Gjest Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Jeg har nå vasket opp alt babytøy etter jr, men siden han ble født på våren, har vi ikk enoe ull undertøy etter han. Han bruker kun det nå - og har gjort det etter han begyte i bhg. Nå er jeg blitt helt "ullfrelst" - og har lyst å ønske meg ullundertøy til babyen fra famile og venner som barselsgave. Men det er jo kjipt om han ikke tåler det da... Hvor vanlig er det egentlig å ikke tåle ull ? Vi har ingen allergier el i familien vår.
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 2 åringen min har ikke tålt ull før nå. Han fikk røde utslett med engang han fikk det på seg. Har også vært litt plaget med eksem, noe som også er blitt bedre siden i våres.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Tror de fleste tåler ull, aldri hørt om noen som ikke tåler det altså. Det r jo bra for de med f.eks atopisk eksem Et godt tips er å kjøpe ulltøyet fra Peanuts på Cubus for de har bomull inni og ull utenpå - er sååååååååå fornøyd med det. Har både ullpysj og bodyer etc derfra og er faktisk mer fornøyd med det enn de fra f.eks Janus! Dessuten er de kjempemyke mot huden.
Gjest Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Tror det er mange som har atopisk eksem som ikke kan bruke ull.... men ellers så aner jeg ikke!
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Har du aldri hørt om noen som ikke tåler ull?
grå :) Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 mine har atopisk eksem og får mer utslett av ull.
mayaya Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Min niese har atopisk eksem og kan IKKE bruke ull! Så her får mini heelt nye plagg som ikke er brukt, som de har fått og kjøpt. Synd for henne da, men fint for oss
Salat Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Pappan min tåler ikke ull, men lillesnuppa som har atopisk eksem har ingen problemer med det. Tror rett og slett bare du må prøve å se. )
Gjest Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Når det er bomull innerst er vel egentlig hensikten med ull borte, eller ? Bomull holder på fuktigheten mot husen, mens ull kjennes tørt uansett. Eller har jeg bommet helt nå ? Tenker på sånt undertøy som har bomull innerst og ull utenpå.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Nei har aldri hørt om det, men det er ikke dermed sagt at noen ikke tåler det. HS her sier at ull er kjempebra for de med atopisk eksem, og begge mine har atopisk (eldstemann har det ikke lenger) og er ikke mer plaget med det når de har på ull.
Salat Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Ull med bomull inni er vel laget med tanke på de som ikke tåler ull. Og det tar jo bort litt av hensikten ja.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Aner ikke, mini er alltid god og varm med de med bomull innerst, og verken svett eller kald.
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 Har to med atopisk eksem og ingen av de tåler ull! Har aldri hørt noen helsesøstre som har anbefalt atopikere å bruke ull! Det gjør det jo bare verre... Iallefall mine!
Fire småtroll Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Jeg har atopisk hud, og tåler ikke ull! På sånn utvidet allergitest (på hele ryggen) slår jeg faktisk ut på ull.. Det samme gjør min eldste sønn. Prøv å sette på oss ullstrømper og du skal få se et gøyalt syn. Huden blir varm, rød, vablete og det klør, klør, klør, så du blir gal klør! Spiller ingen rolle hva slags ull det er, ubehandlet ull, lammeull, vi reagerer like kraftig uansett.. Mine to yngste barn har ikke eksem, men har likevel litt tørr ømfintlig hud som lett klør, de vrir og vrenger og klager og har det ikke godt i ull de heller, så der har jeg nok sendt videre noen dårlige gener gitt. Men har du frisk hud selv, og ingen eksem/allegiproblemer i familien din kan jeg aldri tro det blir noe problem. Barn med frisk hud kan jo ikke ha det bedre enn i ull!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 Jeg tåler ikke ull, og jeg tror ikke gutten vår gjør det heller. Han tåler ihvertfall ikke lanolin. Du over her som mente ull var bra for oss med atopisk eksem, jeg tror du bør sjekke kilden din, for dette stemmer ikke!
o7baby Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 Jeg har også atopisk eksem og tåler overhodet ikke ull!!
Gjest Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Man mister ikka all egenskapen til ulla selv om den har bomull på innsiden.....selv om noen leverandører hevder det. Hvis man f.eks trener akltivt og blir veldig svett transporterer det fuktigheten dårligere og man kan bli kald, men det gjelder jo som regel ikke små barn. Jeg har en 3 åring som er atopiker som sin mor. Hun tåler alle ullprodukter med bomull på innsiden. Selv truser har jeg kjøpt i denne kvaliteten og det er selvfølgelig varmere enn ren bomull. Et veldig bra alternativ til atopikere som ikke tåler ull er bomull av bambus. Fantastiske egenskaper:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå