Gå til innhold

Vi ordner til jul - del 2 (19 nov)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Del 2: gangen

Så har vi kommet til rommet innenfor døren. Dette er det første gjestene ser inne i huset ditt...

1. Rydd vekk alt som ikke hører naturlig til i gangen.

2. Ta vekk sommersko, sommerjakker osv. Det er på tide å innse at høsten har kommet.

3. Vask vinduer om du har det, støvsug tepper osv. Noe som trenger utskiftning?

4. Tørk støv av bilder, nøkkelskap osv. Har du forresten ryddet vekk gamle nøkler i nøkkelskapet?

5. Rydd opp i kommoder og skap. Har du ting som ikke blir brukt mer og som bare tar opp plass?

6. Tørk av lampeskjermer og sjekk om det ligger døde fluer i taklampen.

7. Sjekk brannvarsleren! Brannvarslerbatteribyttedagen er ikke før i desember, men sjekk om batteriet du har der nå virker!

8. Har du brannslokkingsapparat i gangen? Trenger det en sjekk? Vet du hvordan du bruker det forresten?

9. Trenger du nye knagger eller hengere sånn at gjestene har et sted å henge jakkene sine?

10. Har du en søndagsmaleflekk som lenge har ventet på å bli malt? På tide å finne frem malingen.

11. Hvordan lukter det i gangen? Svette sko og kattemat? Kanskje en luftfrisker hadde vært noe?

12. Skriv opp ting som skal gjøres og sett av en dag til å gjøre det.

13. Er du ferdig med alt fra forrige uke... husk ting du har skrevet på listen og få det gjort.

Når gangen er ryddet er det på tide å se litt på listene igjen:

1. Gavelisten: Tenk ut og skriv opp 4 gaver dersom du fremdeles har gaver du ikke har tenkt ut enda.

2. Handlelisten: Kjøp batterier, frimerker, konvolutter og evnt. film til kameraet... legg dette til side og noter at det er kjøpt.

3. Lagegaverlisten: Kjøp eller finn frem det du trenger for å begynne på gaver du skal lage selv. Når det først er fremme er det fortere gjort å faktisk starte på det også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk takk for inspirasjonen!! skal rydde skap og komodere for "sommer" ting og ellers ting som ikke er i bruk!! papp eksene står klar i entreen. så det er bare og hoppe i det!! Nå er det jul igjen, nå er de jul igjen.. trallalallala---

Skrevet

DU TRAFF ET ØMT PUNKT PIA!!

DET SER IKKE UT I GANGEN...

MEN SKO, SVETTE OG KATTEMAT?? FYSJ...

Det lukter det ikke her.. Ingen som svetter og katter forer vi ikke..

hehe

-jeg har ryddet i kjøkkenskuffer og kastet drit, og gitt bort det jeg ikke bruker

-jeg har ryddet VASKEROMMET av alle rom.. Strøkent. Så det virkelig såå ille ut??

-jeg samler inn klær til SOS barnebyer som vi reiser ned med til Latvia noen ganger i året.. Så jeg får gjøre det igjen....- takket være Pia

Skrevet

off ja min gang såg heller ikke ut - ryddet en del, men så er der en del ting som skal opp i ganen som er mellom soverommene.

Men.... der trengs det også en opprydning. Ting må opp på loftet før eg kan ta ting videre opp dit... hmmm en ond sirkel dette. Bare flytter rotet rundt etter som me ikke trenger det mer... hehe.

Får ta en kjempe opprydning på loftet etter nyttår før julepynten skal opp dit igjen *ler*

Skrevet

så genialt!

jeg kopierte andre tråden din, og laget teksten inni en sånn juleramme, i et dokument, og skrev ut. skal lage en julebok å gi min søster, for hun har ønsket seg noe som kunne organisert den hektiske jule-tida hennes! :):)

Skrevet

det skal jeg også gjøre, men skal ha de selv da, til neste år...hehe...genialt....

så flott at noen "gidder" å gjøre så mye forarbeid for oss....

tusen takk :-))

Skrevet

Genial tråd! Fikk dessverre ikke med meg første delen - noen som har en link til den? Er jo helt håpløst å søke seg fram til den...

Og tusen takk til HI

Skrevet

onsdag 14. november 2007

jul,del 1

Hver fjerde dag kommer ett nytt innlegg med tips til ting man kan gjøre... Tar man tingene litt for litt...og rommene ett for ett ... så får man sakene unna...og det blir ikke så mye å stresse med rett før jul.

... først ut er inngangspartiet. Hensikten er at man skal kunne få unna de tingene man til stadighet utsetter... F.eks å male døren, skifte pære...eller rett og slett male på navnet til minstemann på dørskiltet.

Ta med deg de tipsene som passer for deg fra dag til dag... og vær med på å telle ned til julaften - IDAG ER DET 40 DAGER TIL JUL.

Del 1 - inngangspartiet

Inngangspartiet er det første folk ser når de skal besøke deg - er du fornøyd med hvordan det ser ut? Det er best å fikse her før snøen kommer og dekker alt...for da blir det koslig til jul...og ikke minst blir det like koslig selv om snøen smelter. For de av dere som bor i blokk osv så er det vel ikke store greiene som skal til. Kanskje en blomst e.l?

1. Hvordan ser døren ut? Trenger den en vask? Eller kanskje et strøk lakk eller maling?

2. Hva med dørmatten? Har den sett sine bedre dager? Trenger den bare å spyles av eller er det på tide med utskifning?

3. Finnes det ting utenfor inngangspartiet som ikke burde være der? En eske som skal kastes? Gamle leker? Ta en opprydding og få vekk det som skal vekk.

4. Finn frem feiekost og fei vekk sand, gamle blader og annet rusk og rask.

5. Er det lys i utelampen?

6. Er dørskiltet "up to date"...eller mangler det et navn eller to?

7. Hvordan er lyden på ringeklokken? Batteriskift?

8. Skriv opp ting som må fikses og sett av tid til å fikse det.

9. Manglet du noe til inngangspartiet? Skriv det opp på handlelisten og få det med deg neste gang du handler. Maling til døren? Nye pærer?

10. Rydde inn hageredskaper, trenger ikke dem når snøen kommer.

11. Tøm blomsterkrukker og plante lyng eller noe i den duren i krukkene

12. henge opp en spiker til julekrans

13. luke vekk ugress rundt trappen

14. Skifte pære i ytterlyset

15. Rydd vekk alle sommerting, som blomsterkasser, bord og stoler

16. Stable opp den nysagde/høgde veden

17. Vaske og rydde vekk grillen.

Se på inngangspartiet ditt fra litt avstand. Er du stolt av å bo der nå? Er det noe som mangler? Litt pynt eller noe? Er alt klart dersom du skal ha lyslenker der til jul?

Etter at inngangspartiet er gjort er det på tide å skrive noen lister...

Skaff deg enten en julebok eller opprett en mappe på datamaskinen.

1. Gavelister. Du trenger ikke komme på gaver du skal gi bort enda, men det er greit å ha en liste over HVEM du skal gi til.

2. Aktiviteter før jul. Skriv opp datoene for f.eks julebord, avslutningen på koret, barnas aktiviteter...

3. Julekortlisten. Er denne den samme som i fjor? Skal flere ha kort enn tidligere?

4. Tidlige handlelister. Start med å finne ut hvilke menyer dere skal ha til julen. Er det noe av det dere trenger som kan handles tidlig? Hermetikk osv.

5. Julekakelister. Hvilke kaker skal du bake i år? Alle 7 slagene eller bare noen?

Skrevet

diB og alle dens smarte innbyggere - jeg elsker dere!!!!! :-D

Skrevet

Å dette var bare GENIALT:D

TAKK TAKK TAKK:D

Skrevet

Helledussen hva eg har rydda og stua vekk.

ER det muligt å ha alt dette rot samlet - har snart ett lass som skal på bosshaguen - men bør kanskje vente til eg har vært gjennom alle rommene. hehe. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...