Gå til innhold

Hvordan rekker dere å bade barna hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi elsker å bade og hvis jeg først putter henne oppi badekaret går det fort en time...

Hvis skal bade hver dag da så blir det ikke mye tid igjen til lek og kos med mamma og pappa.

Så her bades det kun 1-2 ganger i uka. Og det er alltid i helga. I ukedagene dusjer vi om det er behov ellers en vask med klut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte som deg ;-)

Etter barnehagen er det middag , så er det fort barnetv eller lek ! Og vips så er det leggetid ...

Skrevet

Lillebror bader hver dag, men han er jo bare i vannet noen minutter. Storebror bader ca 2 ganger i uken, de kveldene han ikke bader vasker vi han skikkelig med klut. Ja, bading tar fort mye tid.

Skrevet

Jeg bader dem vel kanskje ikke hver dag, men kanskje 5 ganger i uken. De elsker det også, men en time? Det hadde aldri vært aktuelt. Her sittes det toppen 10 minutter i badekaret. Har de i det hele tatt hud igjen?

Og noe så kjedelig som å sitte på badet å se på ungen bade i en hel time. Flink du, som orker!

Skrevet

Dusjer dem jeg også...inni hjørnet og på med dusjen. Begge to før frokost. Men kun annenhver dag, Bad i kar er mer til kos :) Ellers blir det vask med klut, ja.

Skrevet

Det er ikke alltid lillegutt er enig i at badet er over, men jeg lkar han da ikke sitte der i en time. Maks 15 min. Er det ille å stå opp så er det heldigvis ikke lenge til neste bad.

Skrevet

Sitter ikke med henne på badet hele timen. Bruker som regel tiden til å vaskebadet, file ben, men sitter også på pc'n i gangen rett utenfor. Hun er rolig i badekaret og synger, snakker masse så er ikke bekymret for at noe skal gå galt. Er det rolig mer enn 10 sekunder så roper jeg på henne og får svare med en gang. Hadde hun vært hyper i badekaret derimot hadde det vært noe annet. Har en niese som er hyper i badekaret, hun er 7 år, og jeg tør nesten ikke gå fra henne..

Skrevet

jeg er alene, men rekker å bade barna hver kveld for det, he he! bare eldste som bader hver dag da, orker ikke bade minstemann mer er ca 3 ganger i uka. Snuppa har alltid badet hver kveld, så greit å fortsette m det før pysjen skal på.

Skrevet

Er jo helt unødvendig å bade de små hver dag! Selvfølgelig hvis det er spesielle grunner til å bade dem (bleie-uhell osv.) oftere noen ganger, men ikke fast hver dag! Vi dusjer/bader 2 ganger i uka.

Skrevet

Jeg rekker IKKE å bade mine små hver dag iallefall, og jeg lurer på om det egentlig er nødvendig også.

Her bades det 3 ganger i uken, ellers vasking med vann og klut.

Skrevet

Ikke nødvendig å bade hver dag, men vi gjør det oftest likevel.

Mine er fire år og 19 mnd. Enklere å bade de, og ta dem opp en og en enn å vaske de grundig syns jeg. Ihvertfall like enkelt. Når de sitter i badekaret rydder jeg badet, bretter klær mm. Eller dusjer selv. Har begge deler på ett rom.

Skrevet

Er det ikke sånn at man har større sjanse for å få allergier og tørr hud hvis man bader for ofte? Her er det bading 1-2 dager per uke, blir fort vekk 30-40 min per gang i alle fall:-)

Skrevet

Her må vi bade stort sett hver dag:o) Men, bruker ikke en time da.. Fyller karet mens han kler av seg, så en liten runde i karet:o)

Innemellom bruker vi god tid da, men vanligvis tar det 10 min:o)

Skrevet

snuppa har alltid badet hver dag. hun elsker å bade. vi gjør det på kvelden. men har hendt noen dager at vi ikke har gjort det.. da har hun ofte dusjet med meg (eller badet mens jeg har dusjet) på morgningen. hun kan sikkert sitte i badebaljen en time og. men stortsett bruker vi vel 20 min på badingen eller noe sånt. går helt fint det.. kjekt å sitte der å prate med henne og spurte med henen osv.;)

Skrevet

Det burde ikke være noe problem å få tid til å vaske barna skikkelig hver dag, dere dusjer vel hver dag selv?!

Så hvorfor skal da barna nøye seg med noe mindre?

Vaske et barn som har vært hele dagen i barnehagen med en klut høres rett og slett ekkelt ut spør du meg. Skal det stakkars barnet være nødt til å legge seg full av dagens skitt? Nei, det er fullt mulig å få vasket barnet på en skikkelig måte uten at det skal ta en time. Sett barnet i badekaret og bruk dusjen!!

Bade barnet kun 1-2 ganger i uken?! Helt alvorlig...

Skrevet

Vet ikke hvordan du vasker barna med klut eller hvordan du kler barna i bhg, men å holde de rene uten å bade hver dag er i grunn ikke så vasnkelig.

Jeg mener og tror at huden overhodet ikke har godt av å bade/dusje hver dag. Ja, jeg gjør det selv. Men håret mitt er ødelagt og MÅ vasker hver dag for ikke å bli fett, og jeg har tørr hud som må smøres og smøres. Jeg ser ikke noen grunn til unødvendig å ødelegge snuppas hår eller fettlaget i huden hennes.

Bading eller dusjing hver dag er i mine øyne helt unødvendig. Det anbefales heller ikke til nyfødte, så tipper den anbefalingen gjelder utover barneårene også.

Skrevet

Ikke vet jeg hva dine barn gjør i bhg. Mne snuppa mi er aldri så møkkete at hun må legges i bløtt ... Hun er en aktiv og sunn unge som ikke sitter stille og perler , men det er begrenset hvor møkkete hun blir på en dag ! Dessuten har hun klær på mesteparten av kroppen , og hun svetter ikke ...

I gamledager var det vanlig med karbad 1 gang i uken , klutvask morgen og kveld ! De var da rene da også ?

Det er overdrevet hygenisk hysteri å bade ungene daglig , men for all del gjør det ... Men ikke kall mitt barn stakkars fordi hun bader 2 ganger i uken !!!

Skrevet

Vel, det er jo ikke nødvendig å bade en time, da.... Jenta mi på to år elsker å bade, og hun bader hver kveld. Men ved ca 15 minutter setter jeg stopp.

For oss tar det egentlig ikke noe lengre tid å bade. De dagene hun av en eller annen grunn ikke bader, bruker hun gjerne laaang tid på å sovne. Badinga gjør henne stuptrøtt, og hun sovner nesten med en gang etterpå.

Men man trenger jo ikke å bade hver dag heller. Mange får tørr hud av det, men det problemet har heldigvis jenta mi. Vi er forsiktige med såpe når hun bader så ofte.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å bade hver dag, men om hun elsker og bade og bare får bade 1-2 ganger i uka er det jo forståelig at hun bader en time av gangen. Hva om hun får bade 10 minutter hver dag, går jo like lang tid som om hun får bade 1-2 ganger i uka.

Skrevet

Her bades det hver kveld. Har god tid til det.

Kommer hjem 1630 som regel. Og når middagen er laget og spist ca 1730 så setter jeg guttungen i badebalja og rydder på kjøkkenet etter middagen, han kan fint bade uten at jeg ser på han hele tiden. 3 å ri januar.

Så men jeg rydder etter middagen, bader han. Så er det opp for å se barnetv, tar på pysj i stua. Når barnetv er slutt er det som regel en yougurt og så leser vi i senga til kl er 1930. Da sover han som en stein. :)

Det er slik rutinene her har vært siden han var baby. Han elsker jo å bade, sitter å synger og snakker. så vil ikke ta fra han den gleden.

Skrevet

Mine barn har aldri badet hver dag. Og jeg klarer fint å holde de rene alikevel. Kommer jo litt ann på årstider da. Blir oftere bading på sommeren etter bhg.

Eldste på snart 4 år elsker å dusje, og kunne nok dusjet hver dag. Men, han har tørr hud og litt eksem, så max hver tredje dag. Minste på 1 år bader også ca hver tredje dag. Hun har også litt tendenser til tørr hud.

Ellers tar vi det litt etter behov. Noen ganger oftere, noen ganger sjeldnere.

Skrevet

Fikk beskjed av helsesøster at det er helt unødvendig og bade småbarn hver dag..ikke bra for huden heller. 1-2 dager i uka holder det, ellers brukes klut. Småbarn lukter jo ikke svette slik voksne gjør, og blir heller ikke svette på samme måten.. blir hun svett i håret vasker jeg det med en klut og litt varmt vann.

Bader henne ellers etter behov, hvis hun har grist seg ekstra ut f.eks..

Skrevet

Hvor gammel er barnet da...? Siden du går ut fra badet liksom...

Jeg bader ikke mathias hver dag.. annhver dag. ( 10 mnd) Men tar å skyller stompen under vasken så og si hver gang har har bæsja..( 4-5 ganger om dagen) Føler ikke at det blir "ordentlig" rent med vann og klut.

Skrevet

Ja, det har jeg også lurt på.

Her bader eldste ca 1-2 ganger i uka som din. Han elsker å bade, så her også blir det fort en time når han først er nedi vannet. Jeg synes de skal få lov å kose seg i vannet, badestund skal være kosestund synes jeg. Jeg pleier også som deg å bruke tiden på å vaske badet, ellers har jeg med meg et blad og sitter og leser. Og selvfølgelig har de hud igjen etter en time i vann. Den som lurte på det, må vel ha en unge som har papirhud hvis det skulle være et reelt problem.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...