jenta80 Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 lurer på hvordan det er på sykehuset etter fødsel, er det vanlig at samboer er der sammen med meg eller bor de hjemme? har lyst å ha han der sammen med meg men er det vanlig????
Mamsen og lillegutt Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 kommer an på hvor du ligger. på Haukeland i Bergen så ha de familerom på storken og så ha de sykehotel der sambo kan være med deg.... er veldig vanlig at sambo er der hvis det er muligheter for det... hvor du bor da?
Audacious Angel Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Det kommer litt ann på avdelingen du føder på... Jeg har født begge barna mine på fødestua på fredrikstad og der har de enerom med dobbeltseng til mor og far etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Som regel deler du rom med en annen pasient. Jeg fødte i Stavanger - og vi lå 3stk på tomannsrom. Det var helt grusomt. Sambo måtte jeg møte i gangen for han hadde ikke sitteplass på rommet. Her ble det også sagt at vi kunne få bo på pasienthotellet - men det var lang kø. Det er ikke vanlig at barselavdelingene har plass til mannen. Han bor hjemme - og kommer på besøk.
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Kristiansand har familierom. til vanlig får mannen/samboer lov å bo sammen med det et døgn etter fødsel. Føder du i en tid der det er få, kan han bo lenger. En jeg jobber sammen med fikk lov å være alle 4 dager der :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Men det er bare om man føder uten smertestillende vel.... uansett er det bare å håpe på plass. I Stavanger er slike rom forbeholdt 2 gangsfødene som ikke hadde en komplisert fødsel første gang. Da føder man i dobbeltsengen. Men er sikkert forskjellig by til by...
Gjest Ut på tur Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Jeg vet ikke hvordan det er i Kristiansand men på Bærum sykehus kan du få så mye smertestillende du ønsker og alikevel få familierom om det er noen du ønsker. Men tar du keisersnitt får du ikke familierom. Jeg synes du skal kontakte sykehuset du skal føde på og høre. Eventuelt så har de sikkert en nettside du kan gå inn på Lykke til med fødselen.
petite fleur Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Jeg fikk ikke lov til å sove på barselhotellet siden vi hadde problemer med amminga + poden hadde gulsott, så jeg måtte pent ligge på 4-mannsrom. Jeg HATET hvert øyeblikk av det, så samboeren min var heldigvis der sammen med meg hele tiden unntatt hviletiden og om natta. Gikk helt fint det:)
Mammapudding Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Samboern fikk være sammen med meg i 2 netter før noe skjedde, med en gang ungen var kommet ut fikk han beskjed om å forlate..Dette var på Harstad sykehus. Tåpelig, jeg hadde virkelig trengt han sammen med meg den første natta!!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 I tønsberg så har dem fødestuer til dem som vil føde uten smertelindring. Det er omtrent som et hotellrom, med dobbelseng. Hvis det ikke er fult der, så kan dem som har født på vanlig fødestue, med eller uten smertelindring leie et rom der. Da fikk vi to døgn. Hadde selvfølglig blitt slyttet over på vanlig rom om det var behov for det. Der hadde det ingenting å si om du var førstegangs eller flergangsfødende.. Men det kostet 300 kr. natta. Jeg ville tatt en tlf. til sykehuset og spurt hvordan ordning de har.. Det er veldig kjekt å ha mannan der, om det er mulighet for det. Da får dere samme informasjon og starter livet med den lille samtidig=) Ring å få en omvisning på sykehuset! Lykke til=D
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 jg hadde mannen min med meg hele tiden. han måtte betale 200 pr døgn. jg har sykehus skrekk, og klart ik tanken på å være alene der. jg sa at om han ik får bli så drar jg hjem sammen med han. ha fikk han bli. vi fikk til 4manns rom alene
aanonym Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Mulig du kan det på de små lokalsykehusene, men på de større er det ok flermannsrom som gjelder. Da må mannen dra hjem mellom ca 2100-0800.
*Rutletutt* Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 Det varierer fra sykehus til sykehus og fra person til person (hvor heldige en er...) Jeg var uheldig begge gangene på Haukeland. Første gang ble det ks og jeg måtte da ligge på dobbeltrom på barsel...PYTON! Gråt meg til et familierom på barsel - syns det burde vært prioritert for førstegangsfødende som hadde hatt ks...jeg klarte jo ikke løfte han ut av sengen selv engang.... Andre gang var det fullt på hotellet og jeg endte nok en gang opp på dobbeltrom på barsel...da dro jeg hjem med en gang:o)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Hadde enerom på Lillehammer sykehus så samb var der når han ville..stort sett hele dagen og hjemme på natta. var der kun 2 dager jeg. Syns det var lite avslappende på sykehuset..sov dårlig og div. Mye bedre hjemme!!!
Kufiolilla Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 Egentilg er det litt ironisk at man må ligge på vanlig barsel dersom det er komplikasjoner e.l. For vanlig barsel er et torturopphold spør du meg. Jeg måtte det pga høyt blodtrykk før fødselen. Hadde det vært noe verre i veien med meg er jeg sikker på jeg hadde daua, for på vanlig barsel er det ikke mulig å få ro og hvile i det hele tatt. Så man burde få komme på familierom e.l. dersom det er noe i veien ;o) Kun friske tøffinger til vanlig barsel!
Gjest Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 I Trondheim får pappaen bo der sammen med mor og barn uansett hvordan fødselen forløper. Enten på pasienthotellet eller på barselavdelingen. De har ikke flermannsrom lenger og det er utrolig godt!
Gjest Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Og rutletutt ... jeg måtte også ha hjelp til alt etter fødselen, selv om jeg fødte vaginalt. KS trenger ikke være verre etterpå enn "vanlig" fødsel! Jeg klarte ikke å komme meg ut av senga, gå mer enn 5 meter, eller bøye meg ned på flere dager. (Tok to uker før jeg klarte å plukke opp ting fra gulvet selv!)
Gjest Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 På haukeland kan mannen bo med deg på barselhotellet. vi hadde veldig lyst til det, men fikk ikke lov fordi babyen var under 2500 g. hadde lyst å føde på storken også, da får du også familierom, "naturlig fødsel" uten smertestillende. men neida, fikk ikke lov å føde der heller, måtte føde på føden fordi babyen var liten... så jeg endte opp på 4-mannsrom og hadde det jævlig. Lå bare og grein hele natta fordi jeg følte meg så ensom... Sambo var der på dagen da, men fikk ofte beskjed av jordmødrene å gå hjem fordi "jeg måtte sove". Jeg ville ikke sove!!!
*Rutletutt* Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 tingeling_80 - ja, det er klart at det ikke bare er ks som gjør at en ikke er i super form etter fødselen, jeg vurderte bare situasjonen ut i fra sånn jeg hadde det. Jeg var i fin form etter andre fødsel som var vaginal, men hadde et helvete etter ks`et Likevel var jeg jo "mørbanket" og vanvittig sliten etter den vanlige fødselen. Har stort sett inntrykk av at ks er verre enn vaginal fødsel i ettertid, men selvsagt finnes det jo de som behøver like mye hjelp etter en vanlig fødsel som et ks. Det jeg syns var så pyton etter ks`et var at jeg ikke klarte for alt i verden å ta småen ut av sengen og oppi til meg for å amme. Jeg ringte og ringte på personalet og følte til slutt at de ble lei maset mitt. Det var ikke noe særlig. Mye bedre da pappaen endelig fikk komme å være med meg så han kunne hjelpe meg å ta gutten ut av sengen for meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå