Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg å min kjære har diskutert litt ..vi er ikke gift.. så babyen skal ha begges etternavn.... jeg syns det høres best ut med babyens navn ,hans etternavn,mitt etternavn til slutt..men han sier nei:/ så var vi hos svigers idag,å når jeg sa det til dei var det liksom : nei det gikk ikke ,mannens etternavn til slutt..det var bare sånn det var ,fantes regler for slik???det hørtes bare dumt ut,inegn så gjør det... kansje jeg er idiot men ...hvis du gifter deg kan du velge om du vil beholde ditt navn+hans,bare bruke ditt eget navn eller at han tar ditt???... MEN det går ikke at barnet heter damens etternavn til slutt??? noen som vet om det er regler for dette????? blir smågål vi lever i 2007!!!må vel kunne bestemme dette selv.... offda...
Gjest Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Det er ingen regler som sier noe om det, så det kan dere bestemme selv!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Om dere ikke sender noe til folkeregisteret så får barnet automatisk mors etternavn... og det at barnet skal ha fars etternavn henger vel litt igjen fra gammelt av, da det alltid var hans etternavn som ble brukt når man gifta seg... Men det finnes ingen regler for det.. man kan velge hva barnet skal hete, og hva man selv skal hete...
Ladybug~N&E Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 det fins ingen regel som sier at mannens etternavn skal stå sist. dere kan bruke etternavnene deres på akkurat den måten dere vil. du kan jo f.eks foreslå at dere bruker begge navnene med bindestrek mellom. da er det jo det første navnet(1.bokstav) som teller alfabetisk. Om han da hadde godtatt at barnet het "jensen-hansen" (han:jensen, du:hansen) ville jo dette vært etternavnet hans. ikke ola som fornavn, jensen som mellomnavn og hansen som etternavn. men fornavn:ola etternavn: jensen-hansen (da er det jo på en måte det første navnet som er "viktigst") skjønner??
Ladybug~N&E Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 da får dere begge viljen deres han etternavn står først som tellende etternavn (i alfabetiske registre registreres han da med forbokstaven i det første navnet først) og du får ditt sist fordi det høres bedre ut!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Jeg hadde gitt babyen ditt etternavn til slutt bare fordi mannen din er så sta og gammedags! I hvertfall når svigerforeldrene dine er av samme ulla. Ingen regel som sier at mannens etternavn skal være hovedetternavnet.
"gullet" Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Her så har barna fått mitt etternavn, nå er vi gift, så da blir d hans etternavn.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Jeg synes du skal ta det som høres best ut. I storebror sin barnehage har ca. 1/3 av barna mors etternavn til sist, så det er i hvert fall ikke uvanlig. Jeg ønsker dere lykke til med valget og håper dere blir enige. Slike ting er ikke noe gøy å krangle om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå