Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Svigerforeldrene mine er velfungerende voksne mennesker, og vi hadde et veldig godt forhold helt til sønnen vår kom. De har sterke meninger om det meste, men de har ikke blandet seg inn i mine saker før. Da vi fikk sønnen vår hadde svigermor overraskende sterke meninger om hvordan jeg håndterte ting: at jeg ikke ammet på faste klokkeslett (dermed kunne ikke hun gå lange turer med ham alene når han var nyfødt, noe hun tok ille opp), at jeg tok ham opp med en gang han begynte å gråte (jeg gjorde ham til mammadalt og bortskjemt) - forskjellige ting hun (ikke hadde noe med, men) synes jeg burde gjort annerledes. Forholdet vårt har blitt merkbart kjøligere, og jeg tror ikke det er så mye å gjøre med. Datteren hennes lar henne ta uvanlig stor del i barneoppdragelsen av sine barn, og hun synes nok at det samme burde være tilfelle med mine barn. Vi skal ikke feire jul sammen med dem i år, men neste år skal vi sannsynligvis det. Vi klarer helt fint å ha en hyggelig nok tone, men problemet mitt er at de drikker i jula, selv om det er barn tilstede. Det er ingen som ligger i hjørnene og kaster opp, men det er nok til at jeg synes det er feil at barn skal oppleve det - nok til at det synes at de er berusede. Jeg tror det er svært usannsynlig at de kommer ikke til å ha noen forståelse for at jeg ikke vil at sønnen min skal oppleve å se dem berusede, og hvis det kommer til at jeg må sette ned foten blir forholdet enda dårligere. Forholdet mitt til sambo også, ikke minst. Vi bor i forskjellige byer. Jeg har lyst til å bo på hotell de nettene de skal drikke. Samboeren min mener at han ikke tok skade av å vokse opp med at voksne hadde det hyggelig, og er ikke helt på lag. Det er altfor tidlig å bekymre seg for dette ettersom vi skal til min familie i år, men er det noen som har løst lignende situasjoner med hell eller har tips til hvordan det kan håndteres?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Jeg forstår akkurat hvordan du har det. Før det første finnes det en kjempefin tråd her inne noe sted om forholdet mellom svigerdøtrer og svigermødrer. Det som skjer er at man oftest får et nærmere forhold til sin mor men det omvendte skjer med svigermor. Anbefales å lese. I ditt tilfelle så er ju ikke de så rart at du reagerer hun blander seg jo oppi allt virker det som. Uansett ikke la henne påvirke deg du gjør ju alt riktig, selvregulert amming er det beste for barnet og selvfølgelig skal man ta opp barnet når det skriker. Jeg hadde en veldig bestemt tone ovenfor svigermor og svigerfar i begynnelsen og husket jeg sa: at la barnen skrike det var sånn man gjorde det på 70 tallet. Det er veldig sårt i begynnelsen når man har fått barn og de må la meg få finne ut av min morsrolle først. Det er min mening. Hvis vi trenger hjelp spør vi. Når det gjelder julen har jeg akkurat samme problemstilling. Ikke at det drikkes på julaften hvilket jeg synes er ok, men svigerfar tenderer og bli full hvilket jeg ikke aksepterer. Jeg synes du skal la neste jul ligge litt og ta det opp til neste høst. Ikke la det bli et stort tema og krangling med din samboer enda. Selv er jeg veldig klar over problemstillingen og kommer at reise ifra jul hvis de ikke oppfører seg.
mayaya Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Huff da, dere har kommet litt skjevt ut her ja.. Har du prøvd å snakke med henn eom det, da? Eller enda bedre, har mannen din gjort det? Sier han noe, når moren hans kommer med meningene sine? Jeg antar at du og mannen din har en viss formening om hvordan dere skal oppdra ungen, og da er det jo veldig greit om han sier ifra når moren hans begynne å blande seg. Selvfølgelig skal ungen kunne bestmme når den vil ammes, og bli tatt opp når den ikke har noe bra. Jeg tror ikke at en baby kan bli for bortskjemt. Ang neste jul, så har dere lang tid på å finne ut dette enda. Ta det opp neste høst og kom fram til en løsning :-) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Takk for innspill, begge to. Problemet i forhold til svigermors sterke meninger er at samboeren min mener at det må være helt greit for andre mennesker å komme med innspill, og så gjør vi som vi vil om vi skal etterfølge dem eller ikke. (Som han sier, hun må jo få mene hva hun vil) Vi er ikke alltid enige om hvordan vi skal oppdra sønnen vår, nei, og det er klart det er noe av problemet. Jeg har bedt ham si ifra til henne når hun blander seg i det jeg opplever som private ting, men han synes det er vanskelig, fordi han ikke ser noe feil i at hun uttaler seg. Det ender opp med at jeg framstår som prippen og sart fordi jeg ikke "tåler" andres synspunkter. Ikke noe gøy. Jeg vet at vi har lang tid til å snakke om neste jul, det bare plager meg fordi vi er uenige om noe jeg ikke vil forhandle om; barn skal slippe å se berusede voksne.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Jeg skjønner deg veldig godt. Om samboeren synes det er vanskelig å ta opp ting med sin mor så kan ju i hvert fall du si at du ikke er enig i hennes synspunkter. Det synes jeg så absolut er lov. Når det gjelder private ting så vet jeg ikke hva du mener hvis det har med barneoppdragelse eller andre ting å gjøre????? Jeg merker at jeg bruker mye tid på å si hvordan jeg/vi skal og kommer at gjøre ting. Ved å prate om amming, oppdragelse, motorikk etc et c så viser jeg at dette kan jeg så ikke kom og belær noe. Jeg sier också ofte nei når jeg ikke er enig. Det er utrolig vanskelig føler jeg, men det begynner å bli bedre og jeg tror at svigermor og far begynner å skjønne bildet. Og når det gjelder jul så skjønner jeg deg veldig godt og hadde jeg vært deg hadde jeg brukt min kvinnlige list til å få mannen at boka hotellrom:-) Gjør det til at hotell blir så koselig osv osv. Då blir det noe positivt istedenfor at hos hans foreldrer er det negativt.... Då kan dere dra hvis de blir berusede. Vi skal fira førjul med svigers og jeg kommer at dra hjem så fort jeg merker at de blir for mye vin. De ser meg helt klart som prippen, men det driter jeg i.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 Jeg sier tydelig ifra at jeg ikke er enig hver gang, men det stagger ikke flommen av kommentarer. Med private ting mener jeg for eksempel ammingen, at han sover i vår seng og så videre. Svigermor er veldig negativ til "ting som står i bøker" (...), og da har man jo et ganske vanskelig utgangspunkt. Men det er jo irrelevant hva hun tror og mener så lenge det er vårt barn. Samboeren min er veldig glad i mammaen sin og har stor respekt for henne. Han er også opptatt av å lytte til folk med erfaring, men er åpent uenig med henne om ting (også når det gjelder sønnen vår) og ser ikke noe problem i det. Hun er likevel mer ute etter å "ta" meg, kanskje fordi vi har mer sprikende meninger. Og hvis sambo ikke er enig med meg eller ikke har et veldig bevisst forhold til det det er snakk om (selvregulert amming, for eksempel), får jeg ingen backing, enten fordi han ikke er enig med meg eller fordi han mener jeg må klare å stå for mine egne meninger. Ja, jeg tror hotell blir løsningen på sikt. Neste jul er gutten vår bare to år, så da legger han seg (forhåpentligvis) tidlig.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Til 3småkrapyl : De holder seg ikke edru til barna legger seg, det er det som er hele problemet. De drikker et par glass vin til middagen når vi er der med sønnen vår, og det går fint, men på fester drikker de seg synlig beruset med barn til stede. Det er mulig jeg må finne meg i å bli ansett som den pripne svigerdattera, men det synes jeg er uakseptabelt. Og jeg tror samboeren min tenker det samme som du skriver: "Jeg hadde nok blitt såret hvis mannen min hadde nektet å feire jul med min familie bare fordi de tar seg noen glass i julen. Jeg hadde følt at det var veldig feil om jeg skulle beordret hele familien min til å la være å kose seg med litt god drikke på julaften." - men han mener i tillegg at han selv ikke tok skade av å være på fest der det var fulle voksne.
pillis Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Usj det høres ikke lett ut. Negativ til ting som står i bøker hæ. Herregud. Jeg tror du har 2 alternativer. 1. Konfronter henne og si rett ut at du ikke vil ha hennes meninger og synspunkter om alt og du spør om du vil ha hjelp. Punktum. 2 Ignorer henne. Klarer du å ignorere henne?? Jeg tror en løsningen er at ikke gå in i diskusjoner med henne. Legg døvøret til liksom og ikke si noe. Jeg merker at jeg går mindre og mindre in på detaljer med svigermor. Eks sover hun om natta? svar jada hun sover. Det er vanskelig det her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå