Gå til innhold

skal jeg ta han med i begravelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min bestefar kommer til og gå bort om bare få dager, eller uker :(

fikk beskjed om dette i dag!

han er 2,5år, ganske vilter...

selv kommer jeg ikke til og være i stand til og ta ordentlig vare på han for jeg er sikkert kjempeknust...

noen sier ja, andre nei...

hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff så leit.! Vært der selv, så vet åssen du har det nå! *klem*

Nei, jeg ville ikke tatt ham med. Kan være veldig skremmende får så små barn å se at så mange voksene gråter og er lei seg. Han er 2,5år og forstår ikke allverden enda. Jeg ville heller laget en egen "sermoni" for evt å forklare eller gi ham en forståelse av at oldefar ikke kommer tilbake - litt seinere når du har hentet deg inn selv og orker å gjøre dette uten å bryte helt sammen. Evt måtte det være å ha med "barnevakt" slik at dere ikke blir stresset med og fly etter ham. Dere trenger å få sørge for å starte bearbeidingen

Skrevet

Jeg har tatt med meg barna og kommer nok til aa gjoere det ved senere anledninger ogsaa.

Men hvis du ikke klarer aa passe paa ham saa boer du vel ikke ta ham med. Han trnger aa bli forklart hvorfor folk graater, troestes hvis han trenger det, tas ut hvis han ikke klarer aa sitte stille....osv.

Skrevet

ja jeg er veldig usikker...

men kansje jeg skal få tatt med meg en barnevakt som han kjenner godt og som kan ta han med seg ut osv....

men tror dere han kommer til og bli redd?

dere andre som har hatt med små i begravelser, forklarer dere at oldfar ligger i kista og skal til himmelen....?

for han er veldig opptatt av oldemor og oldefar, og han har vært med noen få ganger og besøkt oldefar når han har vært syk...

hvordan ordlegge seg for og fortelle mini at oldefar er borte og kommer ike noe mer tilbake?

*snufs*

Skrevet

Vi tok med Nemi i begravelse men da var hun mye mindre. Men prøv heller å skaff barnevakt du og heller forklar han senere hvorfor du er lei deg osv.

Skrevet

Jeg hadde med min lille i begravelse om tirsdag (hadde ingen annen mulighet) og jeg hadde ikke gjort det igjen. Ho skjønte jo såklart ikke alvoret. Satt og sang, skulle springe pver alt, skrek og slo seg vrang og ble utålmodig.. Jeg hadde heller hatt barnet i barnehage og evt hentet det etterpå (hvis dere skal rteffes for kaffe eller noe)

Skrevet

Uff, så trist:(

Min bestefar døde idag. Jeg kommer ikke å ta min gutt på 2,5år med i begravelsen. Jeg ser ikke før meg at han klarer å sitte stille og jeg kommer å grine sånn at han kommer å bli helt ifra seg. Jeg tar med mini på 8 uker.

Skrevet

uff så trist alvis!

*kondolerer*

Skrevet

Vi må også i begravelse om ikke så lenge dessverre,

og kommer til å skaffe barnevakt til sønnen vår på 22 mnd.

Tror ikke at vi hadde fått han til å sitte rolig, og forventer heller ikke at han skal være stille. Ikke skjønner han noe av det heller, så det er nok best for oss alle at han ikke blir med.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt han med i kirken, men skal det være noen sammenkomst etterpå så hadde jeg tatt han med. Greit å ha litt annet å tenke på da. Gjorde det samme med min datter da min tante gikk bort. Jeg hentet henne hos den jeg hadde fått til å se etter henne mens jeg var i kirken..

Skrevet

kodolerer alva!

enig med de andre - ville hentet ham til minnesamværet. Jeg gikk høygravid så trengte ikke tenke på barnevakt, men ved seinere anledninger blir jeg å gjøre det.

Skrevet

Jeg syns en skal se litt på hvilke tradisjoner en har i sin egen familie for dette. Hos meg er det en selvfølge å ta med små barn. Etterhvert så bestemmer de selv om de vil være med eller ei. Jeg var alltid i begravelser da jeg gikk på barneskolen og oppover, selv om jeg igrunn ikke trengte. Jeg ser på begravelse som en familie sammenkomst, hvertfall når det er snakk om gammle mennesker. For meg er ikke begravelse kun trist og negativt. Det gjør heller ikke min familie, spesielt min fars side. Der er det latter, barnelatter og lek.

Det er nok en grunn til at jeg ser slik jeg gjør på døden og begravelser. For meg er det ikke så ille, det er slik livet er. Og så lenge det ikke er veldig speielle og tragiske omstendigheter så syns jeg barn skal bli med. Selv om de er små så får de med seg ting, og når de blir større er det lettere å forklare for de hva en begravelse og døden er. Jeg tror at det hadde blitt lettere for barna om de hadde vært med i en begravelse til oldefar når de var små, om det siden skulle skje noe tragisk. At mor, far eller andre nære skulle gå bort.

Men slik må se litt i sammenheng med hvordan en begravelse er i deres familie. Er det en begivenhet som kun er trist og sorgfull ville jeg nok ikke hatt med barn, men det kunne hende det hadde lettet litt på stemningen også.

Barn har ikke vondt av å se voksne folk gråte.

Skrevet

Ville ikke tatt med, du kommer sikkert til å ha nok med deg selv den dagen. Jeg hadde med sønnen min på 4 i begravelsen til fatter`n og det gikk helt fint, men han er veldig rolig da og vi hadde forklart han at mamma kommer til å være lei seg. Men ville ikke tatt han med hvis han var yngre.

Skrevet

Nei, jeg hadde med min viltre gutt i fjor da han var nesten 2,5 år i begravelse, det som skjedde var at svogeren min måtte gå ut med han og var ute hele tiden når vi var i kirka.

Skrevet

Prøv å få barnevakt. Han er så liten og skjønner ikke noe av det. Han kan også bli usikker av å se mammaen sin (og de andre) gråte.

Jeg synes ikke så små barn har noe i en begravelse å gjøre.

Skrevet

hmm, da tror jeg kansje at jeg lar han bli i bhg den dagen... men høre litt med mamma hva hun mener....

*uff*

Skrevet

Kondolerer

Atle Dyregrov som er ekspert på sorgarbeid med barn anbefaler å ha barna med på begravelser, men at man skal ha med en voksen som kan være der for barnet. En som kanskje ikke har noe forhold til den døde som kan gå ut med barnet hvis det ønsker det. På den måten får foreldre sin sorgprosses og barnet sin.

men det er jo din avgjørelse og du kjenner barnet ditt best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...