Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig? Jenten min som er 3 dager har sovet masse idag. Er jo sikkert normalt det altså,men hun sovner hele tiden når jeg ammer henne.Spiser litt å sovner. Ikke det jeg bekymrer meg over det er melkesprengen. Må jeg tømme det selv da? De er jo så stor å øm. Var faktisk idag morges jeg merket at prod var kommet skikkelig igang.

Er det nå det er fare for brystbetennelse hvis ikke tømmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør få tømt de ja.. er vondt men bør gjøres. vis du har en god pumpe er det bare il å slenge seg framfor tv og pumpe. er vondt i begynnelsen men når du er kommet i gang er det ikke så vondt.

Nora sov de første 2 ukene. nesten hele tiden. men var bare til å leve med.

Skrevet

Så så vidt øynene til jenta mi de to første ukene:) Bittesmå babyer er skikkelig trøtte ja:)

Sikkert lurt å få tømt de helt, ikke bare halvveis helle tiden!

Skrevet

jo mer du pumper jo mer melk produserer du, jo mer spreng får du. d lønner seg ikke å pumpe, ta deg heller en dusj å stryk puppene slik at det verste sprenet gir seg.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Husk at når hun er så liten så kan du ringe til barsel og få hjelp. Du kan også kontakte amme poliklinisk om det blir skikkelig ille.

Jenta vår hadde også en tendens til å sovne. Hun sov også veldig mye. Jeg skal ikke skremme deg, men dersom det fortsetter sånn lenge kan det hende du skal ta en tur på helse stasjonen å veie henne. Jenta vår sov så mye vi måtte begynne å vekke henne hver 3 time. Det gjorde vi fra hun var ca 3 uker gammel. Vi fikk tips fra HS om å gjøre det litt kaldt når hun skulle spise. Ikke noe godt teppe og gjerne kle litt av henne.

det er desverre VODNT i puppene i starten, det var det ingen som hadde fortalt meg. Jeg sto mye i dusjen med varmt vann rennende på brystene mens jeg håndmelket litt. Jeg får ikke til å pumpe uten nesespray som starter utdrvnings refleksen. Ikke vent med å få deg det om du trenger det.. for meg har det vært GULL du må ha resept fra lege. (f.eks legen på HS)

Lykke til med den lille...sier til alle at de må huske å nyte den første tiden som er så slitsom, vond og vakker og aldri kommer tilbake. Husk å ta alt for mange bilder dersom du har digitalkamera ;)

Skrevet

Takker for svar. Har nettopp tatt en dusj å bare fått litt ut med hendene. mye bedre nå.

Skrevet

Gratulerer med jenta! Og med super produksjon!

Du har jo allerede fått gode råd, her er mine.

Prøv å la henne selvregulere melkemengden din i en ukes tid. Som regel så vil det går seg til, slik at du produserer akkurat den mengden hun skal ha. På dagtid er det ok å vekke henne og legge henne til hver 3-4 time, men om hun sover over natta, så er det helt ok. Når hun dier, så forsøk å holde henne våken ved å stryke på kinnet, kile under tærne, kle gjerne av litt klær så det ikke er varmt, osv. Bytt bleie mellom hver pupp så hun er våken.

Vei henne så på helsestasjonen om en uke, og om vektoppgangen er tilfredsstillende, så trenger du ikke stresse og bekymre deg for om hun får i seg nok pga at hun sover så mye.

Mye pumping nå i starten vil bare gi deg enda mer melk, så håndmelking i dusjen som du allerede har prøvd er helt supert for å få bort den verste sprengen uten at du øker produksjonen.

Og puppene er veldig ømme i starten, det er sånn det skal være. Få deg en god ammeBH med skikkelig støtte og bruk ullinnlegg. Det forebygger brystbetennelse også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...