Gå til innhold

Lurt å drikke mye vann til salt mat? Eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut å spise pinnekjøtt i dag. Salt binder jo vann i kroppen, og jeg mener jeg har lest at man ikke bør pøse nedpå med vann for å unngå at alt vannet binder seg og man blir hoven. Eller tar jeg feil nå, slik at man bør drikke mye for å "vanne ut"?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt forklart: Nyrene regulerer hvor mye væske som skal holdes tilbake i kroppen under urinprodukksjonen. Denne prosessen styres av mange faktorer, men en av de er hvor mye salt du har i kroppen. Har kroppen din et høyt saltinnhold vil en større mengde vann holdes tilbake i kroppen for å gjevne ut konsentrasjonen. Er ingen ekspert så hvor mye vann som må til for å gjevne ut konsentrasjonene vet jeg ikke, og om dette vil gi negative utslag i form av mer hovne bein osv etter en salt middag har jeg ingen grunnlag for å svare på, men personlig tror jeg ikke det gjør så veldig mye om du drikker litt vann til alt det salte.. Kroppen vil uansett fortsette å absorbere og reabsorbere vann til den er fornøyd med vann/salt-balansen i kroppen.. Kanskje litt kronglete svart, men håper du ble litt klokere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...