Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å klø meg ihjel! Hele ryggen, skuldrene, armene og lårene, klør så jeg har fått utslett nå!! Burde jeg kontakte lege eller er dette normalt? Holder på å bli sprø!! Tips mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du burde kontakte lege! Ikke for å skremme deg, men det kan være et tegn på "svangerskapskløe". Veninna mi fikk det, og måtte ha nøye oppfølging på grunn av det, men det gikk altså bra med både mor og barn.

Her er noe av det som står på BIM om svangerskapskløe:

Pruritus Gravidarum (svangerskapskløe) forekommer oftere hos førstegangs fødende enn flergangsfødende. Som oftest begynner kløen på magen, men man kan ha det over alt på kroppen. Det er vanligst i tredje trimester, men kan for noen begynne allerede i første trimester. De som venter tvillinger eller flerlinger er mer utsatte.....Det kjennes som kløe, og det er litt varierende om man får utslett eller ikke. Kløen kan være alt fra mild til kraftig, så kraftig at du ikke får sove om natten.

Som oftest er det helt ufarlig, men i noen sjeldne tilfeller blir mors lever påvirket så kraftig at det kan utgjøre en fare for henne og barnet. Utvikler det seg til den mer alvorlige formen kalles det også PUPP (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnangcy) Får du kraftig svangerskapskløe kan det derfor være lurt å få tatt en blodprøve og sjekke leverfunksjonen for å vite hvordan leveren har det. I helt ekstreme tilfeller kan man få svak gulsott. Merker du at du blir gul skal du kontakte legen med en gang, for det kan da utvikle seg til en alvorlig tilstand. Det er heldigvis ytterst sjeldent at dette skjer. Dette går tilbake etter fødselen uten at man behøver å gjøre noe med det. Det eneste man kan gjøre er å lindre kløen. Da er det diverse remedier å prøve:

* Fuktighetskrem kan hjelpe noen.

* Hvitvask fåes på apotek.

* Eurax i flytende form kan hjelpe

* Akupunktur og homeopati kan også være bra, men du må nok regne med gjentatte behandlinger.

Håper jeg ikke har skremt deg, men det er jo bedre å få sjekket hva det er.

Skrevet

Så lenge du ikke klør under fotbladene og inni håndflatene er det ikke farlig sa legen til meg. Opplevde 2 uker med intens kløe jeg også, hele kroppen, men det har blitt bedre nå. Kjøpte med en dusjsåpe med olje(decubal), og begynte å smøre meg med fet krem(den også decubal). Sånn akutt når det klør som verst kan du smøre hvit vask på, det kjøler og lindrer litt. Tenk over om du har begynt med noe nytt i matveien eller i hudpleie, det kan være årsaken. Jeg bytta ut en fuktighetskrem med parfyme, tror den gjorde det verre.

Skrevet

Tusen takk for svar begge 2! Er ikke førstegangs og venter bare 1, trur ikke jeg har begynt med noe nytt i matveien heller. tåler nesten ingen ting, har hyperemesis... Skal ringe legen i morgen for sikkerhets skyld, har klødd i over 1 uke nå, blir bare verre og verre. Skal kjøpe hvitvask og bytte ut dusjsåpa og i morgen. prøver alt nå!!

Skrevet

Bare tull at det kun er farlig hvis det klør i hender og fotblad. Jeg fikk dette uten noe form for intens kløe og mitt barn døde. Hadde helt normal kløe i hodebunn og på leggene. Noen ganger på lår og mage.

Skrevet

Sa de at du mistet pga svangerskapskløen, eller kan det ha vært en normal sa? Hva eksakt er grunnen til at et foster dør når moren har svangerskapskløe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...