Gå til innhold

Vekstavvik

Fruktis¤Adele 2 år¤

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,hei:) Er ny her og lurer på om det kanskje er noen som kan hjelpe meg litt,er i uke 30 og forrige uke fikk jeg beskjed om at vesle-jenta vår har ett vekstavvik på -22%,står veldig lite skrevet om det,men lurer på om noen vet om det er mye og om det er grunn til bekymring,kanskje noen av opplevd lignende selv,skal på kontroll igjen neste uke og håper avviket har forandret seg da:) Hilsen Tonje

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig skremmende å høre sånn, men fikk nærmest samme beskjed som deg da jeg var på kontroll hos jordmor. SF målene hadde blitt mindre siden sist kontroll.. Jeg tok saken i egne hender og bestilte en time til ultralyd hos en gynekolog. Der målte de at babyen hadde normale mål, og at det ikke var noe å være engstelig for. Fikk time 14 dager etter for å måle tilveksten (skal dit torsdag). Så hvis det var SF målene dine som hadde sunket, så kan det bare være at hode til den lille har beveget seg lenger ned i bekkenet ditt for eksempel.

Håper jeg har vært til hjelp. Lykke til.

Skrevet

Vi har også vekstavvik og blir derfor fulgt opp nøye med UL. Fikk beskjed om at +/- 20 % var helt udramatisk. Antar at du vil bli fulgt veldig tett siden du har større enn 20%... Det viktigste er at ditt barn vokser fra uke til uke og at avviket ikke blir mye større fra gang til gang.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Var på sykehuset for å sette opp time til keisersnitt,var da legen fant avviket på ul. Har blødd tidlig i svangerskapet og blødde litt i uke 27,men ingen fare,har derfor også vært på gjevnlige kontroller på sykehuset.

Skrevet

Når får du KS da? Godt at du blir fulgt opp!!

Skrevet

Får visst datoen i posten i løpet av ett par uker,skal ha keisersnitt pga prolaps i ryggen,men han sa det var en til to uker før termin,og terminen min er 4 februar:)

Skrevet

Da blir det en liten romjulsdrøm :)

Skrevet

Takk,takk:) Er litt godt å snakke med noen som også er opp i det,andre kan fort si at DET er ingenting å bekymre seg over,ja,jeg håper vi blir fulgt godt opp,og har også blitt det til nå:) Men,vet du noe om hva man kan gjøre eller hva som kan skje hvis avviket blir for stort?

Skrevet

Ja:) Det var nudelig sagt:)

Skrevet

Det jordmoren sa til meg var at jeg måtte bli flinker til å "ruge". Slik at den næringen jeg tok til meg ble overført babyen og ikke bare "forsvant" i en stresset hverdag.. hvis du skjønner hva jeg mener :) Jeg har en stressende jobb, og jordmoren min mente at jeg kunne spise så mye jeg orket, men at babyen ikke ville dra nytte av noe av maten så lenge jeg ikke tok meg tid til å stresse ned og nettopp "ruge". Nå orker jeg ikke annet enn å ligge på sofaen, men prøver å passe på at det jeg spiser er næringsrikt. Du vil nok uansett få beskjed om hva du skal gjøre på neste kontroll.

Skrevet

Ja,skjønner veldig godt hva du mener,vi damer er altfor opptatt av hvordan alle andre har det,og glemmer og ta oss den pusten i bakken vi trenger når vi er gravide. Håper du hvertfall føler deg sånn noenlunde oppegående og å være litt "ego" nå trenger vi:)

Skrevet

Ja, jeg har blitt litt mer ego nå. Dette er siste uken på jobb, så kanskje de superkreftene så mange snakker om her inne kommer veltende over meg :) Mye som skulle vært gjort før jul!! Puh.

Du får ha lykke til med rugingen!!

Skrevet

Takk i like måte:) Ja,venter man på noe godt venter man ikke forgjeves:)

Skrevet

Hei igjen!

Vi fikk beskjed om at dersom en mente at vekstavviket kom av morkakesvikt eller lignende slik at babyen ikke fikk den næringen den skulle, så ble en muligens igangsatt/evt KS. Det ble da en vurdering ut i fra om babyen hadde det bedre i eller utenfor magen. For vår del økte først vekstavviket og deretter har det blitt redusert. Sist UL var det på

-9%. Måling med UL har visst ganske stor feilmargin. En jeg kjenner fikk estimert en gutt på over 4 kg, mens ut kom en gutt på 3,1. Ønsker deg masse lykke til, og som sagt det viktigste er at din baby vokser i samme tempo (at avviket ikke øker fra kontroll til kontroll).

Skrevet

Hei,Var paa svangerskapskontroll idag, og da legen mente magen min hadde vokst lite siden sist, og da hjertelyden til babyen itillegg var veldig rask fikk jeg ultralyd med en gang. Hjertelyden til babyen var normal under ultralyden, men fikk vekstavvik paa minus 20%. Er naa ganske bekymret selv, tiltross for at legen sa at det mest sannsynlig bare betyr at vi ikke kommer til aa faa noen stor baby. Hadde godt med denne vesken, som viser at morkaken (placenta) fortsatt fungerer godt. Er imidlertid overrasket over at babyen vil bli liten da jeg selv er 1.78..

Forhaapentligvis betyr ikke dette vekstavviket saa mye. Babyer som veier rundt 5 kilo naar de blir fodt trenger nodvendigvis ikke aa bli store naar de vokser opp, og det samme maa vel gjelde for de smaa??

Hvordan gikk det paa kontrollen din? Noen erfaringer flere erfaringer aa dele?

Hilsen litt bekymret mor til.. liten.. datter :)

Skrevet

Hei.

når jeg ventet sist gang så hadde jeg og et vekstavvik på 22%. jeg er ganske liten selv, bare 152 lang så noen mega bebis hadde jeg ikke fått uansett. hun kom 7 dager för termin og var 2815 g og 47 lang. så noen fare er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...