m@mm@3 Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Vi har et par besteforeldre som er ofte på småbesøk, som engasjerer seg i alle tre barnebarna liten som stor - også har vi et par besteforeldre som også ofte er på småbesøk som bare enser den minste...for vår del har vi lagt vekt på å si ifra at de eldste også trenger oppmerksomhet også, men da får vi svar tilbake at den minste trenger å bli kjent med de...er 4 mnd..og at den skal bli vant med stemmene deres.. De eldste barna merker dette godt og vi prater masse med de om det..det er jo de "eldste" i familien som ikke skjønner eller vil skjønne hvordan barna tar dette.. Så da blir det veldig naturlig å velge de som har oppmerksomheten rettet på alle når en trenger litt pass nå og da noen timer - og vi kan med god samvittighet være borte noen timer..fordi alle er tilfredse. Allikevel får jeg dårlig samvittighet for den andre besteforeldreparten...som sikkert gjør det i beste mening men feil synes jeg. Men det nytter jo heller ikke å si ifra til de om hvordan alle føler det, for " sånn er det bare nå"," " de store skjønner nok.." osv Og da når jeg tenker på det har jeg ikke så dårlig samvittighet lenger... Vanskelig dette her synes jeg.... Noen som opplever det samme eller lignende?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Dette går bare ikke ann..... Jeg hadde blitt forbannet. Stakkars de eldste som ikke får noen oppmersomhet. Det er slike episoder som skaper søskensjalusi. Fint at du snakker mye om det - men du bør også gjøre mer. Du sier at det ikke nytter å snakke til dem,men kanskje du bør heve stemmen mer. Her har vi et par besteforeldre som setter seg ned på gulvet og leker likt med alle - liten som stor. Men svigermor er mer den tause typen som sier "hei" og ferdig med det. Hun har vel aldri hatt et barnebarn på fanget. Men selv hun oppfører seg likt mot alle. Hadde jeg sett barna mine bli behandlet forskjellig ville jeg sagt det ganske så høyt. Barna trenger ikke å være tilstedet ved den diskusjonen en gang. Går jo ut fra at besteforledrene ikke vil noe vondt. Om det er dine foreldre det er snakk om bør du ha en liten diskusjon på gang. Om det er svigers bør mannen din fortelle hvor skapet bør stå. Ser ikke problemet i det hele tatt med å si " her i familien er alle like mye verdt!" Mulig jeg er hard, men har liksom aldri sett poenget med å klage over noe man kan fikse på.
Noddy78, en av hver! Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Hørtes ikke noe hyggelig ut! Du har sikkert prøvd dette, men jeg skriver det i alle tilfelle. Hva med å be de om å være barnevakt bare for de store fordi dere 'skal noe' med den lille? Da er de nødt til å ha kontakt med de andre barna. Var bare en tanke. Lykke til uansett.
m@mm@3 Skrevet 19. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2007 Takk for svar - og deilig å høre at det ikke bare er vi som reagerer. Vi har prøvd det dere foreslår ovenfor, si ifra, forlange,gi klar beskjed... - det går bare ikke inn! "jeg hører hva du sier, men det blir ikke der..." Og når en skal passe de største skal det jo brukes som kvalitetstid sammen med de og ikke la de få fritt spillerom foran data og tv...puh.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå