Gå til innhold

familieøkonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil jo ikke sitte slik at vår familie sitter i flott hus men med en familieøkonomi som er strammere enn nødvendig.

Etter å ha regnet grundig på det, kommer vi frem til dette:

Låneutgifter: 20000

Andre faste : 8000

Altså totalt 28000 kr i mnd i faste utgifter, herrunder renter, avdrag, årsavgift, eiendomsskatt, mobil, strøm, barnehage, internett, forsikringer, nrk, sparing på div konti, ja alle våre utgifter.

Da sitter vi igjen med 15000 kroner.

Altså 15 tusen kroner til å handle mat for. Kjøpe klær for, fylle bensin på bilene, kjøpe ditt og datt.....ja til å shoppe for, kjøpe meg en ny lebestift, eller nye sko. Eller ett nytt bilde å ha på veggen.

Spørsmålet mitt blir som følger:

Er dette å ta seg vann over hodet?

Eller skal vi kunne overleve uten å føle fattigdommen gnage på oss når vi har 15 tusen pr mnd til mat, bensin,klær og diverse?????????

Ønsker seriøse svar.

Ser at vi som oftest handler for omlag 1500,- pr uke- handler lissom 1-2 ganger, og ligger på omlag 1500,-............er dette mye eller normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om dere har god økonomi =)

Dere vil nok ikke lide noen nød...

Vi er to voksne og 1 barn på snart 2 år, og kun 1 inntekt og har totale utgifter på 12000,- pr mnd (renter, avdrag, årsavgift, mobil, strøm, barnehage, internett, forsikringer, nrk, sparing osv, osv) og sitter igjen med 6000,- til å handle mat, klær, fylle bensin osv...

Vi klarer oss fint - det er ikke "fett" med bare 1 inntekt for tiden, men det går rundt - vi har råd til å legge litt til side og vi har råd til å gå ut å spise en gang i blandt, gå på kino eller kjøpe meg noe til huset eller et og annet klesplagg.

Jo mer du har å rutte med - jo høyere blir forbruket, sånn er det bare. En her inne skrev at de brukte bare 2000 kr i mnd på mat, vi bruker litt mer... En kan spare mye ved å bare planlegge litt.

Uansett - det virker som om dere har god økonomi =)

Det er tydelig at vi bor i et veldferds land ja...

Skrevet

Vi har 2 000 mindre enn dere og vi klarer oss fint. Vi lever billig, handler rimelige klær, lite uteliv men kunne kanskje spart litt mer på mat med bedre planlegging.

Vi tjener også mye mindre enn dere men har mindre låneutgifter, derfor blir det ganske likt likevel.

Skrevet

vi sitter igjen med 16 000 hver mnd - synes selv vi har kjempegod råd! Bruker + / - 1000 kr i uka på mat, bleier osv. Så sparer vi mest mulig, og fordeler da pengene i en pott for ødelagte hvitevarer / reperasjoner/ting til huset,

ferier/høytid ,

vanlig sparekonto

og en utstyrskonto til gutten.

Skrevet

men jeg har også så mye, og føler meg blakk heile tia........ sparetips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...