Håperpåønskebaby Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Hvordan kan en selv kjenne forskjell på isjas og en eventuell bekkenløsning egentlig? Har ei venninne som har begynt å få stråling nedover bena og rundt hoftene, hun er da gravid. Jeg har det samme og fysioterapauten min mente det var isjas...
Irmelinn m/spire Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 det kan også være prolabs. Jeg sliter med prolabs nå. Er ikke gravid da men har fått prolabs i ryggen. Når du har prolabs iallefall så har du mindre følelse i beina og er du rikrig uheldig kan du miste kontroll over blæra og avføringen. Men det er sjeldent. Er det ikke bare å gå til legen å få bekreftet hva det kan være da?
Gjest Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 jeg fikk også beskje om at isjasnerven muulig lå i klem, stråling ned foten når den blir lagt ekstra vekt på, eler all vekt på...
hm hm Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde isjas sist svangerskap, og denne gangen har jeg bekkenløsning kombinert med isjas. Høres ut som svangerskapsisjas ja. Er vel mest vanlig at det er på ene siden.
To tette og ei badehette ;) Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Jeg har funnet ut at jeg har isjialgi. Fant det ut på internett. Symptomene var der før jeg ble gravid og jeg var hos legen da og tok til og med røntgen. Kunne ikke finne noe og han sa bare at jeg måtte fortsette å trene. (!) Jeg har printet ut informasjonen om dette på nettet og skal til legen idag. Skal lese opp det jeg har funnet. Det har forresten blitt MYE verre etter jeg ble gravid. Jeg sliter virkelig i hverdagen da jeg jobber 100% i helsevesenet. Tror dere at jeg kan få sykemelding? Er forresten 5 måneder på vei.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Som grunnregel sier man at hvis en opplever ståling fra korsrygg (rundt L4/L5) og ned i høyre foten- til hæl- er det isjias. Hvis bekkenløsning kan dette gi utslag på mange måter, men hvis en da opplever strålesmerter vil dette avsluttes rundt kne/lår. Smerter ved bekkenløsning til sitte rundt bekken/hofter. Det er iliosacralledd og symfyse (2 ledd på hver side av haleben og brusken ved "skambenet") som blir "løse". Smerter i disse områder vil over tid gi muskulære smerter ved siden av primærgrunn da en feilbelaster muskelgrupper. Bekkenløsningsproblemer er svært individuelt og det er sjelden du har helt like tilfeller mtp. hvor smerter sitter og når/hvordan disse provoseres. Det er også et spørsmål om det kan være bekkenlåsning. Dette vil en kiropraktor fort finne ut av. Be venninnen din ta kontakt med lege for henvisning til fysioterapeut (som er gratis ved bekkenplager ved svangerskap) og hun kan selv ta kontakt med kiropraktor da hun ikke trenger henvisning til dette. Jeg har benyttet meg av begge deler da jeg har gått med bekkenløsning nesten fra dag èn etter jeg ble svanger og har funnet det som god hjelp. Ikke minst vil det være nyttig mtp å lære hvordan en alternativt kan bevege seg i situasjoner som fremprovoserer smerter. Det er ikke noe å gå å lure på- gjør noe med det- jo før jo bedre Lykke til!
To tette og ei badehette ;) Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Ja da var jeg hos legen igår og fortalte om problemet. Og jeg viste han det jeg hadde funnet av info på nettet om dette, og at det var lurt å komme seg til kiropraktos så fort som mulig for å unngår langvarige plager. Nei, det fikk jeg ikke lov til så lenge jeg var gravid. Så jeg må bare gå med smertene uten å få hjelp. Men han lurte på om jeg ville sykemelde meg nå. Jeg sa jeg kunne vente litt, men at jeg ikke kom til å klare å jobbe til jeg var i 8'ende måned. Måtte bare ringe, så skulle jeg få full sykemelding på dagen.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Fikk du ikke gå til kiropraktor da du er gravid?? Det er det verste jeg har hørt... Jeg har fra veldig tidlig i svangerskapet til og med hatt med meg fysioterapeut og kiropraktor inne hos legen på sv.skapskontroll for å ha en dialog mellom alle tre yrkesgrupper for å se om de har noe å tilby. Jeg har benyttet meg av alt for å si det slik... Fysioterapi har hjulpet meg en del mtp. å korrigere bevegelsesmønstre for å ikke feilbelaste ved smerter. Kiropraktor (som er spesialist på dette med bekkenplager i sv.skap) har hjulpet meg utrolig mye med å løse opp låsninger både i bekken og rygg/nakke, blokkterapi, triggerpunktsbehandling osv. At du ikke "får lov til" å gå til kiropraktor hadde jeg ikke hørt på var jeg deg! (kjenner jeg blir litt opprørt på dine vegne... hehe) Disse vet hva de holder på med!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Jeg har bekkenløsning, men bekkenet ligger å gnager på isjas nerva og derfor får jeg isjas smerter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå