Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag skal lillegutt på 1 mnd og jeg kjøre fra moss til Trondheim. Har bilstol, men han skal jo ikke sitte i den i mer enn 30-45 min av gangen. Lurer på om jeg skal låne meg en bag slik at han kan bytte på den og stolen, hvis ikke blir det mange stopp og en fryktelig lang tur. Har ikke så lyst til å ta fly alene dersom det blir masse gråt. Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammen er sønnen din?

Vil tro dere kan kjøre litt lengre perioder i strekk om han trives i stolen. Blir han utilpass må du jo stoppe, men vil tro du kan kjøre iallfall i 2 timer uten stopp om han har det fint der.

Men er supert å ha bag og bagnett for å bytte på også altså, men prøv det ut først slik at du vet at han liker å ligge oppi der. Gutten min liker bilstolen mye bedre, virker som han føler seg litt innestengt under nettet.

God tur! (Vi skal kjøre 140 mil til sommeren igjen, men 15 mnd gammel gutt.)

Skrevet

hehe, skjønne rikke hvordan jeg kunne overse at han er 1 mnd :)

MEn svaret mitt gjelder for det ;)

Skrevet

Jeg ville aldri brukt bag i bil, barnet ligger ikke særlig trygt i den. Tror ikke barnet tar skade av å sitte lengre enn 30-45.

Har du flydd med han før? Tror ikke det er noe problem å fly med så små, så har du mulighet til å fly ville jeg valgt det.

Skrevet

Har ikke flydd med han før nei. Har også hørt at bag ikke er trygt. Jordmor på sykehuset var veldig opptatt av at babyene ikke måtte sitte lengere enn 30-45 min i bilstplene før de var sterkere i ryggen og nakken.

Gjest Ut på tur
Skrevet

da jenta vår var på den alderen reiste vi både med bil langt og med fly. begge gangene var pappaen også med. vår biltur var bare en tur som normalt tar 5 timer. vi brukte 7 timer ene veien og 8 timer hjem. Da satt en av oss bak hele tiden.

Fly er helt klart min anbefalning,Få noen til å følge deg frem til innskjekking.Da kan du få hjelp til å pakke inn vogn osv .

Dersom du ikke har elastisk bæresjal er det virkelig å anbefale på en sånn tur. I det kan du bære babyen så mange timer du vil. Han kan sove der og blir skjermet for noen av inntrykkene som er på en flyplass. En praktisk greie når man reiser alene er dobesøk. Du behøver faktisk ikke ta ungen ut av sjalet.Du har begge armene fri så du kan handle deg mat og drikke greit. Jeg har litt for stor byste så jeg får det ikke til, men man kan faktisk også amme inne i sjalet. Du må ta ungen ut av sjalet for å feste i selen på flyet. Da har du bare sjalet på for da er det klart til dere skal ut av flyet igjen.I håndbagasjen som gjerne er en ryggsekk har du med deg et par bleier mer enn du behøver, et par klesskift (i tilfelle noe tull med flyet) og yttertøy i tilfelle det blir tull med bagasjen.Jeg hadde også dynen hennes med meg. Den er grei å ha når du går ut gaten f.eks for der er det kaldt. Har du dundyne kan den jo rulles sammen til "ingenting" Det kan også være greit å ha med litt antibac i tilfelle du føler for en håndvask og ikke kommer deg til en vask. På appoteket får du kjøpt nesespray for barn i alderen 0-2 år. Den bruker du på babyen før dere letter. Når dere letter og lander ammer du. Jenta vår bare sovner. Husk å beregne god tid i begge ender for det tar tid å reise med baby. Husk å bruke den tiden du trenger til å komme deg på plass på flyet og å komme deg ut igjen. De andre passasjerene får bare vente.

Fordelen med fly framfor bil er at da kan du trøste hele tiden om babyen gråter. Det kan du ikke i bilen. Moss Tr.hjem tar vel omkring 7-8 timer til vanlig ? Hver 2 time maks bør du stoppe og ha ca 1 times pause. ... det blir en laaaang tur.

Skrevet

Du kan leie en boxette. De er sikre og skåner ryggen til babyen siden barnet ligger. Vi fikk leie en i en babyutstyrbutikk. Anbefales!

Skrevet

I Sverige er det ikke lenger tillatt med boxette/bag m nett, trygg trfikk anbefaler det heller ikke, er visst absolutt ikke trygt nok.. Tror jeg ville satsa på fly.

Skrevet

Vi har kjørt tilsvarende strekning to ganger nå og det har gått veldig greit. Vi har riktignok vært med begge foreldrene...

Angående sittetid i bilstolen er det veldig ulike meninger om og din helsesøster er nok en av de som har en bestemt mening. Hva som er "riktig" er det vel ingen som vet. Prinsippet må vel være at barnet får strekt på seg med jevne mellomrom og at man tar hensyn hvis barnet uttrykker ubehag. Vår helsesøster var var veldig negativ til å kjøre i det hele tatt, men kunne ikke gi oss noe begrunnelse.

Vår løsning har vært å leie boxette på Baby Shop, du betaler et depositum på 1000kr som de trekker 100kr fra for hver måned du beholder den. En boxette er en bag i hardplast hvor barnet er festet med en fempunktssele. Bruker du denne, trenger du ikke å bekymre deg for tiden. I denne er barnet spent fast, i motsetning til i en vognbag med nett, hvor barnet ligger løst. Boxette er godkjent av Trygg Trafikk, men er ikke anbefalt i like stor grad som bakovervendt bilstol, som er hakket tryggere. Har du med en boxette, kan du jo veksle mellom denne og bilstol, det funket veldig bra for oss!

Ønsker deg og junior en fin-fin biltur opp dalen ;o)

Skrevet

Hadde tatt fly evt. kjørt turen over lang tid og en overnatting om mulig. Altså reist ca. halve turen der en finner et hotell e.l. og tatt resten av turen neste dag.

Skrevet

jeg kjører 40 mil med en som var 3 uker gammel med en stopp. så lenge de ikke klager og de sover bare kjør....

vi har kjørt 80 mil på helg uten problemer

Skrevet

Jeg ville tatt fly, tatt masse fly med min lille og det er ikke noe problem. Boxette og bag er absolutt ikke anbefalt av Trygg Trafikk (som jeg velger å høre på i allefall) og veien oppover er jo en av de veiene som til tider er minst forutsigbare mht føre etc etc.

Skrevet

vi leide nett til vogbag da vi skunne kjøre langt.baby sov og sov og hadde det fint oppi der. ligger trangt, fordi du legger "støtteputer" på innsiden av vogna og spenner nett over. vi fikk også med oss diskusjonen bag/ikke bag-men vurderte det dithen at vi heller ville at baby skulle ligge godt når vi først kjørte så langt.

forøvrig kan jeg anbefale deg å la mannen kjøre, mens du og baby tar tog!Det er løsningen vår. hvis du ringer å bestiller kan du få vognplass, og det funket kjempegreit. baby sov i tre timer her. jeg hadde med meg elastisk sjal som jeg bar henne rundt i toget, og så lå hun å pludret i bagen resten av tida. gikk kjempefint:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...