Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 han klarer ikke å gå på butikken uten å kjøpe seg øl. greit om han hadde kjøpt en eller to bokser, men han kjøper alltid en sixpack eller to! hver gang det er kamp må han ha øl, greit nok. jeg kjøpte ei flaske cognac til han i farsdagsgave, som jeg tenkte han skulle kose seg med og at den kom til å vare lenge. men han drakk den opp på én kveld, midt i uka! det går altså ikke mange dager i mellom hver gang han drikker alkohol.. han er nesten ikke ute på byen da, men drikker bare hjemme selv om han ikke gjør eller skal noe spesielt.. han sier selv at han ikke klarer å gå forbi ølhylla uten å ta med seg til kassa.. jeg mener han har et problem, hva mener dere?
krabbetrollet Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Hvis han ikke klarer å la være å drikke, så har han et alkoholproblem.
nickoline og supermann Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 synes det er greit å drikke en øl til kvelds, men om man ikke klarer å la være er det et problem. .........og en flaske cognac på en kveld.............. huff da!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 ja jeg synes også det er greit med én-to øl, for å kose seg med. men han kjøper minst 6 hver gang, og stopper aldri før det er tomt når han først har begynt. og så er det samme regla neste gang han har vært på butikken. ikke minst går det utover den trange økonomien vår, han røyker i tillegg..
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 Nei, det tror jeg ikke, men en alkohol-liker kanskje?
KaMa Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Det er det vel dønn umulig for folk her inne å vite. Men det du skriver syns jeg overhode ikke er foruroligende. I så tilfelle opererer man med en definisjon av alkoholisme som er ganske snever. Samtlige av mine x'er, min nåværende samboer, de fleste gutta jeg kjenner (med noen få unntak) kan ikke la en flaske med alkohol stå over en lengre periode. Og det er ingen av dem jeg vil båssette som alkoholiker, siden det slett ikke går ut over hverken jobb, familie, forhold, selvrespekt osv.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Du skriver at han ikke klarer å stoppe før det er tomt, at han ikke klarer gå forbi hylla med øl uten å kjøpe. Da vil jeg si han har et alkoholproblem. Du skriver at det går ut over økonomien. En uten problemer vil innse det og kutte ned på innkjøpet. Det klarer tydeligvis ikke din samboer og da er det jo et problem. Hvor lenge har han holdt på med dette da? Om du tar det opp med han i forhold til økonomien, forstår han det? Er han villig til å løse det. Sett opp hvor mye du tror han bruker på alkohol i mnd, si til han at her ser du hvor mye vi sparer om du kutter ned til f.eks en 3-4 øl til lørdagen. Klarer han det ikke vet du at han har et problem. Problemet er kanskje å få han til å innse det. Man kan ikke gjøre noe med et problem om han ikke ser det selv. Kanskje han ikke er alkoholiker, men at han har et alkoholproblem.
KaMa Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Dæven, så mye du klarte å lese inn i det innlegget, som gikk meg hus forbi. Det står da ikke noe om økonomi der? Har du hørt at de fleste saker har litt flere sider enn én? Du kan neppe dra noen som helst konklusjon ut fra hva du leser i det innlegget, aller minst om det er noen med alkoholproblemer eller ikke. Eneste må da være kjæresteproblemer. Noe jeg tror man har, når ens kjæreste skriver slike innlegg på en internettside, og ber folk om å synse om kjæresten hennes.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Sitat :ikke minst går det utover den trange økonomien vår, han røyker i tillegg.. Les før du skriver! Kjekke ting det! It takes one to now one! Ikke sikkert at han er alkoholiker. Men om han ikke klarer å stoppe før det er tomt har han et problem. Klart det er et kjæresteproblem, det sier seg da faktisk selv.
KaMa Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Syns uansett ikke noe som blir skrevet her gir grunnlag for å konkludere med om noen har et alkoholproblem eller ikke. Du vet utelukkende hvordan kjæresten tolker situasjonen. For alt du vet kan hun bruke en formue på frisør, klær, make up, cafémat osv, som tar rotta på budskjettet, mens mannens pils må ta støyten.
-Hengebuksvinet- Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 om han ikke klarer å ha alkohol stående i huset. Og om han ikke klarer å gå forbi ølhylla, uten å kjøpe en sixpack. Selv om det går utover økonomien deres. Og jeg hadde ærlig talt vært skeptisk til å satse på et forhold med noen som drakk en hel konjakkflaske på en vanlig hverdag, om ikke dette var noe helt uventet og uvanlig. (Om han skulle på jobb dagen etter). Kan dere kose dere med et glass vin sammen, etter at barna har lagt seg? Eller må han da ha mer? Er det ok for han at han må begrense seg til en eller to øl, sånn at du innimellom kan slippe deg litt mer løs? Ser at en her inne skriver at de fleste menn hun kjenner er sånn. Sånn er det ikke for meg. De fleste 18 åringer er kanskje sånn, men de fleste voksne menn ¨tåler å se en flaske alkoholholdig drikk stå uåpnet en stund. Og ordet alkohol-liker gir meg en litt vond smak i munnen. Er det ikke sånn at såkalte alkohol-likere ofte bare ufarliggjør et begynnende problem, med å betegne det som om de bare rett og slett liker å kose seg med litt drikke?
KaMa Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Kjenner du de fleste voksne menn? Neppe. Du kan ikke si noe som helst om denne fyren har et alkoholproblem eller ikke. Vi har som regel ikke alkohol i huset, men om vi kjøper inn en flaske vin eller to, så står de ikke lenge på hyllen. Og det er ikke fordi noen av oss måååå drikke, men om det står en flaske der så er det lett for å åpne den.
-Hengebuksvinet- Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 at mannen har et problem når alkoholdmønsteret hans ødelegger for familien hans (økonomisk) og for tilliten mellom han og partneren. Og jeg kjenner selvfølgelig ikke alle voksne menn, sannsynligvis like lite som du kjenner alle voksne menn, men jeg kjenner en god del mennesker i ulike miljøer. Og jeg må vel også si at de færreste damer jeg kjenner, ville akseptert at mannen til stadighet satt hjemme og drakk alene. En flaske konjakk er faktisk veldig mye, på en vanlig hverdagskveld!!! Og jeg personlig trives bedre sammen med mennesker som har et mer avslappet forhold til alkohol, dvs ikke MÅ drikke alt som er tilgjengelig. Det virker som du er noe mer personlig engasjert i saken enn jeg er, og det er ikke nødvendigvis en fordel om man skal ha en saklig diskusjon. Jeg ønsker også å dele min mening om dette, siden jeg dessverre også har levd tett innpå en såkalt alkohol-liker.
KaMa Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Personlig engasjert? Jeg kjeder meg og i påvente av at andre ting skal realiseres, er jeg innom her. At du klarer å finne et så voldsomt personlig engasjement hos meg, forklarer muligens din evne til å se alkoholproblemer hos folk du aldri har møtt. Du leser en versjon av hva som faktisk er tilfellet. Gratulerer med den manglende evnen du har til å forstå at det du leser ikke nødvendigvis representerer virkeligheten. Jeg tør påstå at å fokusere på person, som du nå gjorde i ditt siste innlegg, satte en enda mer effektiv stopper for en saklig diskusjon enn mitt "personlige engasjement". Del med du vil av dine meninger, men kutt ut den fornærmede tonen fordi andre syns du skriver piss. At du har opplevd misbruk betyr ikke at alle er latente misbrukere.
-Hengebuksvinet- Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 og har vel også mine tanker om din argumentasjon. Men. "Fint vær i dag. Ha en god dag videre". Det bekymrer meg ikke så veldig at du synes jeg skriver piss.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 Han er helt klart en alkoholiker, slik jeg definerer en alkoholiker ihvertfall. Dersom han må drikke til det er tomt og ikke klarer gå på butikken uten å handle øl osv osv. KaMa: tydeligvis at du kjenner deg litt igjen i denne situasjonen.....en alkoholiker har veldig vanskelig for å innse at han selv har et alkoholproblem. Å jeg kjenner heller ingen menn som ikke klarer å la flasken stå. Her gror det som oftest mose på flaskene etterhvert.
KaMa Skrevet 18. november 2007 #18 Skrevet 18. november 2007 Hvilken situasjon mener du jeg kjenner meg igjen i?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #19 Skrevet 18. november 2007 Holder med Synnøve F her. Klarer ikke personen stoppe å drikke når man burde, har man helt klart et alkoholproblem. KaMa: utifra det du skriver og de dårlige argumentene du har ville jeg tro at du har et alkoholproblem også!
-Hengebuksvinet- Skrevet 18. november 2007 #20 Skrevet 18. november 2007 Ikke fordi jeg er så himla opptatt av å ha rett til enhver tid, men pga at det hadde vært foruroligende om menn fleste hadde problemer med å gå forbi ølhyllene i butikken. Eller å la en flaske stå og godgjøre seg litt.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #21 Skrevet 18. november 2007 JAAA...han virker for meg som å ha et alkoholproblem. Jeg har vokst opp med foreldre som drikker for mye -så dette virker kjent. Nå har jeg en mann som koser seg med et glass cognac en lørdagskveld i ny og ne- men da varer flasken minst et halvår... Men altså...hvis samboeren din skal endre atferd må han selv innse at han har et problem. Der er ikke foreldrene mine ennå...og de er over 60 år begge to...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #22 Skrevet 18. november 2007 Jeg jobber som terapeut på en klinikk for folk med rusproblemer (mest alkohol), og jeg kan si noe ut i fra mine erfaringer. Hvis de nærmeste rundt en begynner å bli bekymret, så er det nok et problem med drikkingen. Den som drikker vil som regel ikke innrømme dette før det er gått lang tid. Han eller hun kan komme med bortforklaringer, løgner m.m. for å "beskytte" drikkingen. Noen vil også til en viss grad innrømme at de har et problematisk forhold til alkohol for å få "fred". Selvbedraget blir etterhvert stort, og den som drikker lurer både seg selv og andre. Avhengigheten utvikles ved at en stadig trenger mer alkohol for å få samme virkning, den som bruker det kan ha stadig høyere promille uten å virke veldig beruset - dvs. toleranseutvikling. Det blir færre og færre hvite dager, og mange reparerer. Blackouts skjer også, dvs. at en ikke husker hva som har skjedd når en var full. Det å drikke alkohol alene litt stadighet er heller ikke bra. Det er heller ikke noe bra tegn at han ikke kan gå i butikken uten å kjøpe 2 sixpacks. Det å ikke klare og la en flaske sprit stå uten å drikke hele er også bekymringsfullt, drakk han den mens han var alene? Hvis en stadig drikker til tross for negative konsekvenser (f.eks. økonomi, avtalebrudd, gjør dumme ting i fylla m.m) er også med i bekymringslisten. Tenker han ofte på alkohol, og går det på bekostning av dere? Har han ofte fravær, eller møter på jobb/skole i dårlig form? Det er mange andre ting jeg kunne ha nevt her, men nå må jeg legge barn. Selve diagnosen må han stille selv - om han er alkoholiker eller ikke. Men det viktigste for deg er at du sier til han at du er bekymret, og at du ikke dekker over problemet. Still krav, og be han eventuelt søke hjelp hvis det er et problem. For denne tilstanden er progressiv - det blir ikke bedre med tiden. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #23 Skrevet 18. november 2007 Enig med anonym over her. Jeg har også en barndom i et alkoholmisbrukhjem, og dette hørtes farlig kjent ut... Dette bør du finne ut av, for alles skyld.
KaMa Skrevet 18. november 2007 #24 Skrevet 18. november 2007 Selvsagt mener du, anonym 16.55, at jeg har et alkoholproblem. Siden du mener at du kan vurdere om en person har alkoholproblemer utfra hva som blir skrevet i et enkelt innlegg. Uten å ha møtt vedkommende det gjelder engang.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #25 Skrevet 18. november 2007 Hør her, KaMa. Ut ifra informasjonen som er gitt, er det ikke urimelig å konkludere med at fyren kan ha et problem. Og det var jo disse meningene HI spurte etter. Trenger ikke nødvendigvis møte personen. Er fullt klar over at vi har den ene versjonen av historien, men det er nå engang den vi har å gå etter. Og ut ifra det; bekymringsfull situasjon, mener nå jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå