gullebaby2:) Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Noen som har lest Dagbladet i dag, ang den irakiske kvinnen som fødte 18 dager over termin og som mistet barnet. Blir så opprørt over at man tillater en gravid kvinne å gå hele 18 dager over tiden, trodde 14 dager var maks jeg. Dette går jo ikke an. Måtte bare få det ut. Har selv termin i morgen 19 november. Dersom jeg skulle gått 18 dager over termin vil det si at jeg ikke skulle ha født før 7 desember. Det hadde vært helt uaktuelt for mitt vedkommende. Noen andre som har reaksjoner på dette? Dette skjedde på Bærum sykehus og det opprører meg enda mer.
moskvamarit Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Hei. Har også termin i morgen:-) Er helt enig med deg. Fødte en jente sist ti dager før termin og hun var nesten fire kilo. Denne gangen er magen enda større. Har ikke vært på mer enn en ultralyd (uke 18), så hvem hvet hvor stor den neste pluggen min er...Og det er ingen sjangse for at man skal klare å "suttre" seg til igangsetting heller, da må man vel evnt reise til Lillehammer der de har dokumentert faren med overtid og der setter de igang etter en uke over termin. Er veldig bekymret da jeg tror babyen min er stor. Lykke til bursdagsbaby, håper vi slipper å vente for lenge:-)
enpå3ogenpå1 Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 ja det er helt forferdelig. En skulle ikke tro det var mulig i Norge i disse dager. Det virker som om sykehusene har forskjellig oppfatning av hvor lenge man skal/ kan gå over termin. Jeg har et barn i seteleie og leger og jordmødre har sagt til meg at jeg ikke blir satt i gang, det er bare noe de ikke gjør med setefødsel, så jeg kan risikere å gå både to og tre uker over (jeg skal føde vaginalt). Det er bare ikke aktuelt etter å ha lest artikler som dette. Blir veldig skeptisk og redd og tror jeg kommer til å kreve et ks om ikkeno har skjedd 10-14 dager over termin. Når det er sagt, så har vel ikke akkurat Bærum sykehus så veldig godt rykte....!?
gullebaby2:) Skrevet 18. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2007 Ikke at jeg er så redd for at det skal skje med meg, men føler kanskje at det er typisk at dette skjer med flyktninger som kanskje ikke snakker så godt norsk og ja du vet hva jeg mener. Er sikker på at dette ikke hadde skjedd med et godt gift par med god økonomi fra Bærum. Nå er jeg kanskje litt dømmende ovenfor Bærum Sykehus, vet med meg selv at jeg aldri hadde funnet meg i slik behandling i hvert fall.
gullebaby2:) Skrevet 18. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2007 Det som også er så opprørende er at de ønsket å føde på Ullevål, men at der var det fullt. Har hørt at Bærum venter veldig lenge med å sette i gang fødsler ja.
muchaneta Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 jeg er en av de som har fått fødeplass på bærum,men ville ha ullevål. Jeg er oppriktig engstelig for å gå langt over tiden. Jeg har en venninne som gikk to uker over tiden,å hennes barn døde:( Ingen kan fortelle henne hvorfor det skjedde,alt var fin helt frem til utdrivnigsfasen. Jeg har snakket med min jordmor som jeg går til kontroll hos om dette,å hun foreslo at jeg skulle skrive et brev til bærum om min"angst".Viss de skulle nekte å ta meg på alvor ,så ville hun prøve å hjelpe meg så godt hun kunne for at jeg skulle få det som jeg ville.Hun sa også at viss det hadde vært ullevål,så ville det ikke vært et problem for henne å få det gjennom,men hun var veldig usikker på bærum.Får bare håpe at det ikke blir et problem,kanskje går det fin av seg selv før det går for langt over tiden!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Jeg gikk 17 dager over termin sist, og jenta var 55 cm lang og 5400 gram tung. De visste det ble en veldig stor unge ettersom jeg hadde mål som tilsvarte tvillingfødsel, men likevel satte de ikke igang fødselen. Jeg fikk høre at "store mødre tåler å føde store unger" og at jeg hadde et bekken som fint klarte en vaginal fødsel. Men ungen satte seg fast og etter at de fikk dratt ungen ut med brudd i skulder, så klarte jeg ikke å komme meg opp på føttene selv. Jeg slet med store smerter i bekkenet i nesten to år etter den fødselen. Men nå har de lovet meg at jeg bare trenger å gå i 14 dager på overtid før de setter i gang denne gangen. Jeg syns uansett det er sykt. Hvor mye mer legger en unge på seg i løpet av tre dager?? Noen sykehus holder på sine rutiner og jeg tviler på at det har særlig mye med om man er veltalende eller ikke.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 i nasjonale retningslinjer står det 3 uker overtid (altså over ultermin)som et maksimum. Da skal ungen ut. Dvs at dersom man ikke er moden når det nærmer seg så skal det settes modningstabletter på dag 19, og ungen skal ut seinest på dag 21. Dette praktiseres da på veldig mange sykehus i Norge. Bl.a på mitt lokalsykehus. Synes dette er helt horribelt, og har selvfølgelig tatt det opp med Jm på sykehuset, men de er overhode ikke interessert i å høre dette. De mener at det er greit siden det står i retningslinjene, og det beste er om kroppen ordner opp selv. Og dette også selv om flere av de store sykehusene i Norge har satt 42+2 (altså 2 uker over termin) som absolutt siste tidspunkt.
*1+1=2 små* Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 det er rett og slett utrolig skummelt at det går an å la folk gå 18 dager over termin når mor forteller at hun er redd og de forventer en så stor unge!!!! Jeg skal takk og pris føde i fred.stad og har til nå bare gode erfaringer med de! Min JM vet om min angst for å gå alt for lenge over termin fordi min mens termin og ultralyd termin er 12 dager fra hverandre!!! Greit nok at det ikke er det beste å bli satt i gang, men å nekte en person KS når hele situasjonen går ut av styring... Jeg og tenkte med en gang: bærum og utlendinger kan ikke gå godt sammen....hadde de vært rike hadde hun så klart fått bedre hjelp..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 I artikkelen står det at gutten fikk dårlig hjertelyd da mora hadde 9,5 cm åpning. Med tanke på at noen fødende ikke bruker mange pressrier på å få ut ungen, så regner jeg med at legen i dette tilfellet tenkte at det ville gå raskere om mora fikk føde vagialt, enn å ta et hastekeisersnitt. Jeg jobber på sykehus og assisterer ved operasjoner, og jeg kan fortelle at det tar tid å gjøre alt klart før en går igang med operasjonen. Ikke bare skal legene i vask, men alt utstyr skal gjøres klart på sterile bord, og pasienten skal sterilvaskes og sterildekkes. Dessuten skal hun i narkose. Alt dette tar litt tid, enten en vil eller ikke. Jeg tror tilfellet her dreier seg om en veldig uheldig mor og en veldig uheldig lege, og har ikke noe med at "Bærum sykehus er dårlig", som noen skriver. ...
Dessa ღENDELIGღ Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Det er nettopp derfor jeg velger å starte modning av livmor i uke 35... Skal kombinere akupunktur og soneterapi... Vil ikke gå no særlig på overtid... Krysser fingre og håper at det hjelper.. Har nå flere venninner og bekjente som har testet ut dette.. Ingen av de gikk over termin.. De fødte få dager før termin alle sammen..
*1+1=2 små* Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Til anonym 17:13 De har da no virkelig vært borti haste ks før på et sykehus og hvis ting må gå fort så må de gå fort! Det står også at de brukte 7 forsøk med den sugekoppen.... f.eks i forbindelse med setefødsel og hastesnitt så er det jo slik at folk har epidural FORDI det kanksje må gå fort! Hele poenget er jo at dama ikke ble tatt seriøst og greit nok at hele situasjonen er uheldig..å gå 18 dager over termin er MYE med en stor unge! Morkaka slutter jo å funke etter 42 uker Hvis legen var uheldig bør legen kunne si at han/hun beklager!!!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Selvsagt er jeg enig i at legen burde si beklager! Og det er godt mulig at han har sagt det - det kommer ikke fram i artikkelen hva legen har tenkt og gjort og hva som har skjedd. Det eneste som står er: "faren påstår at", og "foreldrene tror at" blablabla. Jeg mistror de ikke, men en kan ikke alltid ta en liten artikkel i dagbladet for god fisk.. Misforstå meg ikke, jeg har den dypeste medfølelse for foreldrene, og syntes historien var grusom!
gullebaby2:) Skrevet 18. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 18. november 2007 Jeg kan lite om hva som er best i enhver situasjon, men reagerer på at hun gikk 18 dager over termin. Da jeg spurte legen på Rikshospitalet om når jeg senest kunne forvente å føde, fikk jeg til svar 14 dager etter termin. Derfor reagerer jeg på at de venter ytterligere fire dager på Bærum sykehus før de setter i gang en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Jeg skjønner godt at folk blir opprørt og redde av en slik sak ! et er utrolig trist for foreldrene ! Men denne saken mangler sykehusets side av saken . Sykehuset har ikke uttalt seg , de venter på gransking av saken . Dette er en enkel sak , og ikke noe som skjer hver dag på Bærum sykehus . Viktig å være litt kritisk til media også. Jeg har født på Bærum , og skal det igjen. Jeg følte meg veldig trygg på fødeavdelingen , og er IKKE redd for å føde der igjen .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå