LRMG Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Noen som vet noe om den. Skal på 3-mnd kontroll om to dager og er litt i tvil om jeg vil gi den til gutten min. Er i utgangspunktet positiv til vaksinering, men den er jo såpass ny, og det har jo vært mye snakk om den hjernehinnebetennelsesvaksinen som ble gitt til tenåringer da vi var unge. Noen som har fakta om saken?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Fant litt info her, jeg: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=171&id=1432 http://www.helsenett.no/reisemedwap/reisemedp55.shtml Vet ikke om det hjalp noe??
Fire småtroll Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Det er ikke samme vaksine! Den vi fikk som tenåringer blir ikke brukt lenger... Den de får nå har vært i bruk i flere år i USA og er godt utprøvd, den er ikke mot bare hjernehinnebetennelse, men flere forskjellige "kokker", bl.a ørebetennelse og halsbetennelse. De har en veldig fin folder på HS om akkurat denne vaksinen siden den er ny i det norske vaksinasjonsprogrammet, du kan jo lese den i mårra før du evt setter sprøyta. Jeg har ihvertfall satt den på vesla her uten å bekymre meg for det.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Det er ganske så strengt hvilke vaksiner som kommer inn i vaksinasjonsprogrammet i Norge. Jeg var aldri i tvil om gutten skulle få den. Sjansen for å få hjernehinnebetennelse (og enten dø av det eller få alvorlige men) er etter mitt syn mye større enn evt konsekvenser av vaksinen. Og det stemmer som hun over skriver at den er godt utprøvd i USA. Etter min mening sitter det en rekke spesialister på forskjellige områder og vurderer om fordeler og evt ulemper av vaksinene i programmet. Når de blir tatt med er det grundig vurdert og risikoen for problemer er svææært liten. Så da kan jeg ikke skjønne at enkelte foreldre setter sin egen "forstand" foran alle disse ekspertenes og velger å ikke vaksinere ungene.
LRMG Skrevet 19. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2007 I utgangspunktet enig med deg Anonym, men var litt i tvil pga all kritikken som har vært rundt den gamle hjernehinnebetennelsesvaksinen - både mht. bivirkninger, effekt og det info/presset som ble kjørt da. Mannen min ville ikke ha vaksinen den gangen, og ble innkalt alene til samtaler m helsepersonell og "grillet" osv. Den var også utviklet og vedtatt av eksperter. Jobber selv som forsker, og vet at det er flere motiver inne i slike store program. Har lest litt mer om vaksinen nå, og den virker jo solid nok. Tar en tur innom HS i morgen og spør litt, for sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Tror jeg holder meg anonym nå.. Men etter samtale med en lege å bedømme, er det ikke store endringer på denne vaksinen. Det er samme produktet. Vel til deg HI, det er en sak du må velge selv, om du skal vaksinere eller ei. Det er ikke slik at babyen din MÅ ha den nå. Du kan vente til det nærmer seg mer barnehagestart etc. Så tilbake til min samtale med legen. Han hadde i sin langt over 30 års yrkeskarriere vært borti 7 tilfeller av hjernehinnebetennelse.. og nei ikke et lite tettsted..Stor by.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå