Gå til innhold

Prinser og prinsesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk kaller barna sine dette? Har sett det mer og mer de siste åra. Folk omtaler både fødte og ufødte barn som prinser og prinsesser,både på nettforum, i fødselsannonser osv. Hvorfor ikke bruke sønn/datter eller gutt/jente?

Selv om man er kjempeglad i barna sine og setter dem høyt, hvorfor er de prinser og prinsesser? Synes man særlig bruker dette på jenter...

Er dette et uttrykk for at folk ser på barna sine statussymboler?

Betyr det at folk skjemmer bort barna mer enn før?

Et uttrykk for at folk ser på barna sine som bedre enn alle andre?

At man gjør større forskjell på gutter og jenter enn før?

At man ikke ønsker seg et vanlig barn, men en prins eller en prinsesse?

At folk tror de er kongelige?

Lister bare opp forslag til hvorfor ;)

Jeg ønsker meg i alle fall en sønn og en datter, ikke en prins og en prinsesse.

Andre som har synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, litt morsomt innlegg :o)

Selv kaller jeg barna mine mye. Prinsesse, synes jeg bare er søtt, og har valgt å bruke det i nikket mitt. Kjært barn har mange navn vet du ;)

Og om jeg kaller henne for prinsesse, nurk, spira, tulla eller lignende, så forstår jo også jeg, at det blir en datter...hehe...

Vil ikke si, at noen av punktene i lista de, passer for grunnen til at jeg bruker prinsesse iallefall :o)

Skrevet

å skrive det er vel greit, men å si det til barnet virker rart for meg.

Jeg har ei jente, og til hun sier jeg f.eks " du er go'jenta mi du" ,ikke prinsessa mi

Skrevet

Jeg kaller ungen i magen for jenta mi, prinsessa, gullet, frøkna, tulla, nurket... men aller mest for ungen min.. :)

Skrevet

Jeg synes man skal passe seg mes å si dette for ofte til jentunger. "Prinsessa" blir liksom en beskrivelse av en passiv, dukkeaktig, overbeskyttet eventyrskapning som bare skulle gå rundt å være pen eller bli giftet bort.

Det viktigste for en prinsesse er å være pen og ha langt hår! I hvertfall i følge eventyrene. Det er ikke en slik jente jeg vil oppdra ihvertfall.

Skrevet

jeg har blitt kalt prinsessa og gullemor og alle slags søte navn av mamma og pappa i alle år. jeg er verken en nikkedukke eller superjåle av den grunn. Det er bare koselig med slike navn, og blir de brukt på riktig måte så er det mye som skal til for at et barn skal ta skade av det!!

Skrevet

Skjønner det heller ikke, har ikke kalt ungen min for prins en eneste gang, kommer ikke til å gjøre det med neste heller. Syns det blir mye prins og prinsesse... Men enda "verre" syns jeg det er når folk kaller barna sine for "engler" i nicket sitt når det gjelder levende barn. Tenker på barn i himmelen når jeg hører om englebarn...

Skrevet

Til anonym som ble kalt prinsesse selv: Det er jo hyggelig å føle at man blir "opphøyd"/ forgudet av foreldrene sine, men tenk på hvilke signaler det gir en jente å stadig bli kalt prinsesse! Tror ingen tar direkte skade av det, men hvilke signaler ligger i kallenavnet? Vil du at jenta di skal oppføre seg/ bli en prinsesse, er det målet for oppdragelsen.

Lange lyse korketrekkere og rosa ballkjole; da er du en jente verden vil sette pris på, du!

Skrevet

Herregud med analysering og graving i hvorfor man kaller barna prinsesse/prins da! Noen har lyst til det og det er bare koselig! det er jo det samme som å kalle barnet for tulla eller snuppa eller andre kose navn. man har jo lyst å vise barna at man er glad i de og at de er spesielle for oss. det betyr jo ikke at de tror de sitter på "en trone" forde! æsj unødvendig av ene anonyme her å "gå til angrep" på henne som ble kalt det av sine foreldre. Hun sier jo nettopp at hun ikke er en jåledokke eller noe sånt å så kommer du med dette.. Snakk om å lese ordentlig..

men skal være enig i at når det står i nicket "med englebarn" tenker jeg også at det er i himmelen..

Skrevet

Er vel ingen som går til angrep her, vel? Må vel være lov å si meningen sin. Dette er vel en tråd hvor det er lov med meningesutveksling...

Skrevet

Prins og prinsesse er tåpelig.. Fjollete og unødvendig.

Men det som er enda verre er faktisk ordet spire...

Skrevet

Ja enig, men værste er at jeg har begynt bruke det selv ;-) Eller "reke"!

Skrevet

huff dette var ett dumt innlegg egentlig! kjære deg kan ikke folk kalle ungen sin akkurat det di selv vil? syntes det er søtt når folk sier di skal hjem til snuppa si eller prinsessa si. hva i alle dager gjør det?

dessuten syntes jeg det er ufattelig merkelig at ingen vil bruke nick inne på denne tråden her. folk redd for ¨å si meningen sin??

Skrevet

Er enig med airam jeg. Skikkelig tullete innlegg :)

Leste tidligere på krangle også, om et innlegg, om hvor teit det var å kalle ungene sine for prinser, og prinsesser.

Vet jo ikke om HI er den samme som startet tråden der, for de er jo alltid anonyme når de skal "si meningene" sine. Hehe :o)

Og om jeg kaller ungen min for prinsesse i nikket mitt, så betyr ikke det at jeg skal fostre opp en nikkedukke!! Synes det blir for dumt å komme med sånne utsagn.

Skrevet

Har lurt litt på det samme, men ikke funnet en forklaring på hvorfor dette virker så naturlig på noen.

Kanskje det kommer med tiden? (Håper ikke det.) Foreløpig går barnet i magen under navnet "baby" eller "knøttet".

Skrevet

synst det er kjempe søtt jeg! :) for meg er gutten min i magen en liten prins, ett stort mirakel.

Skrevet

Hehe... Tror nå foreldre kan gjøre mye annet som i større grad gjør barna sine til jålete nikkedukker enn å kalle dem prinsesse!

Skrevet

Helt enig med deg. Jeg har også veldig inntrykk av dette, klarte bare ikke helt å formulere det i hovedinnlegget. Takk!

Skrevet

Vra altså enig med den første anonyme som skrev at prinsesse-betegnelsen på jenter var litt nedlatnede mot jenter.

Skrevet

Nå vet eg ikke om det var mitt innlegge du synes var "tullete", men jeg er i alle fall ikke anonym og har ikke starta noen tråder om dette tidligere.

Hvorfor er det tullete å si meninga si og spørre hva andre mener? Synes ikke jeg har kommet med sterk kritikk akkurat, men folk tåler visst lite her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...