Gå til innhold

Helgepappa og dopmisbruk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har kunnskap/erfaring med at pappaen til barna bruker stoffer slik som kokain i helgene?

Jeg ikke vet omfanget av bruken nå, men misbruket til pappaen har pågått i i alle fall 7 år annenhver helg, som jeg vet om.

Forholdet tok slutt noen mnd siden og jeg er bekymret: Vi har barn sammen som er hos han annenhver helg. I forholdet ble vel festingen litt begrenset etter vi fikk barn. Nå aner jeg ikke hvordan det ligger an, og er bekymret ved samvær. Hva om han misbruker dette i hverdagen også? Hva om noen av disse dopfolka står på døra hans mens barna er der? Hva med virkningen av dette på bruker? Om ikke man doper seg hver dag, må jo også misbruk EN gang i MND også gi utslag på en eller annen måte?? Jeg vil kontakte helsevesenet ved minste mistanke om fortsatt bruk - noe han har blitt informert om.

Selvfølgelig stoler jeg ikke på han når han sier han har sluttet. Alikevel er det lite informasjon/hjelp å finne akurat om dette på nettet og div rustelefoner jeg har kontaktet.

Kan ikke fatte at jeg var så naiv som antok at "kokain til fest med høy sigarføring" var like ufarlig som bf sa og at han hadde "full kontroll". Jeg har hovedomsorg for barna og har aldri brukt slikt. Drikker uhyre sjeldent alkohol også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har mistanke om at han fremdeles bruker, så hadde jeg forlangt "bevis" for at han var rein.. om han ikke kan fremlegge det, så har du også grunn for å nekte ham samvær alene med barnet. Jeg hadde ikke tatt sjansen, og trodd på det han sa sånn uten videre.. tenk bare på hva som kan skje dersom han ruser seg mens barnet f.eks sover.. bedre å være forberedt og ta ansvar før det skjer/eventuelt skjer noe.. lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med at barnefar bruker kokain, men har erfaring med kokain siden jeg selv har brukt det. (ikke regelmessig, men innimellom - og selvfølgelig ikke nå når jeg har fått barn!)

dersom barnefar har godtatt at han skal holde seg unna stoff mot å få ha barna i helgene bør han absolutt holde det. er han villig til å inngå en avtale om regelmessige urinprøver?

Om han tar kokain innimellom når han ikke har barna er jo forsåvidt likegyldig dersom dette ikke fører til problemer ala vold, straff, pengeproblemer, helse osv, men det har man jo ingen garanti over. Noen har kontroll over forbruket (jeg hadde det, f.eks) men det er veldig lett å falle utpå. er derfor det aldri kunne falt meg inn å drive på med dette nå som jeg har barn. jeg stoler på meg selv, men vil ikke for alt i verden utsette barna mine for det som KAN skje - miste omsorgen, la bruken gå for langt osv.

Jeg vil råde deg til å:

-inngå avtale med barnefar om regelmessige urinprøver. dette kan gjøres i samarbeid med legen, legen har full taushetsplikt og hans bruk og resultater vil ikke bli videresendt til politi osv.

-Snakke åpent med barnefar. Ikke døm ham, men få ham til å fortelle sannheten,. slik at du vet hvor du har han. dersom du begynner samtalen med "hvis du bruker mer dop får du ikke se barna" kommer han neppe til å snakke sant

-Gå til familievernkontoret til rådgivning. disse kan hjelpe til å finne gode løsninger for alle parter.

lykke til!

Skrevet

Vil forresten også råde deg til å lese om kokain og virkningene av dette stoffet, slik at du vet hvordan det virker. Og lære deg hvordan du kan se på ham at han har brukt det. (Store pupiller, stram kjeve, snakker mye, selvsikker, småstresset, spiser mindre, veldig våken og observant. mange av de samme tegnene som amfetamin. men du har kanskje sett han i ruset tilstand før?)

Skrevet

Hjertelig takk for svar;-)

Ja, grøss kjenner godt igjen tegnene. Har sett han ruset, selv om jeg da ikke visste at han brukte, og synes det var rart at han kunne drikke så mye alkohol og fremdeles være så oppegående.

Skal forøvrig på møte med fam rådgiver og vil også da legge dette frem i tillegg til urinprøve.

Godt råd om å ikke være dømmende og true med barna, selv om jeg er forferdelig skuffet over han og bestemt på å komme til bunns i saken, vil jeg holde nivået på disk oppe.

Skrevet

Du får ha lykke til!

Håper han velger å gi seg, barna har godt av å ha kontakt med begge foreldrene - i edru tilstand!

Både jeg og samboeren min har levd harde liv, men vi kuttet begge ut før babyen ble laget, og er ferdig med den perioden i livet.

Håper eksen din velger det samme. hvis han absolutt må dra en strek i helgen får han gjøre det på ferie i utlandet, eller vente til ungene er over 18 og han ikke har et forsørgeransvar. beste er vel å gi seg totalt, slikt hører ungdommen til=)

er glad jeg er ferdig med det ihvertfall, selv om jeg ikke angrer på det. det gikk bra og ga meg erfaringer som jeg lærte noe av. Jeg kom levende og frisk utav det og nyter nå min nøkterne tilværelse som småbarnsmor=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...