Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Var til legen denne uken og håpet kanskje at jeg skulle bli delvis sykemeldt,en dag eller to i uken til å hente meg inn igjen på, selv og jeg ikke er syk på noen måte. Er bare så ufattelig sliten. Jobber 100 %, med mennesker hele dagen og må yte mitt beste hele tiden. Om jeg ikke er på jobb, går det ut over andre, for det er ingen andre som gjør jobben for meg. Noen dager har jeg ikke engang tid til lunsjpausen min, og som regel er jeg ikke ferdig til arbeidstidens slutt. Forrige uke var jeg så sliten at jeg gråt hele veien hjem flere dager etter jobb. Men på legekontrollen så er jo alt det fysiske OK, og jeg forstod legen som om at det måtte være noe "unormalt" eller komplikasjoner som låg til grunn for sykemelding, ikke bare trøtthet og slitenhet, som er normalt og må påregnes når man er gravid. Jeg er ikke så flink til å fortelle sånt til legen, jeg er liksom helt frisk når jeg er hos legen... Derfor hadde jeg på forhånd lagd et brev der jeg forklarte alle mine følelser og hvor sliten jeg er osv... Men legen sa bare at jeg fikk bruke egenmeldingsdagene mine i første omgang. Så da jeg var ferdig der var jeg helt på gråten, men måtte ta meg sammen for skulle jo på jobb igjen...
*1+1=2 små* Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 uff da, men hva om du bare tar deg dine egenmeldingsdager først og ser om det hjelper litt? Ellers får du kanksje være tøff og si rett ut at du er utslitt og ikke være tøff jente forran legen?!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Jeg synes legen din hørtes ganske usympatisk ut. Ser iallefall ikke ut som du ble tatt seriøst. Hvis sykemelding bare gjaldt fysisk helse hadde mange med psykiske lidelser måtte vært ute i jobb. Jeg tror kanskje du også har en utfordring i å forklare legen din at din slitenhet er fysisk og hvilke symptomer det gir i tillegg til å være gravid.Ikke hold gråten til etterpå.Vis hva du føler og trenger. Ta noen egenmeldingsdager og så går du tilbake og forklarer på nytt hvis du fortsatt er kjempesliten. Jeg er også det og skal på kontroll denne uken, da blir jeg også som deg å ønske redusert stilling.Jeg kan aldri tenke meg at fastlegen jeg har hatt så mange år vil ha noen innvendinger mot det. Det er jo ikke sykdom men et helthetlig funksjonbilde han skal se på. Vi må jo ha krefter og psyke til fødsel og barn etter sv.skapet og. Lykke til. Sender oppmuntrende tanker.
ellesant Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Jeg fikk økt sykemelding fordi jeg var sliten... Kommer det an på legen kanskje?
Gjest Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Slem lege! Hvor langt er du på vei? Du får gå tilbake til legen din om kort tid, hvis du ikke får hentet deg inn på noe vis. Ingen som skal gå rundt å bli fysisk og psykisk utslitt, gravid eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Jeg er HI Takk for svar, det kommer sikkert an på legen ja. Mannlig lege dette... Blir liksom litt bekymret også, for alle mine venninner som har små barn sier at jeg må jo ikke bare tenke på meg selv lenger, men på den lille i magen også. Og jeg vil jo ikke skade babyen min med at jeg stresser så mye :-/ Er 29 uker på vei nå. Får vel ta noen egenmeldinger og så gå tilbake. Jeg har jo lyst til å jobbe, men problemet mitt er å jobbe fem dager i strekk. Kan man planlegge på forhånd å være borte med egenmelding? Må nemlig flytte på timer osv dersom jeg skal være borte..
nungo Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med jordmoren din. Jeg er ikke god til å fortelle legen min hvordan jeg egentlig har det og når alle fysiske tester var OK, så bare smilte jeg og gikk igjen. Da kan jo ikke legen gjette at jeg hadde det dårlig heller. Men så var jeg til kontroll hos jordmor og det var mye enklere å snakke med henne. Hun var ikke så opptatt av det fysiske, men hvordan jeg faktisk hadde det. Hun sendte mig direkte til legen med anbefaling om 100 % sykemelding resten av svangerskapet og det var tydelig at legen la stor vekt på uttalelser fra jordmor. Prøv det!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Hi igjen.. Det hørtes lurt ut, nungo. Har vært hos jordmor to ganger, og det var så mye lettere å snakke med henne. Første gangen var jeg så glad at jeg var nesten på gråten da også, for endelig fikk jeg spurt om alt jeg lurte på. Det er nemlig fire leger her som deler en og samme stilling, så den jeg var til nå var nr tre i svangerskapet. Og de to andre var ikke bedre, den første mente at svangerskap var så naturlig og ingen sykdom osv og at man nesten kunne se på forhånd hvem som kom til å få komplikasjoner!!! Var til lege nå kun fordi jordmor ville at jeg skulle ta noen blodprøver.. Får ta meg en tur til jordmor og fortelle hvordan det står til. Har også sendt en mail til sjefen, så kanskje han vil forsøke å gjøre noe med arbeidssituasjonen også. Tusen takk for god støtte, følte meg så teit når jeg hadde "lagt ut sjela" til legen i brevet jeg hadde og ikke ble sykemeldt..
Gjest Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Hei! jeg er aktivt sykmeldt og det var ikke noe problem å få det,har vært det i ca 2 uker nå,er 36+1 i dag. Grunnlaget for den aktive sykmeldingen er at jeg er veldig sliten når jeg kom hjem fra jobb,nå har jeg kvinnelig lege så det kan jo hende at hun klarer å sette seg mer inn i min situasjon enn en mannlig. En jordmor på sykehuset sa noe veldig klokt/fornuftig til meg: det er ingen som takker deg etterpå for at du har jobbet så lenge og stått på og føder for tidlig pga det. Så sant så sant. Nå er det også veldig viktig at jeg er ekstra oppmerksom på å få nok hvile frem til fødsel pga at jeg har epilepsi, blir jeg utslitt ved fødselen så kan det fremkalle anfall. Det kan også være en av grunnene til at jeg fikk aktiv sykmelding så lett. Men uansett så synes jeg at er man sliten og gråter når man kommer fra jobb pga at man er utslitt så er det god nok grunntil å få en sykmelding. Drit i jobben og tenk på deg selv og den lille.... jeg jobber i bhg og det er ikke verdens letteste jobb det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå