Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg er blitt sykemeldt (i første omgang 1 mnd) pga svangerskapsdepresjon. Har ikke lyst å fortelle grunnen til sjefen min. Noen som vet noen andre "gode grunner" til at man blir sykemeldt over lang tid 100%? (Sjefen min gir alltid uttrykk for å ville vite hva det gjelder...ikke så lett, når man føler seg presset til å fortelle det...derfor må jeg finne en annen grunn å si til henne...ellers blir hun så furt/sur...
my-little-princess Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Hva du er sykemeldt for har hun ingenting med,det er mellom deg og legen. Men hvis du føler du må si noe,kan du jo bare si at det er svangerskapsplager.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Selv er jeg sykmeldt på 2 måned pga bekkenløsning. Men det er jo ikke så lett å skjule at du ikke har det hvis du skal starte å jobbe igjen da. Hva skrev legen på sykmeldingen din da? Ellers så har du jo både svangerskapskvalme og lavt blodtrykk.. Forstår at det ikke er lett å si til sjefen at det vil jeg ikke svare på.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Hvis du abselutt skal si noe,uten og villle si deprisjon kan du si det er pga kynnere. Si art du har vært plaget med dette om natten osv og er redd for tidelig fødsel..
inakvad Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Min arbeidsgiver trengte bekreftelse på at sykmeldingen var svangerskapsrelatert. Jeg ga de bare kopi av min del for der står jo diagnosen. Sjefene sa det var greit siden jeg insisterte, men følte at dette var litt rart siden dette er en del de egentlig ikke skal se, men jeg orket ikke ta kontakt med legen for at hun skulle skrive en bekreftelse. (Jeg har bare 50% sykemelding da, og frem til jeg nå har fått bekretet at det er en begynnende bekkenløsning, har det stått "tretthet i svangerskapet"). Kan du ikke bare få legen til å skrive en bekreftelse på at du er syk pga plager i svangerskapet f.eks.
HelenFlores Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Arbeidsgiver har ingen rett til å vite noe som helst, og har ikke en gang lov til å spørre! Om sykemeldingen er svangerskapsrelatert eller ikke har de heller ikke noe med, det er vel det samme for de!? Merkelig...
inakvad Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Jeg jobber i det offentlige og fikk beskjed om at det var noe de måtte vite... De trengte ikke diagnosen bare at det hadde med svangerskapet å gjøre. Kommunen burde jo vite om de trenger dette? Men, men, det har ikke så mye å si for meg.
Linaria Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Jeg har også fått beskjed om at arbeidsgiver ikke har rett til å vite grunnen til en sykemelding. Hvorfor man er sykemeldt er bare mellom pasient og lege. Det er jo derfor leger har taushetsplikt.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Grunnen er nok at arbeidplassene får spesielle tilretteleggingspenger hvis fraværet skyldes svangerskapsplager. Det får de ikke ved vanlig sykemelding. Hvis fraværet skyldes depresjon og ikke graviditet har arbeidsgiver ingenting med årsaken til sykemeldingen å gjøre. Er det sykemelding på grunn av svangerskap trenger du bare å si at det skyldes svangerskapsplager.
Rotekoppen88 Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Høyt blodtrykk kan du bruke. Jeg har vært sykmeldt for det nå, og det kan for "snu" hvis det blir sånn at du begynner å jobbe igjen. Hvis undertrykket er opp mot 100 blir man veldig raskt sm
Linaria Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Forresten, trådstarter: Du skriver at sjefen alltid gir uttrykk for å ville vite hva det gjelder... Jeg har også hatt en slik sjef. Det varte helt til en modig medarbeider med humoristisk sans svarte at "Hvis du absolutt ønsker å vite det så klarer jeg simpelthen hverken å sitte stille eller konsentrere meg om jobben, for herpesen min klør så innmari" :-D Jeg lo så tårene trillet da medarbeideren min fortalte det til meg. Husker ikke hva hun egentlig feilte...
Fruen i huset Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Man blir vel ikke sykmeldt pga lavt blodtrykk?! Selv om det er ubehagelig er det jo ikke farlig. Det er jo bare å knaske lakris ;o)
Gjest Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 Du kan jo si at babyen ikke vokser helt som den skal? Ellers er høyt blodtrykk og mye kynnere også sykemeldingsgrunnlag jeg har hørt om tidligere, som er vanskelig å "motbevise". Arbeidsgiver trenger bekreftelse på at sykemeldingen er svangerskapsrelatert fordi man da er unntatt fra arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene hvor man får lønn før man begynner på sykepenger) og fordi man da er unntatt oppfølgingsplaner og diverse annet - det er jo ingen grunn til å tenke rehabilitering når alle vet at plagene forhåpentlivis går over om noen måneder. Men for å kunne få disse "fordelene" må arbeidsgiver og arbeidstaker bekrefte til nav at tilrettelegging er forsøkt. Derfor vil jo gjerne sjefer vite hva de evt. kan gjøre for å tilrettelegge. Og da er det jo greit å ha en forklaring som feks. mye kynnere som er vanskelig å gjøre noe med. Lykke til - håper du også får god hjelp mot depresjonen!
2gulljenter + 1 gullgutt Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 "Arbeidsgiver trenger bekreftelse på at sykemeldingen er svangerskapsrelatert fordi man da er unntatt fra arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene hvor man får lønn før man begynner på sykepenger)" Står dette skrevet på noen sider (feks NAV)? Skulle gjerne vist det til min sjef, tilfelle, for han har mast om at "dette er den eneste sykmeldingsperioden vi har råd til dette året, bare så du vet det..."
Gjest Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 Nei, dette sto i brevet jeg fikk fra min arbeidsgiver, sammen med det skjemaet jeg skulle fylle ut. Sjefen min fikk et annet skjema som hun skulle fylle ut for det samme, hvor hun jo bla. skulle redegjøre for at tilrettelegging var forsøkt. Men det er jo ikke noe min arbeidsgiver har funnet på!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #18 Skrevet 18. november 2007 Hva med å si at du plages med ryggen. Mange gravide som sliter med vond rygg allerede tidlig i svangerskapet. Eller konstant hodepine. Selv hadde jeg en 13 ukers økt med hodepine, kunne aldri jobba da. Jeg er sykemeldt nå også, med ryggsmerter og bekkenløsning bl.a. Bare et lite tips for å forebygge at depresjonen blir værre... Psykomotorisk trening virker godt og forebyggende på meg. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Jeg er sykmeldt pga lavt blodtrykk! Lavt blodtrykk gjør meg konstant svimmel, og om jeg stresser blir det værre. Har svimt av ved et par anledninger, og det er ikke spesielt morro....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå