Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn (ca. 10 år gammel) husker jeg at jeg spurte mora mi om jeg kunne få lov å ta kusmavaksine. Da jeg var baby hadde ikke MMR-vaksinen kommet ennå. Men jeg ble vaksinert mot meslinger alene i en enkelt vaksine, og jeg fikk vaksine mot kikhoste i trippelvaksinen da jeg var baby. Mine foreldre vaksinerte seg mot kusma da jeg var liten fordi ingen av de hadde hatt kusma da de var små, mens jeg fikk ikke kusmavaksine da. Jeg ble vaksinert mot røde hunder i 6. klasse, men det var kun mot røde hunder. Jeg hadde ingen barnesykdommer som liten, og derfor levde jeg i frykt for å få barnesykdommer som "stort barn". Vannkopper fantes det ingen vaksine mot, så den kunne jeg ikke gjøre noe med. Og jeg husker jeg grudde meg til den. Men siden jeg visste at foreldra mine hadde tatt kusmavaksine, så ba jeg om å få lov å ta den. Og da svarte mora mi meg litt hånlig og nedlatende "Er du vettskremt for barnesykdommer?". Svaret var selvsagt "ja" fra min side, men jeg husker at jeg syntes det var veldig sårende at min egen mamma ikke kunne være litt mer medfølende og respektere meg for den jeg var. Jeg var nemlig både sår og engstlig og derfor var jeg bla. veldig redd for å bli syk og også redd for barnesykdommene. Og jeg syntes at mora mi kunne latt meg få lov å være som jeg var, og var jeg redd for barnesykdommer så var jeg redd for det. Jeg syns det var stygt gjort av henne å svare meg sånn ekkelt og nedlatende og indirekte si at det bare var reinspika tull at jeg var så engstelig for å få barnesykdommer.

Noen som er enig i dette, og forstår mine følelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det plager deg ennå, kan du vel bare ta vaksinene nå?

Moren din håpte kanskje at du skulle få sykdommene mens du var liten.

Det gjorde moren min. Hun sendte meg til alle sjuke unger som var i nabolaget. Jeg har følgelig hatt alle barnesykdommene. Kunne selvsagt valgt å være sint og såret over at moren min pådro meg alle disse sykdommene helt med viten og vilje, men hvorfor gidde...

Skrevet

Nå har jeg tre barn, den eldste er 7 år og den yngste er 4 måneder. De to eldste barna mine er vaksinert mot alle barnesykdommene som det er rutine å vaksinere mot. De har fått både kikhostevaksinen i trippelvaksinen, dattera mi på 7 år ble nå nylig vaksinert på nytt på skolen mot bla. kikhoste, og mot polio, difteri og stivkrampe. Og begge de to eldste har fått MMR-vaksinen. Min yngste datter på 4 måneder har fått sin første trippelvaksine, og jeg kommer til å fullføre vaksinasjonsprogrammet for henne også slik jeg har gjort for de to eldste. Jeg kommer til å la henne få MMR-vaksinen når den tiden kommer at helsestasjonen tilbyr henne den. Det er deilig å slippe de jævla barnesykdommene. Nå fikk de to eldste barna mine vannkopper i sommer, og det gikk bra. Men jeg påførte dem ingen smitte bevisst, det bare ble sånn. Dattera mi ble smittet av en venninne ute. Minstejenta kommer nok til å få vannkopper før eller siden, men det kan ikke falle meg inn å oppsøke smitte bevisst. Jeg er av prinsipp imot at foreldre skal bestemme at "nå skal du få den barnesykdommen, dette bestemmer jeg over deg". Jeg syns det er etisk galt å påføre barnet sitt sykdom.

Hvor gammel er du, Linaria? Jeg er 32. Jeg syns godt du kan ta mora di et tak fordi ho pådro deg de barnesykdommene med viten og vilje da du var barn. Men gjort er gjort. Ikke gjør sånn med dine barn, da. Du kommer vel også til å følge vaksinasjonsprogammet. Har du barn eller venter du ditt første barn nå?

Skrevet

Det er vel bedre de får barnesykdommene som barn og ikke som voksne? Det er jo farligere å få vannkopper som voksen enn som barn. Min bror utviklet Ramsay Hunt Syndrom pga vankoppene i 'voksen' alder (dvs 16år..) og det er IKKE bra.

Skrevet

Jo, men det er jo reinspikka tull. Er jo ikke noe å gå å tenke på, være vettskremt for å få barnesykdommer?? Ikke så bra at hun var nedlatende, det hjelper da ingen, men det var jo tanker som ar totalt overproposjonert i forhold til hvor ille det er å bli syk. Høres ikke ut som om de har gjort noen god jobb med å avdramatisere tankene dine, hjelpe deg med å forstå at dette ikke var farlig, men heller en sunn ting for kroppen (etter deres mening).

Det jeg er litt forbauset over er vel at du tenker såpass mye på dette NÅ.

Skrevet

Tror nok jeg kommer til å være en av disse "onde" mødre som håper barna får alle barnesykdommer som det ikke vaksineres mot mens de fortsatt er BARN! Er fryktelig plagsomt, for ikke snakke om direkte farlig å få visse barnesykdommer som eldre/voksne. Visste du forresten, nøffemor, at hvis en kvinne får rødehunder som gravid kan fosteret få store skader og t.o.m kanskje dø? Nei, mine barn blir nok dratt både hit og dit i håp om å bli ferdig med barnesykdommene før de blir farlige/utrolig plagsomme for dem som eldre...

Skrevet

Det finnes bare en nøffemor...............................

Skrevet

Hvorfor skriver du sånn, det finnes bare en nøffemor? Jeg syns det er ekkelt sagt om meg, jeg. Det virker som om du fordømmer det jeg mener.

Skrevet

Å være uenig i det du mener er ikke det samme som å fordømme.

Regner med at du er såpass oppegående at du "ser at det vil komme synspunkt på dine meninger" her inne når du publiserer dem i et forum som dette.........

Det er fortsatt bare en nøffemor......................

Skrevet

Unnskyld meg, jeg kan bare ikke la vær å blande meg. Det som får meg til å blande meg er deg "nummer fem på vei". Det du gjør er for meg på grensen til mobbing. Herregud.

Nøffemor: Jeg foreslår at du tar en prat med moren din. Fortell hvordan du føler det. Selv om det ikke fører fram er det sikkert deilig å få sagt det. Kanskje det gjør at du ikke er så engstelig lenger også. Lykke til, og ikke bry deg om slike idiotiske utsagn som "nummer fem på vei" kom med.

Skrevet

Å ikke være enig er ikke det samme som å fordømme.

Så er det sagt alle gode ting er tre:)

Vet ikke hvor lenge du har vært medlem her inne, men for min del så har jeg lest en del innlegg fra HI tidligere, og unnskyld at jeg sier det, ikke alt jeg har lest kan jeg ta like seriøst, dette innlegget inklusivt.

Forøvrig kan man be om at andre sine synspunkt ikke kommer på trykk her, for poster man innlegg på et slikt fora så må man nesten regne med at man får synspunkter/kommentarer på det man skriver. Å stemple det som mobbing eller grensen til mobbing får stå for din regning, alle gode ting er tre:), men du skal nu vite at jeg har prøvd å bidra med innspill og hjelpe de som treng hjelp siden jeg ble medlem her for en tid tilbake, og det kommer jeg til å fortsette med.

Dersom jeg fortsatt har lyst til det og føler for det så kommer jeg fortsatt til å stå for min egen mening, og ja, om jeg føler for det publisere den her......

Skrevet

Det er jeg enig i. Å bidra med innspill og hjelpe de som trenger det er jo en god ting, men å kun skrive "Det finnes bare en nøffemor..............................." handler jo ikke om å gi en konstruktiv tilbakemelding. Det kan jo også virke støtende eller gjøre ting vondt verre for den det gjelder. Jeg er absolutt ikke i mot at man får si sin mening altså, men synes det var en unødvendig provokasjon. Skjønner også at man kan synes noen innlegg er useriøse, det synes jeg også mange ganger. Tenker da at det er best å ikke svare. Men, nå hoppet jeg på selv...enda jeg tenker at det man blir provosert av bør man overse:) Vi får ta det med et smil;)

Skrevet

La meg si det slik at jeg har ikke samme mening som deg i denne saken nøffemor og har vært uenig i ting du tidligere har postet her.

Det er sikkert mange som heller ikke er enig med meg i alt jeg har postet her heller, det må jeg finne meg i.

Du har gitt meg mang en morsom opplevelse i noen av dine tidligere innlegg, men jeg mener ikke å såre deg og har du blitt såret av det jeg har skrevet så beklager jeg det... for det er ikke derfor jeg har svart på ditt innlegg.

Å ikke ha samme mening er ikke det samme som å mobbe...

Ha en fin kveld......

Skrevet

Må si meg enig med nummer fem på vei jeg gitt... Må være fælt å leve et liv i frykt for alt mulig og fordømme og forbanne alt og alle!

Skrevet

Signerer de 2 over meg... Må vel være andre ting å bekymre seg for?

Skrevet

Nøffemor: jeg er også 32.

Gidder overhodet ikke ta moren min et tak fordi hun pådro meg barnesykdommer. Hun gjorde hva hun var overbevist om at var best, slik (nesten) alle mødre gjør. Skal jeg gå rundt å klandre henne for det? Nei, guri malla...

:-D

Jeg venter nr.1.

Jeg kommer absolutt til å følge vaksinasjonsprogrammet + litt til. Jeg reiser en del (da til Afrika), og kommer til å fortsette med det (ikke akkurat mens knøttet er baby da. Venter til h*n er 3-4). Derfor kommer jeg til å vaksinere mot alt som er. Jeg ville gjort det uansett. Pga økt innvandring fra fattige land (f.eks Russland), øker hele tiden forekomsten av f.eks hepatitt her i Norge også. Dette er sykdommer som er såpass kjipe, at det er greit å være føre var. (Syns jeg...)

Skrevet

Må bare spörre deg Nöffemor, hvor er det du tar alt fra? Mener ikke å väre spydig eller ekkel mot deg på noen måte, men må si det kommer mange spesielle innlegg fra deg. Hvorfor går du å tenker på dette enda? Og, hvis det er et stort problem for deg, hvorfor ikke konfrontere mamman din med dette, höre hvorfor hun gjorde som hun gjorde?

Har flere ganger tidligere värt på nippet til å gi synspunkter på dine noe, unnskyld at jeg sier det, merkelige innlegg. Da har jeg klart å styre unna. Denne gangen må jeg bare kommentere det; HVOR TAR DU ALT DETTE FRA? Det virker som om du henger deg opp i småting og grunder deg gul og blå over dette!

Skrevet

Jeg kan helt ærlig ikke huske andre innegg fra Nøffemor, men jeg ser at andre enn deg "gullungen" mener hun henger seg opp i småting. (Som dette faktisk er.)

Nøffemor: hvis du gjør dette, kan det VELDIG godt forklare hvorfor moren din svarte nedatende. I såfall er hun vel drittlei "sytingen" din... Kanskje du skal granske deg selv,heller enn moren din, og se om du er en veldig kritisk og negativ person?

Jeg vet ikke. Jeg kjenner deg ikke. Men ser som sagt at flere her åpenbart oppfatter deg slik. Jeg kjenner folk som er slik, f.eks søsteren min. Og jeg blir så irritert til tider at jeg søren ikke klarer å svare henne i et hyggelig tonefall. Man blir nemlig dritlei av folk som klager på småting hele tiden- også folk man faktisk er veldig glad i. Men klage skal man gjøre når det faktisk er en skikkelig grunn for det.

Skrevet

nok et innslag fra nøffemor....

dere som svarer her har tydeligvis ikke fulgt med henne igjennom tiden :-)

hun skriver alltid om ting man aldri forventer, så jeg er ganske vant dette nå, og det gir meg alltid et smil i munnviken når jeg leser det

til nøffemor :har seriøst ikke foreldrene dine gjort noe værre mot deg enn dette skal du være utrolig takknemmelig for at du har så flotte foreldre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...