Gå til innhold

Litt frustrert..... (ang klær)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært ute og handlet klær til jenta til sambo, i ren trass. Jenta mangler rett og slett pene skoleklær, moren sender henne av gårde til skolen i miniskjørt og tynn strømpebukse midt på vinteren! Hun dresser rett og slett jenta opp til en minikopi av seg selv. Ikke får jenta klippe håret heller, fordi moren vil at hun skal få hår ned til rumpa... Men hva kan man si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette virker kjent altså :)

Yngstejenta til min mann mangler alt av klær. Mor er "fattig" (men røyker, fester og bruker penger på mye annet tull), og jenta får derfor aldri nye klær av mor, ikke engang når det er helt nødvendig.

Hun går i altfor små, skitne, fæle klær på skolen, og selvsagt også når hun kommer til oss. Jeg hadde en periode et lager av klær som jeg selv hadde kjøpt, men dette ble upraktisk da hun vokser fort og disse nye klærne ble fort for små.

Min manns familie er flinke til å kjøpe klær i bursdags- og julegaver. I tillegg handler jeg en del klær til henne, og handler en del billige klær på salg - der kan man gjøre mange kupp.

I vårt tilfelle er også hår et problem. Jenta har et kjempefint tykt, bølgete hår, som mor absolutt skal spare langt. Men jenta får ikke hjelp til å verken vaske eller stelle håret, så når hun kommer til oss er det forferdelig skittent og flokete, og det tar en evighet å få flokene opp (det er vondt for jenta også). Hun sier ofte at hun ikke har fått vaska håret "siden lørdag" - og det er på fredagene hun kommer til oss.

Det er lite eller ingenting vi kan gjøre. Vi har forsøkt å snakke med mor om hun ikke kan klippe jenta. Vi har tilbudt oss å ta henne med til frisør for å få en fin lettstelt frisyre, men mor blir rasende når vi foreslår det. Hun bryr seg ikke om det vi sier om at hun må vaske og stelle håret til jenta.

I vårt tilfelle har det gått så langt at vi vet at det er sendt bekymringsmelding til barnevernet, men etter en samtale med mor ble saken henlagt.

Så jeg vet ærlig talt ikke om det er noe du/dere kan gjøre. Annet enn å kjøpe litt klær sånn at jenta iallefall ser ok ut når hun er hos dere. Jeg pleier å bade jenta på fredag når hun kommer, stelle håret hennes å la henne få på rent ordentlig tøy, så ser hun bra ut mens vi har henne iallefall.

Skrevet

Jenta er snart 10 år, for å svare anonym først.

Chezka, da har vi mye til felles! Før måtte far faktisk ringe og spørre mor om LOV før han fikk vaske håret hennes. Hadde vi gjort det uten å spørre henne først, ble hun helt vill.

Men hygienen er ingenting å utsette på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...