Gå til innhold

Når kan barna spise nøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at barn under 3 år, ikke skal spise peanøtter, men er det grunnet allergi, eller at de kan sette dem i halsen?

Og når kan de da spise mat med nøtter i? Peanøttsmør, nøttekaker ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel i hovedsak at man skal holde barn unna nøtter hvis det er allergi i familien, fordi det er en ting man fort får reaksjoner på...

mine har spist mat med nøtter i etter fylte 1 år de..

Skrevet

Mener du allergi generelt da, eller nøtteallergi?

Skrevet

Tidligst når de er 1 år, men man skal helst vente til de er 3 år. Dette fordi det er veldig vanlig med nøtteallergi, og jo lengre man venter jo mindre er sjansen for å få det..

Selv er jeg allergisk mot nøtter, og kommer til å vente lengst mulig med å gi lillegutt..

Er det samme med appelsiner.

Skrevet

Takk for svar :) Har selv en venninne med nøtteallergi, og vet hvor alvorlig det er :s

Skrevet

Det er ikke bare pga allergi. Spesielt peanøtter er det en "3 års grense på" fordi nøttene er veldig glatte pga olje de er smurt inn med. Denne oljen gjør at nøttene fort kan skli ned i halsen til små barn.

Mitt barn har spist cashewnøtter siden hun var ca to år.

Skrevet

Jeg trodde at både appelsin og nøtter var pga at barnet lett kan kveles av slik mat... Man bør heller ikke gi hele druer til små barn, men dele de i to.

Ellers bør man følge godt med når barnet spiser nøtter for første gang. Selv om de ikke reagerer på hasselnøtter eller peanøtter, så kan de få allergiske reaksjoner på valnøtter eller peanøtter eller en annen type.

Spesielt om det er mye allergi i familien fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...