Bippe77 Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Hvor tidlig synes dere det er greit å være bore en langhelg fra barnet? Og hvordan ordner man det praktisk når man fullammer? JEg har fått tilbud om en usa tur når lillegutt er mellom 6-7 mnd, han er nå 3 mnd... litt vanskelig å se for seg om det går eller ikke liksom... Har jo begynt med grøt da, men trenger jo sikkert masse mm allikevel! Er jo et alternativ å ta han med, men er jo lang flytur for bare en helg liksom... blir sikkert bare stress og mas for han...
Gjest Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg personlig ville ikke reist fra babyen min så lenge før han var minst 1,5 år, helst eldre (altså da regner jeg langhelg fra torsdags kveld til søndagskveld). For 1 natt er det helt greit, men flere netter blir litt lenge synes jeg når de er så små. Kommer litt an på hvem som skal passe ham også da, er han hjemme med pappaen sin går det greit, men hadde ikke overlatt ham til noen andre for så mange dager. Er ikke sikkert han drikker så mye melk når han er blitt 6-7 mnd, jeg har stort sett bare gitt mm 1-4 ganger i døgnet når de var så store de to andre.
Gjest Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 hei hei! jeg tror d e veldig individuelt når man kan være borte fra barnet. Hvertfall slik jeg tenker. Noen har barn som ikke sover eller får i seg nok mat dersom mor ikke er der, om du har d slik så vil du troli ikke ha det så bra når du reiser, men dersom du har trygge omsorgspersoner som tar seg av barnet og du vet barnet får sine behov dekket selv om du er borte så er d deg d er vanskeligst for. For å opprettholde melken så må du pumpe deg like mye som du ville ammet for at ikke produksjonen skal gå ned, du vet melken lages jo ut i fra etterspørsel jeg skal selv være borte - vel bare 1 natt når han er 11 uker. Har ikke helt bestemt meg enda fordi jeg ikke vet om jeg er klar for det da men dersom alt ligger til rette for at d skal gå bra så har barnet det fint og jeg savner han det er langt å reise til usa så om du føler deg klar for det og barnet spiser, drikker og sover selv om du ikke er der så syntes jeg du kan reise om du vil. Det er ikke noe barnet tar skade av..
Bippe77 Skrevet 18. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2007 Blir pappan sin han blir hjemme med i så fall.... prøver nok å fikse fredag morgen til søndag kveld hvis det skulle bli tilfellet.. blir jo en kveld og natt mindre på den måten... vet ikke helt om jeg vurderer det eller ikke, men tror nok ikke jeg venter så lenge som 1,5 år heller....
Bippe77 Skrevet 18. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2007 Er vel litt sånn jeg tenker også... men er vanskelig å se inn i fremtiden liksom,,, hvordan man føler da.. og må sikkert bestille billett snart også... derfor litt greit å høre hva andre tenker og føler om sånnt.. for å lage sin egen mening ut av det liksom...
Gjest Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Men det er litt forskjell på 1 natt og flere netter også. Jeg har selv reist fra babyen min i 1 natt når han var 4 mnd og skal reise vekk neste helg når han er 5,5 mnd for en natt (fredag-lørdag) da er han hjemme med pappaen sin. Men gutten min er veldig mammadalt og jeg merket han ikke likte seg helt når pappaen var hjemme med ham på dagtid i tre uker mens jeg hadde praksis nå nettopp, han var sutrete og spiste lite til jeg kom hjem igjen på ettermiddagene, da roet han seg og spiste fint, kom seg litt siste uken. Du får nesten se det an hva som passer dere, det er uansett din avgjørelse! :-) Grunnen til at jeg skrev 1,5 år er at det føles verre, synes jeg, å reise fra en 1 åring enn en liten baby fordi du vet at 1 åringen kommer til å tydelig merke at du ikke er der og er for liten til å forstå hvorfor, går og leter etter deg osv, rundt 1,5-2 år kan man forklare dem at man kommer tilbake og de vil forstå det sånn noenlunde, det vil ikke et barn på ca 10-20 mnd.
lisje marthemora Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 jeg skal reise fra lisjemora i 1 uke når hun er 13 mnd. Jeg kjenner at jeg grur meg allerede. Jeg skal bli med den elste gutten min på skoletur fil Færøyene. Men tuppa blir jo hjemme med faren sin.
Gjest Ut på tur Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Så klart du kan reise dersom du tror at du vil kose deg på tur. Men som du sier det er vanskelig å vite hvodan det er så langt frem i tid. Jeg ser ikke noe galt i å reise men hadde personlig ikke turd å kjøpe dyre billetter i tilfelle jeg ikke kunne reise. Det er jo i teorien bare det med melken som hindrer deg. (husk å ta med pumpe) Når babyen passerer et år og er nærmere 1,5 år har jo de fleste minimert ammingen maksimalt eller sluttet helt. barna har det jo ikke dårligere med far, og det er vel ingen som hadde stussa om det var far som reiste på tur
Gjest Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Vet du ... det der tror jeg kommer helt an på innstillingen din! Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det når barnet er så gammelt. Du kan pumpe på forhånd så du har et lite lager med frossen mm. Blir det for lite så er det bare å gi tillegg på det som "mangler". Dessuten spiser jo barnet grøt og middagsglass når det er 6-7 mnd, så det er jo mye som metter i tillegg til mm. For din del er det bare å huske å ta med en god pumpe (som du vet fungerer bra på deg). Pump når du vanligvis pleier å gi mat, da verken øker eller minker melkeproduksjonen. Det er mange barn som av ulike årsaker må ha noen døgn borte fra mammaen sin, og det går bra! Pappaen klarer helt sikkert å ta vare på gullet. Jeg tror det der vil kunne gå helt fint! God tur, dersom du bestemmer deg for å dra!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Jeg synes ikke det er noe problem i det hele tatt å være borte fra en på 6-7 mnd. en langhelg. Det er godt for pappa å få være sammen med tassen alene, de kjenner hverandre, han er en like god omsorgsperson for sitt eget barn som mor ! og som du selv har påpekt, da er småen igang med fast føde. Det viktigste er faktisk at du holder melken igang og at du faktisk nyter turen og koser deg med en helg uten opptatt arm. For det er jo lov til å nyte en stakket stund uten barn også, uten dårlig samvittighet. Å vente til barnet er 1,5 år før du kan la ham være en helg med pappa virker veldig drastisk for meg da, da er det mer mors behov enn egentlig barnets som slår ut.( Min mening sa, ikke for å provosere noen) Tenk deg de barna som begynner i barnehage når de er 10-12 nd da, borte fra foreldrene 8-9 timer pr. dag 5 dager i uka, og de fleste av dem kommer godt gjennom det da. Håper du får en god tur.
Fire småtroll Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Jeg er nok en skikkelig hønemor, for jeg gruer meg skikkelig til jeg skal på sykehuset med babyen (på andre kanten av landet) i 4-5 dager neste uke.. Og de jeg reiser fra er 6,5 og nesten 4 år gamle! Jeg veit det går helt fint, mormor skal bo her hjemme med de og følge de til skole og barnehage, ungene og mormor gleder seg like mye... Men jeg liker dårlig å reise fra dem. Jeg har vært borte fra ungene en langhelg et par ganger, første gang da eldste var 1 år, og det gikk helt fint, men hadde ikke klart reise fra noe tidligere enn det. Men det er jo ikkenoe i veien for å gjøre det, egentlig har vel både mor og barn bare godt av litt fri fra hverandre av og til. Det er godt å savne, og ikke minst å komme hjem igjen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå