aktivtass Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg har søkt om å jobbe 60% neste år, for å være hjemme litt med minsten...fikk beskjed av jobben at da måtte jeg regne med å måtte ta det av arbeid som trengtes til en hver tid..måtte være fleksibel med både art og sted....kan de gjøre det? Jeg har en god stilling pr i dag, kan de virkelig sette med ned i stilling? Hvilke lover er det som regulerer dette? Når da jeg kommer tilbake for fullt året etter, må jeg fortsatt være fleksibel med arb.art og sted?
Hva skjer'a?♂ Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Nei, du må på ingen måte godta dette. Det er opp til arbeidsgiver å tilrettelegge den jobben du har nå slik at du kan gjøre 60% av ditt eget arbeid. Hvis ikke må de avslå søknaden noe de ikke kan gjøre uten videre.
sveis Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 jobber du i det private eller offentlige? man har jo ikke krav på å få jobbe i redusert stilling sånn uten videre. jeg har statlig jobb, og sjekket dette da jeg skulle tilbake etter permisjon. i staten så har man krav på inntil 3 års ulønnet omsorgspermisjon når man har små barn. man kan ikke kreve å ta ut dette deltid, men arbeidsgiver skal godta søknader om deltid dersom arbeidets art og slikt tillater det. så hvis det at du tar delvis permisjon gjør at han f.eks må omrokkere på andre ansatte, så kan han vel kreve dette. men når du kommer tilbake for fullt året etter, så kan han ikke kreve dette lenger. i jobben min var det ikke noe problem, så jeg har permisjon fra 20 % av stillingen min uten at arbeidsoppgavene mine er endret.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Sjekk arb.miljø loven. Men ja de kan gjøre dette, men de skal ha en god grunn. Jeg vet ikke hva slags stillign du har, men om den stillingen ikke kan kombineres med 60 % jobb kan de sette deg til noe annet slik at stillingen fylles opp fulltid av noen andre. Du har heller ikke rett til å komme tilbake til samme stilling da du søker om permisjon med mindre det er svangerskapspermisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå