Gå til innhold

Hvilke krav har jeg i forhold til informasjon om barnet hos far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har 1 barn og bf har barnet annen hver helg og en dag i uken.

Jeg spør ikke om dette pga at jeg ønsker å vite hva de gjør og hvor de er osv. Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg kan stille krav til at han informerer meg om hvordan barnet har det, hvordan hun har sovet, spist, slått seg osv. Slik det er nå snakker han ikke med meg, bitter som bare det og det er forsåvidt greit for meg men jeg ønsker å ha et smidig sammarbeid når det kommer til vårt felles barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ka med å legge ei lita notisbok i bagen hennes, så kan han notere ned ting? Da slipper han jo å snakke med deg direkte.

Vi gjør det, men det er fordi vi skal slippe å spørre ut ungene om kva dei har gjort... Ikkje alt vi husker å sei ved henting/ levering.

Skrevet

Du har vel like lite krav på å vite hva som skjer der, som han har krav på å få vite alt som skjer hos deg...!!?

Skrevet

Soving og spising er deres sak, og jeg vil da tro at dersom det har hendt noe som er relevant for deg å vite så lir du informert.

Skrevet

Hva om man har foreldre ansvar alene da?? Da har man vel rett på å vite..

Skrevet

Tror nok ikke det altså.

Ansvaret alene eller ikke så kan man nok ikke kreve å få tilbakemelding på ALT som skjer hos den andre bare fordi man selv har lyst.

Skrevet

Synes det var mye merkelig svar her. Går ut i fra at mor spørr fordi hun er bekymret for noe eller ønsker å vite da kanskje barnet ikke kan forklare selv?

Skrevet

Syns også svarene her er merkelige.

Er enig i at en ikke har krav på å vite ALT som skjer, men ting som er viktige burde en da virkelig kunne få svar på. Om et barn er inne i en periode hvor hun/han spiser lite(slik som min har nå og da) er det selvfølgelig viktig at den som i det daglige har kontrollen på inntak vet hva barnet har spist i helgen som var. Om barnet har slått seg skulle det bare mangle at en ikke fikk beskjed fra den andre forelderen slik at en kunne snakke med barnet om det. For barn er det viktig at de kan prate om det som har skjedd hos den andre parten og spesielt når det har skjedd nye store ting.

Såklart skal en ikke trigge situasjoner eller prøve å overkjøre den andre med å skal kreve alt av info. Men noe må en kunne kreve. Idag er det så mye fokus på 50/50, fedrenes rettigheter og likestilling. Om vi kvinner bare skal sitte her og godta alt uten å stille et eneste krav i redsel for å virke "lite samarbeidsvillig" blir vi totalt overkjørte.

PS! Om noen lurer så er jeg verken imot menn eller 50/50:=) Jeg mener bare at avogtil får jeg følelsen av at det sitter masse kvinner her ute og ikke tør gjøre det miste motstand.

Skrevet

Har hatt lignende spørsmål og problemstilling selv. I starten etter at barnas far flyttet sa han aldri noe som hadde skjedd de helgene de var hos ham.

Bl.a. kan jeg nevne:

Minsten slo hodet med kutt som ikke ble sydd, far gadd ikke dra på legevakten. Sikkert ikke nødvendig, men det hadde vært veldig bra å vite om en potensiell hodeskade. Symptomer trenger ikke komme med en gang.

Eldste hadde kastet opp 5 ganger på søndagen da de kom hjem. Men barnefar informerte meg ikke, og jeg tok ikke de forhåndsregler jeg pleier å ta ved omgangssyke. Og eldste ble jo heller ikke akkurat kjappere bra av dette. Han var instruert til å spille frisk ved overlevering.

Minsten hadde mistet koseteppet, eller rotet bort hos far. Dette sa han ikke. Jeg fant det først ut da jeg skulle pakke opp bagen, og det endte med mye hyl og grin før jeg kunne kjøpe en erstatning dagen etter. Hadde han fortalt det kunne jeg muligens lånt et fra noen andre før det ble for sent.

Hva far gjør ang mat og soving kan jeg ikke forvente at jeg får greie på, selv om det hadde vært veldig kjekt om vi hadde samme regler. Men men... Så lenge jeg vet ungene får noe søvn og de spiser skal jeg si meg fornøyd.

Tok opp dette på mekling. Mekler sa da klart fra til far (og meg seff) at vi plikter å informere hverandre om hendelser. Blant annet fikk barnas far påpakk for at han ikke fortalte om hodeskaden, og at dette kunne vært alvorlig. Og han er pliktig til å fortelle når han tar de med andre steder, for jeg har visst krav på å vite hvor ungene mine oppholder seg.

Skrevet

Så utrolig bra...Til deg som har skrevet over meg altså...

Synest også så lenge jeg har ansvaret alene så burde jeg vite hva og hvor barnet har gjort og oppholdt seg..(ikke det at jeg skal hindre han i å finne på noe) men

det er tross alt mitt ansvar å vite om barnet har det bra. Og hvis barnefar har problemer med å evt fortelle hva de har gjort på ser jeg det som at de har gjort noe som ikke er bra.

(men det er vel kanskje forde min barnefar ikke er helt god, og jeg stoler ikke på han)

Jeg har hverfal ingen problemer med å fortelle hva jeg bedriver dagene mine med.

Så til deg over...Helt enig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...