Gå til innhold

Utvikling- nyfødt som smiler, ler og pludrer!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er normalt. Trodde ikke at det var spesielt at babyen på snart 4 uker smiler, ler og "prater" før noen kommeterte det i dag.

Han smilte første gang da han var en uke, og like etterpå så lo han når jeg pratet og sang til ham. stoppet jeg, så stoppet han, og hve gang jeg pratet så lyste han opp med en gapende munn og hikstende latter.

Helsesøster sa at han hadde festet øynene litt over 1 uke gammel.

I går "pratet" han og smilte til sitt eget speilbilde, og i dag lå han under en uro og smilte og pratet til disse fargerike dyrene. :)

Vel, jeg tenkte at jeg skulle lese litt om utvikling, og der sto det at babyen ler og pludrer først i 3-4 mnd. alder.

Kan dette stemme i virkeligheten da?

Jeg tror egentlig at det er individuelle forskjeller, og at virkelighet er anderledes enn i bøkene. Vil derfor gjerne høre andres erfaringer.

Når pratet og lo din baby første gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker jo veldig tidlig, men så gøy uansett da:)

Lucas "smilte" ganske tidlig han også, men tror det var mest pga mageknip...:P

Han begynte bevisst å smile når han var rundt 6 uker,

men han lo ikke ordentlig før han var ca 3 mnd.

Det er jo veldig individuelt med babyer, uansett hva det gjelder, men det er tydelig at din lille er tidlig ute;)

Skrevet

Tidlig for latter og pludring, vil jeg si. Jenta mi smilte ordentlig til meg flere ganger allerede på sykehuset (med hele fjeset), og har fortsatt med det siden. Hun har pludret og "snakket" siden hun var to mndr, hviner, men har ikke hørt det jeg vil kalle hahahihi-latter enda, Hun er tre mndr.

Skrevet

Gutten min begynte å pludre masse da han var 6 uker, smilte litt før tror jeg, men lo ordentlig først da han var 3 1/2 måned.

Skrevet

Da snuppa ble født fikk vi smil da hun var en dag og vi var fremdeles på sykehuset. Hun lyste opp i hele ansiktet så det var virkelig ingen tvil.

Knøttet smilte etter et par dager hjemme (dro hjem etter knapt ett døgn) og han begynte å pludre etter ne ukes tid. Latteren kom for noen uker siden da han var ca 6-7 uker (er 10 uker nå). Han elsker å se seg selv i speilet og han hviner av fryd når han ser storesøster. Han ligger mellom oss i sofaen og prater med oss, svarer og sier aaaaaaaarrrrøøøø.

Jeg blir litt lettere irritert når jeg hører folk si at babyer som smiler med hele ansiktet har mageknip. Jeg har to barn selv, to tantebarn og mange venninner med barn og har fremdeles til gode å se en baby med mageknip som smiler. Grimaser derimot gjør de ofte da, gjerne litt sånn trykkende smerte grimase.

Tror det nok er veldig idividuelt fra barn til barn, og jeg vet at begge mine har vært tidlige med å ta kontakt. Jeg fikk sjokk da jeg skjønte at knøttet som 1-2 uker gammel "ropte" på meg. Hver gang jeg reiste meg fra sofaen (han ligger som regel ved siden av meg i sofaen mens jeg gjør skolearbeid) "ropte" han om eg ble borte for lenge. Yngste tante barne mitt brukte vel en drøy mnd før hun smilte og begynte å "snakke" littt.

Skrevet

Han er nok tidelig ja, i hvertfall med å le! :-)

Mine tre var ca 4 uker, 1 uke og 3 uker da de smilte for første gang og ca 3,5 mnd, litt over 4 mnd og 1,5 mnd da de lo skikkelig første gang. Pludringen husker jeg ikke helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...