Gå til innhold

Feber, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har fått feber, den er rundt 38,5. Er dette høyt? Han er 9 mnd.

Hva pleier dere å gjøre?

Er ikke glad i å kjøre på med paracet og lignende, gjør ikke det på meg selv heller.

Hans allmenne tilstand er egentlig som før, bare litt roligere.

Han har spist å fått i seg lik mengde mat og drikke som han vanligvis gjør, og drikker også så han får i seg veske nå etter at feberen har blitt målt. Har sovet i 2 korte lurer i dag.

Han skal snart ha kveldsmat og legge seg for natta.

Skal vi bare se an, og om han våkner og er varmere evt reiser til legevakt?

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg er heller ikke så veldig fan av å bruke paracet. Sist min lille sønn var syk gav jeg han paracet da han skulle sove. Dette slik at kroppen skulle få litt hvile til å kjempe mot bakteriene i kroppen. Ellers så våknet han så mye på natten. Snakka med en legestudent ang. dette etterpå, og hun sa at alt med måte. Det var ikke farlig, så lenge det ikke ble overdreven bruk av det.

Lykke til. Er utrolig kjedelig med sykt barn.

Skrevet

Nei, 38,5 er ikke så veldig høyt, man må over 39-39,5 før det er høy feber hos barn. Kommer jo så klart an på hva de pleier å ha da, min eldste kan løpe rundt og leke med 39 i feber, han ligger på 37 grader normalt, mens mellomste ligger strak ut når han har 38,5 i feber, han ligger på 36 grader normalt.

Så lenge barnet ikke ser ut til å ha de vondt og har ok allmenntilstand (altså får kontakt med dem og de drikker, så gir jeg ikke paracet så lenge feberen er under 39-39,5 grader, er den over det gir jeg gjerne, spesielt om det er kveld og de skal legge seg. Utover det tror jeg det er bra for kroppen å jobbe litt med feberen med mindre barnet er av den typen som får feberkramper.

Jeg reiser ikke til legevakten før jeg merker de er skikkelig syke, dvs hyler og tar seg til øret, har veldig nedsatt allmenntilstand og har hatt høy feber i mer enn 2-3 dager osv. Det er ikke nødvendig å ta med et barn til lege bare fordi det har litt feber, men klart man blir bekymret om det er første gangen barnet er sykt, så det vil nok en evt lege ha forståelse for :-) Bare sørg for å få i småen din mye væske og følg med på tempen. Har han fortsatt feber etter 3 dager ville jeg ringt lege bare for å høre om det var nødvendig med en sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...