og da hjelper jeg henne på vei. Dypper en q-tip i olje og putter den inn i stussen. Bare den bomullsdelen da altså. Holder den der litt, rører veldig forsiktig rundt (høres helt forferdelig ut, ja, jeg vet.. :/ men det funker som bare det. Da kommer det som regel en fjert også renner det ut :) Som oftest hjelper det bare å massere litt forsiktig på rompehullet. :)

Er litt skeptisk et sted i kroppen jeg da, til hvor ofte man børe gjøre dette her.. er redd jeg skal klusse til noe. Men når hun tydelig sliter og trykker og presser til hun blir rød i fjeset, da syns jeg det greit.

Hun er forresten 5 mnd.

Noen putter også små såpestykker opp i rompa.

Skrevet

Fikk beskjed av helsesøster om at dette ikke var bra pga kunne ødelegge muskelen og slimhinner.

Får babyen din bare mm så er det i hvert fall ikke nødvendig å gjøre dette. For min baby gikk det fra 14 -17 dager mellom hver avføring uten at dette var noe problem for henne. På eldre babyer bør man tilsette malt i grøten og/eller gi sviskesaft for å få fart på sakene.

Forresten ikke alltid lurt å høre på den eldre generasjon når det gjelder babyer og babystell. Mye nytt siden våre foreldre hadde babyer. Er i hvert fall min erfaring!

Hvis du lurer på noe, så synes jeg du skal ringe helsesøster. Jeg ringer henne for å få svar på både små og store "problemer". Alltid godt med et profesjonelt synspunkt på saken.

Skrevet

Q-tips med olje en og annen gang ødelegger ingenting, men et termometer er jo hardt og kan om babyen flytter på seg gjøre skade. Det verste rådet er vel en bit av såpe. Så jeg for q-tips om man ikke har effekt av andre anbefalte metoder.

Skrevet

Men mener du at det er farlig å stikke et termometer inn i rompa på en baby for å sjekke tempen også da? ser ikke helt faren om du stikker inn en sjelden gang med et annet formål enn å se temperaturen... inn og ut, ikke snakk om massering likssom...

Skrevet

Nei, det er vel ikke direkte farlig, men det er alltid en fare for at endetarmen kan få seg en skade om babyen flytter på seg.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra en lege på sykehuset at det gikk ann a smøre lillefingeren med salve og stikke den halvveis opp i rompa deres. Han sa det faktisk skal mye til før du ødelegger noe oppi der, en skal bare huske på å klyppe neglene først. Jeg gjorde dette på min sønn, han hadde forstoppelse da, og det hastet litt med å få noe ut. Han bæsjet fryktelig mye, skal si det hjalp...han er forresten 4 mnd og får mme.

Skrevet

Jeg har kun prøvd termometer, og legen jeg var hos (som er spesialist på barnesykdommer) sa at dette ikke er farlig å gjøre i det hele tatt, og sa at jeg bare skulle fortsette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...