Gå til innhold

Høyt blodtrykk noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer hvis man har for høyt blodtrykk i svangerskapet? Hvilke symptomer har det?? Blir man sykemeldt 100%, eller hvor mye kan man gjøre (man skal vel ikke anstrenge seg da?) Hvor lang tid kan det ta før det normaliserer seg igjen? Setter stor pris på alle svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt forhøyet BT, 135/90. Er sykemeldt pga hormonell hodepine, men skal om ei uke prøve meg tilbake på jobb i 50 %. Fikk da beskjed av legen min å måle BT med jevne mellomrom på jobb (er sykepleier) og komme tilbake om det stiger mer.

BT er som sagt litt forhøyet, men akseptabelt. Men legen vil at vi følger med det utover.

Har ingen symptomer. Har hodepine, men legen mener BT ikke er høyt nok til at det skyldes det. Er nok hormonene som plager meg.

Skrevet

Hvis blodtrykket ditt er alt for høyt må du gå på blodtrykkssenkende medisiner resten av svangerskapet.Du vil da bli fulgt nøye opp, og må måle blodtrykket regelmessig.

Det er ikke nødvendigvis behov for sykemelding selv om du har høyt BT.

Men det avhenger av tilstanden din og hvor høyt trykket er, det må vurderes av legen ved hver kontroll.

Man er spesielt oppmerksom stigende blodtrykk under svangerskapet da det kan være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning.

Det er mye verre med høyt undertrykk enn overtrykk.

Hva ligger blodtrykket ditt på?

Skrevet

Tror ikke det er så lett å merke selv. Må nok måles. Men hodepine/sprenging i hodet KAN være tegn. Om man blir sykemeldt, kommer helt an på hvor høyt det er regner jeg med.

Selv har jeg litt for lavt blodtrykk, men iflg jordmor var det ikke farlig bortsett fra svimmelhet o.l.

Skrevet

Hei, jeg er 100 % sykemeldt pga av høyt bt. Ligger på 140/90 og er til kontroll på sykehuset hver uke. Fått beskjed om å ta det med ro. Så lenge undertrykket ligger under 100 sier legen min at vi ikke starter med medisin. I mitt forrige sv.skap ble jeg satt på medisin i uke 35 og fødsel ble til slutt satt i gang. Det som kan skje, er at babyen din ikke vokser som den skal (noe om at motstanden i navlestrengen blir for stor dersom bt er veldig høyt). Jenta mi var litt liten da hun ble født og jeg blir derfor fulgt opp med ekstra ul nå for å sjekke at babyen vokser som den skal. Mitt bt normaliserte seg en stund etter fødselen. Tok noen uker før det ble helt bra.

Tror det viktigste du kan gjøre er å ta det med ro og be om litt ekstra oppfølging.

Lykke til!

Skrevet

Har vært sykemeldt siden uke 14 pga høyt blodtrykk. Jeg er nå i uke 26. Har gått på blodtrykksmedisiner i 4 uker nå. Jeg ble sykemeldt først 50% og deretter aktivt sm. De siste 4 ukene har jeg vært 100% sm.

Har fått beskjed om å ta det med ro, men ellers leve som normalt.

Jeg merker ikke noe til trykket selv.

Etter sist fødsel kom trykket ned til normalen etter ca 3 uker.

Høyt blodtrykk er et av symptomene på svangerskapsforgiftning, men blodtrykket i seg selv er i utgangspunktet ikke farlig for barnet.

Jeg blir fulgt opp på sykehuset. Jeg har ultralyd ca annen hver uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...