Gå til innhold

Studielån/stipend - HJELP MEG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry at jeg maser så forferdelig om dette studiegreiene altså, men lånekassen har jo minst 15 års ventetid...

så da spør jeg dere!

for å ha rett på skoleplass må man oppfylle masse krav, og jeg kvalifiserer ikke til å få skoleplass. Men det er jo greit nok, kommer sikkert til å ta nettstudier så da får jeg vel plass uansett. (Privatistprosjektet mitt var noe mislykket- har forstått at det ikke er mulig å ta almennfaglig påbygging når man er i perm med en liten baby!)

Men... på lånekassen står det:

Hvis du tar videregående utdanning uten å fylle betingelsene under "Rett til videregående opplæring - ungdomsrett", gjelder andre vilkår for stipend og lån.

Hva mener de med dette da? hvilke vilkår er det snakk om???

Vil ikke begynne på noe hvis jeg ikke er sikker på at jeg får lån og stipend.

Og så lurte jeg på... kan jeg begynne med nettstudiene når permisjonen er ferdig, i mai? eller får jeg ikke stipend før til høsten da?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror forskjellen er at du da ikke får utstyrsstipend og litt slikt, samt at det blir nok større del som er lån og mindre del som er stipend enn dersom du fremdeles hadde hatt ungdomsretten.

(merk; TROR)

Så jeg vil tippe du får samme kriterier som en som går på høyere utdanning.

Men ta og sjekk på hjemmesidene deres, under den derre FAQ greien deres. Den er ganske bra egentlig, bare man først finner frem!

Skrevet

BTW: for å få borteboerstipend må det jo være så og så langt til skolen og noe greier...

men de kan vel ikke kreve at jeg skal selge leiligheten og at jeg og sambo skal flytte hjem til mamma for at jeg skal få stipend vel? og jeg har jo ikke noe reisetid til skolen heller, skal jo studere hjemmefra... =)

Skrevet

Det er også andre kriterier når du ikke går på vgs med ungdomsrett:)

Skrevet

Ja, var disse kriteriene jeg tenkte på...

ok, jeg har gått 4 år på vgs, 3 av dem med stipend.

Har etterpå jobbet/vært sykemeldt i et år, og er nå i permisjon... hva i all verden skjer da? hvilke kriterier blir det da? hehe...

fant ikke disse faq-greiene, finner bare litt generell info hos dem... link?

Skrevet

Dytter... noen med mer info? finner ikke disse "andre kriteriene..."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...