noche Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 nå blir jeg litt stressa her, hver mnd får jeg brev fra banken..viser til den generelle økningen i renta og må meddele at den økes fra ... til...(ofte 0.5 av gangen) synes dette virker drøyt. Er dette noe man bare må finne seg i, eller har man mulighet til å påvirke noe? synes det er drøyt at det går opp så mye liksom.
lille je Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Svigninger i verdensøkonomien må man nok bare finne seg i, og følgene også. Det man kan gjøre er å ikke ta opp mer lån enn at man tåler en renteoppgang....
Libido- Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Det kommer nok til å stige en del til før den flater ut. Husk at den har vært rekord lav de siste årene. Bankene har jo advart folk og sagt man må ta høyde for en del økning.
___ Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Du må nok bare godta det om du ikke har valgt å binde renta. Altrenativet er selvfølgelig å si opp lånet eller refinansiere om huset har steget i verdi. Regner med at dere tok høyde for rentestigning da dere tok opp lånet. De fleste banker har vel informert om det? Jeg tror foresten ikke renta kommer til å fortsette å stige i samme takt så mye lengre, men det er det jo vanskelig å spå om.
snartmammapåny Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Mulig du kan snakke med sentralbankssjefen og be han ikke sette opp renten noe mer, men tviler på han hører på deg. Du må nok slik som oss andre bare finne deg i at renten går oppover igjen. Renten har vært rekordlav og å ikke forvente at den vil stige til et høyere nivå hadde vært svært naivt. Har dere ikke tatt høyde for en rentestigning da dere tok opp lånet?
noche Skrevet 19. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2007 så belærende du var da. Jo, vi tok høyde for det, og skjønner selvsagt at renta er avhengig av markedsøkonomien, men bare stusser over at det er hver mnd...lurer på om banken tar seg litt ekstra vis du skjønner. merkelig at den går opp så jevnt
lille je Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Bankene skal jo tjene penger de og, men de driver jo ikke og setter opp i øst og vest uten å forholde seg til styringsrenta da.... og den har vel blitt satt opp jevnlig, bortsett fra sist gang....
noche Skrevet 19. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2007 men hvordan vet man hvor mye som er renteøkning og hvor mye banken tjener inn ekstra?
lille je Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener, men.... Hvis banken setter opp renta når styringsrenta IKKE blir satt opp på rentemøtet kanskje? Eller hvis banken setter opp mer enn styringsrenta. Vi har postbanken, og de første gangene styringsrenta ble satt opp satte ikke de opp lånerenta....
* 5 om dagen * Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 differansen meom styringsrenta og det du har, er det banken tjener på lånet ditt, sånn ca.... Banken må også betale.....
M@mm@ til mine barn Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Er det lenge siden dere har fått takst på boligen ? I så fall så få en ny en og gå til banken med den for om boligen er en del mer verd nå enn for si 5 år siden så kan du presse ned renten, for da er jo huset med verdt enn lånet og det skal jo stemme overens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå